لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

استقبال ترامپ از اقدامات پادشاه و ولیعهد عربستان در «مبارزه با فساد»


دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه گفته است که اعتماد زیادی به اقدامات پادشاه و ولیعهد عربستان در «مبارزه با فساد» در این کشور دارد.

«کمیته مبارزه با فساد» به ریاست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان روز یکشنبه دستور بازداشت شماری از شاهزادگان، وزرا و تعدادی از وزرای سابق را صادر کرد. گفته می شود ولید بن طلال، میلیاردر سعودی نیز در بین بازداشت شدگان است.

دونالد ترامپ در دوتوئیت در خصوص تحولات اخیر در عربستان اظهار نظر کرده و در توئیت اول گفته است: «من اعتماد زیادی به پادشاه سلمان و ولیعهد عربستان دارم، آنها می دانند چه می کنند.»

رییس جمهوری آمریکا در ادامه در توییت دیگری نوشته است: برخی از کسانیکه اکنون با آنها به شدت برخورد شده است، سال ها است که مملکت شان را دوشیده اند.

محمد بن سلمان روز یکشنبه دستور بازداشت ۱۱ شاهزاده، چهار وزیر فعلی و ده‌ها وزیر و مقام پیشین آن کشور را صادر کرد.

آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های شرکت «کینگ هولدینگ» گفته بود ولید بن طلال بن عبدالعزیز، رئیس این شرکت در میان بازداشت‌شدگان است. ولید بن طلال بن عبدالعزیز، میلیاردر سعودی، یکی از ثروتمندترین افراد غرب آسیا محسوب می شود و در شرکت‌های مختلف از جمله توئیتر، اپل، بنگاه خبری روپرت مرداک و یا شرکت خدمات مالی «سیتی‌گروپ» سرمایه‌گذاری کرده‌است.

در همین حال، شیخ سعود الموجب، دادستان کل عربستان در بیانیه ای گفته است‌،مبارزه برای «ریشه کن کردن فساد» در عربستان تازه آغاز شده است.

به گزارش رویترز، شیخ سعود الموجب که خود نیز عضو «کمیته مبارزه بافساد» است، تاکید کرده است،با همه متهمان مانند سایر شهروندان برخورد می شود و آنها به دلیل موقعیتشان از امکانات ویژه ای برخورد نخواهند بود.

وی با این حال تاکید کرده است که متهمان از آئین دادرسی عادلانه برخوردار خواهند بود.

ولیعهد عربستان وعده داده‌است بر پایه برنامه‌ای موسوم به «چشم‌انداز ۲۰۳۰» دست به اصلاحاتی در ساختار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن کشور زده و برخی از قوانین و مقررات شدیدا محافظه‌کارانه و سخت‌گیرانه در عربستان را تغییر دهد.

رویترز می گوید، محمد بن سلمان رهبری جنگ ائتلاف عربی در یمن را به عهده دارد و همچنین اقداماتی برای انزوای قطر انجام داده است. این در حالی است که منتقدان ولیعهد عربستان معتقدند، این اقدامات ماجراجویی های خطرناکی هستند .

به دنبال شلیک موشک به ریاض، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد که برای متوقف کردن انتقال تسلیحات از ایران برای شورشیان حوثی راه‌های زمینی، هوایی و دریایی به یمن را مسدود خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG