لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

ایران در اعتراض به اتهام عربستان در مورد حمله موشکی، به سازمان ملل نامه فرستاد


غلامعلی خوشرو
غلامعلی خوشرو

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به اتهام‌های واردشده از سوی عربستان، مبنی بر دخالت و نقش ایران در حمله موشکی‌ حوثی‌های یمن به ریاض، اعتراض کرده‌است.

غلامعلی خوشرو در نامه‌ای به دبیرکل، و رئیس شورای امنیت ملل متحد گفته است این اتهام‌ها «برخلاف منشور ملل متحد در ممنوعیت تهدید به توسل به زور است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای خوشرو ۱۶ آبان ماه، اتهام‌های واردشده از سوی مقام‌های پادشاهی عربستان را «مخرب، تحریک‌آمیز و در تناقض آشکار با بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد در ممنوعیت تهدید به توسل به زور» دانسته است.

این مقام دولت جمهوری اسلامی اظهار داشته که سخنان مقام‌های سعودی «فرافکنی» و در جهت «انحراف افکار عمومی» از حملات ائتلاف به رهبری ریاض است. به گفته آقای خوشرو این ائتلاف با مسدود کردن پایانه‌های دریایی، زمینی و هوایی یمن، در حالی‌که آن کشور با قطحی و وبا روبه‌رو است، «مسئول وخیم‌ترشدن» اوضاع است.

ائتلاف به رهبری عربستان که از سال ۲۰۱۵ برای بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، وارد نبردها شده، به‌تازگی برای آن‌چه مقابله با ارسال تسلیحات برای شورشیان حوثی توصیف کرده، مرزهای یمن را مسدود کرده‌است.

ریاض در عین حال رسما ایران را متهم کرده است که در حمله موشکی حوثی‌ها دست داشته و این کار می‌تواند به معنی «اعلان جنگ به پادشاهی عربستان» باشد و این کشور «حق خود می‌داند در زمان و مکان مناسب به آن واکنش نشان دهد».

روز سه‌شنبه نماینده ایالات متحده در سازمان ملل نیز خواستار «اقدام بین‌المللی» برای پاسخگو کردن تهران به سیاست‌هایش در یمن شده است. نیکی هیلی همچنین به اظهارات مقام‌های سعودی اشاره کرده که موشک پرتاب‌شده از سوی حوثی‌ها به سوی ریاض «احتمالا منشاء ایرانی داشته است».

روز دوشنبه، نیز وزارت دفاع آمریکا از عربستان سعودی برای آن‌چه «فاش ساختن» نقش ایران در انتقال سامانه‌های موشکی برای شبه‌نظامیان حوثی در یمن توصیف می‌کند، تمجید کرده بود.

از سوی دیگر فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ضمن آن‌که گفته تنش‌ها میان تهران و ریاض «شدیدا خطرناک» است خواستار آن شده که دو کشور دست‌کم به‌دنبال «حداقلی از اشتراک نظر» باشند.

مقام‌های رسمی ایران، هم در دولت آن کشور و هم نیروهای مسلح، اتهام‌های واردشده از سوی ریاض را رد کرده و می‌گویند دخالتی در این حمله نداشتند. غلامعلی خوشرو نیز گفته‌است «جمهوری اسلامی ایران بار دیگر خواستار خویشتنداری و در پیش گرفتن عقلانیت، به جای تحریک و تهدید است که می‌تواند به گسترش بیشتر بی‌ثباتی در این منطقه آشوب‌زده منجر شود».

این سخنان در مورد عدم تحریک در حالی بیان شده که دفتر سیاسی حوثی‌ها در یمن روز ۱۶ آبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «تمامی فرودگاه‌ها، بندرها، گذرگاه‌های مرزی و مناطق حائز اهمیت عربستان سعودی و امارات متحده عربی هدف مستقیم سلاح‌های ما خواهند بود». دو روز پیش از آن نیز نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در موسسه کیهان هشدار داده بود که «هدف بعدی دوبی» است. آن‌چه خود با اعتراض هیئت نظارت بر مطبوعات و شماری از رسانه‌های داخل ایران روبه‌رو شده‌است.

مقام‌های ایرانی با وجود آن‌که ارسال سلاح برای حوثی‌ها را رد می‌کنند، اما هرگز حمایت خود از این گروه شیعه را پنهان نکرده‌اند. عبدربه منصور هادی که با شورش این گروه و حامیانش، به عدن و سپس عربستان رفت، همچنان از منظر سازمان ملل رئیس‌جمهوری یمن به‌شمار می‌رود. ائتلاف عربی نیز می‌گوید برای بازگرداندن قدرت به هم‌او است که به شورشیان حمله کرده‌است.

سازمان ملل متحد از ائتلاف سعودی خواسته‌است برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن، گذرگاه‌های این کشور را در اسرع وقت بازگشایی کند. سازمان ملل هشدار داده‌است که هفت میلیون نفر در یمن در شرایطی مشابه قحطی قرار دارند. بیم آن می‌رود که نزدیک به یک میلیون نفر نیز به وبا مبتلا شده‌اند.

XS
SM
MD
LG