لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۱

ولیعهد سعودی ایران را به «تهاجم نظامی مستقیم» متهم کرد


محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی که مقام وزارت دفاع را نیز دارد
محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی که مقام وزارت دفاع را نیز دارد

یک روز پس از تکذیبیه ایران، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که مقام وزارت دفاع را نیز دارد با پافشاری بر موضع کشورش، ایران را به «تهاجم نظامی مستقیم» به واسطه شورشی‌های حوثی یمن متهم کرد.

روز شنبه گذشته یک حمله موشکی به پایتخت عربستان سعودی رخ داد که نیروهای دفاعی این کشور آن را در آسمان فرودگاه ریاض دفع کردند.

مسئولیت این حمله را شورشیان حوثی در یمن پذیرفتند، اما وزیر خارجه عربستان روز دوشنبه، ۱۵ آبان، در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان تأکید کرد که ایران در این رخداد دست داشته است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفت که حمله موشکی اخیر به فرودگاه بین‌المللی ریاض را «به منزله اعلان جنگ از سوی ایران می‌دانیم و در فرصتی مناسب پاسخی درخور به آن خواهیم داد».

در واکنش به این تهدید، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در همان روز دوشنبه با رد اتهام‌های اخیر علیه تهران در بیانیه ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان ‌سعودی، این اتهامات را «ناروا، غیرمسئولانه، مخرب و تحریک‌آمیز» خواند.

با این حال در روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان‌ماه، به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان، که مقام وزارت دفاع را نیز بر عهده دارد با پافشاری بر موضع پیشین کشور خود جمهوری اسلامی را به «تهاجم نظامی مستقیم» متهم کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که او این سخن را در گفت‌وگویی تلفنی با بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، بر زبان آورده است.

او گفت: «این عمل [حمله موشکی] را می‌توان اقدام جنگی به حساب آورد.»

تهران، عربستان ‌سعودی را به دخالت در امور یمن متهم می‌کند، اما ریاض با رد این اتهام می‌گوید که ائتلاف منطقه‌ای به درخواست دولت قانونی یمن وارد جنگ با گروه حوثی‌های شیعه شده ‌است.

عربستان سعودی در مقابل ‌تهران را به دخالت در امور یمن متهم می‌کند، اتهامی که ایران نیز آن را رد می‌کند.

نبردهای یمن پس از آن آغاز شد که حوثی‌ها و هواداران علی عبدالله صالح، رئیس ‌جمهوری پیشین یمن، علیه عبدربه منصور هادی، رئیس‌ جمهوری یمن که از سوی سازمان ملل همچنان رئیس دولت آن کشور محسوب می‌شود، شورش کردند.

عبدربه منصور هادی پس از این شورش به عدن و سپس به عربستان‌ سعودی رفت.

ریاض نیز ائتلافی برای بازگرداندن قدرت به او تشکیل داد و وارد نبردهای یمن شد.

از آن زمان تاکنون دست‌کم ده هزار تن کشته و صدها هزار تن نیز آواره شده‌اند.

کنترل یمن میان حوثی‌ها و متحدان آن در صنعا و مناطق شمالی و هواداران عبدربه منصور هادی و دولت او در عدن و مناطق جنوبی تقسیم شده ‌است.

XS
SM
MD
LG