لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

واکنش دوباره ایران به اتهام دست داشتن در حمله موشکی به ریاض


سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌های وزیر خارجه عربستان سعودی مبنی نقش سپاه پاسداران در حمله موشکی به ریاض و درخواست برای تحریم جمهوری اسلامی به دلیل برنامه موشکی‌اش را «بی‌پایه و اساس»، «بی‌منطق» و «سخیف و توهین‌آمیز» خواند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی روز شنبه ۲۰ آبان، وزیر خارجه عربستان سعودی را متهم کرد که «با وارونه جلوه دادن همه حقایق» تلاش می‌کند «تا شاید افکار عمومی را از اقدامات بی‌ثبات‌ساز عربستان در منطقه، به مسیری دیگر منحرف کند».

او همچنین سیاست‌های عربستان سعودی را «تفرقه‌افکنانه» خواند و این کشور را متهم کرد که «پس از خلیج فارس و یمن»، «میل به ایجاد ناآرامی» در لبنان را دارد.

آقای قاسمی همچنین عربستان سعودی را به «جنایات جنگی افسارگسیخته» در یمن کرد و این کشور را «مهد تفکر افراطی‌گری و مظهر عینی اقدامات تروریستی و دخالت آشکار در امور دیگر کشورهای منطقه» خواند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز جمعه ۱۹ آبان، در گفت‌وگو با شبکه سی ان بی سی بار دیگر ادعای دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله موشکی به ریاض را تکرار کرده بود.

وزیر خارجه عربستان سعودی گفته بود که نیروهای سپاه پاسداران این موشک را به یمن منتقل و «هماهنگی‌های لازم برای حمله به عربستان را انجام دادند که این اقدام می‌تواند به معنای اعلام جنگ باشد».

او همچنین خواستار نظارت دقیق‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر توافق اتمی وین و تحریم ایران به دلیل برنامه موشکی‌اش و «حمایت از تروریسم» شده بود.

وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه ۱۵ آبان، نیز گفته بود که حمله موشکی اخیر به فرودگاه بین‌المللی ریاض را «به منزله اعلان جنگ از سوی ایران می‌دانیم و در فرصتی مناسب پاسخی درخور به آن خواهیم داد».

حمله موشکی به پایتخت عربستان سعودی روز شنبه، ۱۳ آبان، انجام شد که نیروهای پدافندی عربستان آن را در آسمان فرودگاه ریاض دفع کردند. مسئولیت این حمله را شورشیان حوثی در یمن پذیرفته‌اند و مقام‌های جمهوری اسلامی نیز دست داشتن در آن را تکذیب کرده‌اند.

با وجود تکذیب مقام‌های ایرانی، ژنرال جفری هاریگیان، که بر ستاد فرماندهی نیروی هوایی آمریکا در قطر نظارت دارد، نیز روز جمعه گفته که موشک بالیستیکی که از یمن به سوی پایتخت عربستان سعودی شلیک شده بود، ایرانی بوده و «نشانه‌های ایرانی» بر بدنه آن مشاهده شده‌است.

دو روز پیش از این سخنان نیز کاخ سفید جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده بود که به شورشیان حوثی در یمن «سلاح‌های پیشرفته» می‌دهد که موشک بالیستیکی که هفته گذشته از یمن به سوی پایتخت عربستان شلیک شد «نیز ازجمله آنهاست».

در همین حال آلیستیر برت، معاون خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا، روز پنج‌شنبه ضمن ابراز نگرانی شدید از گزارش‌های مربوط به حمایت موشکی ایران از حمله موشکی به ریاض، خواستار ورود بازرسان سازمان ملل به این موضوع شده بود.

در مقابل سفارت ایران در لندن روز جمعه با صدور بیانیه‌ای بدون تکذیب نقش داشتن جمهوری اسلامی در حمله موشکی اعلام کرد که «ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی و با استفاده از تسلیحات و ادواتی که از سوی برخی کشورهای غربی و از جمله بریتانیا در اختیار این گروه قرار گرفته باعث کشتار وسیع انسان‌های بی‌گناه و ایجاد قحطی، شیوع وبا و سایر بیماری‌های عفونی شده‌است».

در همان روز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز مقام‌های عربستان سعودی را متهم کرده بود که «منطقه را به سمت بسیار بدی سوق می‌دهند».

پس از درگیری‌ها در یمن و سوریه روابط ایران و عربستان سعودی تیره‌تر شده و در هفته‌های گذشته درگیری دو کشور درباره لبنان نیز افزایش یافته است.

سعد حریری نخست‌وزیر لبنان، روز شنبه ۱۳ آبان، با انتقاد از «دخالت» ایران و حزب‌الله لبنان در امور اعراب از سمت خود استعفا کرد و گفت که جانش در «خطر» است.

در این زمینه حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز جمعه عربستان را متهم کرده که سعد حریری را به استعفا از سمت نخست‌وزیر لبنان وادار کرده و او را در بازداشت نگه داشته تا لبنان را بی‌ثبات کند.

XS
SM
MD
LG