لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

تذکر هیئت نظارت بر مطبوعات به کیهان برای تیتر «شلیک موشک انصارالله به دوبی»‎


روزنامه کیهان (در عکس مدیر مسئول آن حسین شریعتمداری) گفته کسانی که به این روزنامه تذکر داده‌اند، حق «دم زدن از منافع ملی» را ندارند
روزنامه کیهان (در عکس مدیر مسئول آن حسین شریعتمداری) گفته کسانی که به این روزنامه تذکر داده‌اند، حق «دم زدن از منافع ملی» را ندارند

دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات می‌گوید تیتر «شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی» در روزنامه کیهان، «خلاف امنیت ملی» تشخیص و به این روزنامه تذکر داده شده‌است. اما کیهان صبح سه‌شنبه همچنان در تیتر اول خود بر موضع پیشین پافشاری کرده‌است.

روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به نقل از علاءالدین ظهوریان، دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات، نقل کرده‌است که مقرر شد به روزنامه کیهان بابت تیتر «شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی»، که خلاف مصالح و امنیت ملی تشخیص داده شد، تذکر داده شود.

در نامه برای روزنامه کیهان تاکید شده این تذکر «نظر به حساسیت موضوع و وظیفه رسانه‌ها در حراست و صیانت از منافع کشور، تذکر و تاکید هیئت محترم نظارت بر مطبوعات مبنی بر ضرورت رعایت مصالح کشور مطابق قوانین و مقررات» به مدیر مسئول آن اعلام می‌شود.

مشخص نیست تاثیر این تذکر به روزنامه‌ای که توسط نماینده رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، چه خواهد بود. این روزنامه خود در تیتر روز سه‌شنبه ۱۶ آبان آورده‌ است که «مصالح ملی در حمایت از مظلومان یمن است نه نگرانی برای برج‌های دوبی».

کیهان صبح سه‌شنبه نوشته است «نکته مضحک ماجرا آنجاست که این جماعت که رسانه‌هایشان مملو از تیترهای ضدامنیت و منافع ملی است، ناگهان دلواپس منافع ملی شده‌اند». کیهان در پیوند با این بخش از اظهاراتش گفته «رسانه‌هایی که رسما آمریکا را بزک» یا از برجام دفاع می‌کنند -به گفته این روزنامه- حق «دم زدن از منافع ملی» را ندارند.

ریاض مسقیما ایران را به دست داشتن در پرتاب موشک از یمن متهم کرده و گفته این کار به‌معنی «اعلان جنگ» به عربستان است و این کشور نیز به آن واکنش نشان خواهد داد.

وزیر خارجه عربستان سعودی نیز گفته‌است موشک پرتاب‌شده از یمن «ایرانی» بود و «حزب‌الله لبنان از مناطقی در یمن که حوثی‌ها تصرف کرده‌اند، پرتاب کرده است». پیش‌تر سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان در جمع خبرنگاران گفته بود حامل‌های پرتاب موشک ساخت ایران بودند.

شماری از مقام‌های ارشد نظامی ایران اتهام‌های وارد شده را «بی‌اساس» توصیف و رد کرده‌اند. وزارت خارجه ایران نیز گفته این اظهارات «ناروا، غیرمسئولانه و مخرب» است.

اما تیتر روزنامه کیهان در مورد «هدف بعدی دوبی» نه تنها در رسانه‌های خارجی در پیوند با اتهام‌های مطرح‌شده علیه جمهوری اسلامی مورد اشاره قرار گرفته، واکنش‌هایی را در رسانه‌های داخلی ایران نیز ایجاد کرده‌است.

روزنامه شرق، چاپ تهران، سه‌شنبه ۱۶ آبان ماه گفته است «به عقیده بسیاری، مطالب کیهان می‌‌تواند دردسر‌ساز شود. آنها می‌گویند گزارش اصلی کیهان و مطلب طنز این روزنامه رسمی کشور می‌تواند مورد استناد عربستان و آمریکا برای ادعای ایفای نقش ایران در شلیک موشک به عربستان قرار گیرد».

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی نیز در صفحه اينستاگرام خود نوشته بود: «محض رضای خدا و به‌خاطر امنيت ملی يكی جلوی اين را بگيرد».

روز دوشنبه، وزارت دفاع آمریکا از عربستان سعودی برای آن‌چه «فاش ساختن» نقش ایران در انتقال سامانه‌های موشکی برای شبه‌نظامیان حوثی در یمن توصیف می‌کند، تمجید کرد.

XS
SM
MD
LG