لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

مقام نیروی هوایی آمریکا: موشک شلیک شده به سوی ریاض ایرانی بود


ژنرال جفری هاریگیان (راست) بر ستاد فرماندهی نیروی هوایی آمریکا در قطر نظارت دارد.
ژنرال جفری هاریگیان (راست) بر ستاد فرماندهی نیروی هوایی آمریکا در قطر نظارت دارد.

یک مقام ارشد نیروی هوایی آمریکا در منطقه خلیج فارس می‌گوید که موشک بالیستیکی که از یمن به سوی پایتخت عربستان سعودی شلیک شده بود، ایرانی بوده و «نشانه‌های ایرانی» بر بدنه آن مشاهده شده است.

ژنرال جفری هاریگیان، که بر ستاد فرماندهی نیروی هوایی آمریکا در قطر نظارت دارد، این موضوع را روز جمعه ۱۹ آبان در نشستی خبری در دوبی اعلام کرد.

این فرمانده ارشد آمریکایی همچنین گفت که مقام‌های مسئول در حال بررسی چگونگی انتقال این موشک به یمن آن هم در شرایطی هستند که فضای هوایی، بنادر و مرزهای این کشور در کنترل ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی است.

بر پایه گزارش آسوشیتدپرس، پس از شلیک این موشک که کمتر از یک هفته گذشته در نزدیکی ریاض پایتخت عربستان سعودی منهدم شد، وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرده بود که کارآگاهان با بررسی باقیمانده‌های این موشک، شواهدی را یافته‌اند که حاکی از «نقش حکومت ایران در ساخت آن» است.

این بیانیه بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفته بود که شواهد کشف شده مشابه شواهدی است که پس از شلیک موشک در اوائل مرداد ماه امسال پیدا شده بود.

ایران دست داشتن در حملات موشکی از خاک یمن را رد کرده است و در این زمینه فرمانده کل سپاه پاسداران نیز گفته است که ایران امکان ارسال موشک به یمن را ندارد و حوثی‌ها خود تکنولوژی ساخت این موشک را در اختیار دارند.

این در حالی است که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم گفته است که موشک شلیک شده به سوی عربستان «به وضوح» ایرانی است.

علاوه بر آقای مکرون، نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز تهران را متهم کرده بود که موشکی را که شورشیان حوثی در ماه ژوئیه به عربستان سعودی شلیک کرده‌اند در اختیار این گروه قرار داده است.

شبه‌نظامیان حوثی می‌گویند موشک بالیستیک پرتاب‌شده که آن را «آتش‌فشان یک» نامیده‌اند، «ساخت داخل» یمن بوده‌است، اما پیشتر برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران ایران، از جمله خبرگزاری تسنیم، پیش از این «به نقل از رسانه‌های یمنی»، گزارش‌هایی از پرتاب موشک‌هایی که عمدتاً ساخت ایران هستند، مانند «زلزال ۳» توسط حوثی‌ها منتشر کرده‌اند.

دفتر سیاسی حوثی‌ها در یمن روز ۱۶ آبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «تمامی فرودگاه‌ها، بندرها، گذرگاه‌های مرزی و مناطق حائز اهمیت عربستان سعودی و امارات متحده عربی هدف مستقیم سلاح‌های ما خواهند بود».

پیشتر روزنامه کیهان روز ۱۴ آبان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، هشدار داده بود که «هدف بعدی دوبی» است. آن‌چه خود با اعتراض هیئت نظارت بر مطبوعات و شماری از رسانه‌های داخل ایران روبه‌رو شده‌است.

تهران هرگز حمایت لفظی خود از شورشیان یمن، به‌طور مشخص گروه موسوم به «انصارالله» که دربرگیرنده حوثی‌هاست را پنهان نکرده، اما گزارش‌های مربوط به انتقال یا ارسال تسلیحات برای آنها را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG