لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

قاسمی: فرانسه به بحران ها در خاورمیانه نگاهی یکسویه و جانبدارانه دارد


بهرام قاسمی،سخنگو وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه ۲۵ آبان در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه در سفر به عربستان، پاریس را به داشتن رویکردی «یکسویه و جانبدارانه» در قبال بحران ها در خاورمیانه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است: اینکه برخی مقام های کشورهای فرامنطقه ای به خلیج فارس سفر کنند و با نادیده انگاشتن واقعیات موجود و بسیار روشن منطقه، تحت تاثیر القائات مقام های متوهم و جنگ افروز سعودی، نگرانی های ساختگی، بی اساس و خصمانه آنها را در قبال ایران تکرار کنند کمکی به خروج عربستان از بحرانهای داخلی و منطقه ای که با آنها دست به گریبان است، نمی کند.

بهرام قاسمی اضافه کرده است: «متاسفانه به نظر می رسد فرانسه به بحران ها و فجایع انسانی در خاورمیانه نگاهی یکسویه و جانبدارانه دارد و این رویکرد خواسته یا ناخواسته حتی به بالفعل شدن بحران های بالقوه کمک می کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خواستار رویکرد« واقع بینانه» فرانسه در قبال تحولات خاورمیانه شده است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز پنج‌شنبه در ریاض، پایتخت عربستان، گفت که پاریس نگران «مداخله‌ها» و مقاصد «سلطه‌طلبانه» ایران در منطقه است.

وزیر خارجه فرانسه که در یک نشست خبری مشترک با عادل الجبیر، همتای سعودی خود، صحبت می کرد،همچنین نسبت به برنامه موشک‌های بالیستیک ایران ابراز نگرانی کرد.

این در حالی است که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز روز پنجشنبه ایران را متهم کرد که سیاستی تهاجمی در منطقه در پیش گرفته است.

وزیر امور خارجه عربستان گفته است، از هر زاویه که نگاه کنید می بینید که این آنها (ایرانیان) هستند که سیاست تهاجمی در پیش گرفته اند. ما داریم به این اقدامات تهاجمی آنها واکنش نشان می دهیم و می گوییم دیگر کافیست. ما نمی گذاریم که شما بیش از این دست به چنین اقداماتی بزنید.

عادل الجبیر همچنین گفته است که عربستان با متحدان خود در این مورد که چگونگی پایان دادن به سلطه حزب‌الله،‌ متحد ایران، در لبنان، تبادل نظر کرده است.

تنش‌ها بین ایران و عربستان سعودی به دنبال حمله موشکی اخیر به فرودگاه بین‌المللی ریاض که از یمن انجام گرفته، دوباره شدت یافته است. ریاض می‌گوید که تهران پشت این حمله بوده و این امر به منزله اعلان جنگ به عربستان سعودی است، اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG