لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

واکنش ایران به اظهارات جبیر در مورد «رفتار تجاوزکارانه» جمهوری اسلامی


سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌های وزیر خارجه عربستان سعودی درباره «تجاوزات» جمهوری اسلامی را «لفاظی و تکرار ادعاهای بی‌اساس» خواند و در مقابل این کشور را به مواردی چون «بی‌ثبات‌سازی» منطقه و «فشار بر مقام‌های سیاسی دیگر کشورها برای استعفا» متهم کرد.

بهرام قاسمی روز جمعه ۲۶ آبان، اعلام کرد که کشورهای منطقه در چند سال اخیر، «جز نقض حقوق بشر، تفرقه‌افکنی میان کشورهای عربی و اسلامی، محاصره اقتصادی همسایگان، تهدید دیگر کشورها به کشاندن جنگ به داخل خاک آنها، فتنه‌افکنی میان اقلیت‌ها و قومیت‌ها و مداخله در امور دیگران به منظور بی‌ثبات‌سازی و تلاش برای بر هم زدن توافقات بین‌المللی، اقدام مثبتی از دولت عربستان سعودی ندیده‌اند».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای قاسمی افزود که «چنین سیاست‌هایی، هشداری جدّی برای تمام منطقه و جهان است که هر چه سریع‌تر باید متوقف شود».

او گفت که «ژست‌ها و فرافکنی‌های وزیر خارجه سعودی هم بی‌تردید از بار مسئولیت آن کشور در بر هم زدن ثبات و امنیت منطقه نخواهد کاست».

عادل الجبیر، وزیرخارجه عربستان سعودی، روز پنج شنبه ۲۵ آبان، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته بود که اقدامات ریاض در منطقه خاورمیانه در واکنش به آنچه از سوی او «تجاوزات ‌ایران» توصیف شده، انجام شده است.

او تأکید کرده بود: «از هر جهت که به موضوع نگاه کنید آنکه رفتار تجاوزکارانه دارد ایران است. ما به این تجاوز واکنش نشان می‌دهیم و می‌گوییم: دیگر کافی است. ما اجازه نمی‌دهیم که دیگر این گونه رفتار کنید».

عادل الجبیر روز پنجشنبه همچنین در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی خود در ریاض گفته بود که حزب‌الله لبنان «سلاحی در دست ایران است که نظام حاکم در لبنان را به گروگان گرفته و ثبات این کشور را تهدید می‌کند».

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، نیز در همین نشست اعلام کرده بود که پاریس نگران «مداخله‌ها» و مقاصد «سلطه‌طلبانه» ایران در منطقه است.

سخنانی که در واکنش به آن، سخنگوی وزارت خارجه ایران پاریس را به داشتن رویکردی «یکسویه و جانبدارانه» در قبال بحران‌ها در خاورمیانه متهم کرد.

تنش‌ها بین ایران و عربستان سعودی به دنبال حمله موشکی اخیر به فرودگاه بین‌المللی ریاض که از یمن انجام گرفته، بار دیگر شدت یافته است. ریاض می‌گوید که تهران از طریق تأمین سلاح موشکی برای حوثی‌ها در این حمله دست داشته و این امر به منزله اعلان جنگ به عربستان سعودی است، اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.

استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در ریاض به موضوعات درگیری دو کشور اضافه شده و حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، عربستان سعودی را متهم کرده که سعد حریری را به استعفا وادار کرده و او را در بازداشت نگه داشته است تا لبنان را «بی‌ثبات» کند.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه عربستان سعودی را به «اعمال فشار بر مقام‌های سیاسی دیگر کشورها برای استعفا و پایمال کردن کرامت آنها» متهم کرد.

هر دو کشور در عین حال، ‌یکدیگر را به دخالت در امور عراق،‌ سوریه و یمن متهم می‌کنند.

اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله به اماکن دیپلماتیک آن کشور در تهران و مشهد، در دی ماه ۹۴ منجر به قطع روابط دو کشور شد.

XS
SM
MD
LG