لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

فرانسه:برنامه موشکی ایران منبع بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه است


سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه با اشاره به این که برنامه موشکی ایران منبع بی ثباتی و ناامنی در منطقه است، اظهار داشت، پاریس خواهان مذاکره صریح و «مصالحه ناپذیر» با تهران در خصوص برنامه موشکی جمهوری اسلامی است.

به گزارش رویترز، اگنس روماتت اسپاین گفته است: فرانسه نگران سرعت تداوم برنامه موشکی ایران است، برنامه ای که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست و منبع بی‌ ثباتی و ناامنی در منطقه است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که توافق هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی ، برجام، را مورد تایید قرار داد از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه همچنین گفته است: فرانسه علاقه مند است که همه گزینه های دیپلماتیک را بیازماید؛ گفت وگوهای سیاسی صریح و مصالحه ناپذیر؛ تحقیقات توسط دبیرکل سازمان ملل؛ در صورت لزوم تحریم‌ های تازه اروپا علیه شرکت‌ ها و افراد ایرانی مرتبط در برنامه موشکی و نهایتا شروع یک دوره مذاکره درباره این موضوع.

فرانسه پیش از این نیز خواستار مذاکراتی جدا از توافق هسته‌ای، با ایران بر سر برنامه موشکی این کشور شده است. این در حالی است که فدریکا موگرینی،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه با این موضوع مخالفت کرده و گفته بود، نیازی نیست با مذاکرات مجدد توافق هسته ای را به مخاطره انداخت.

در همین زمینه، امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، هفته گذشته در جریان سفر به منطقه گفته بود، باید با ایران در مورد برنامه موشکی مذاکره کرد.

در واکنش به این اظهارات رییس جمهوری فرانسه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه گفت که ایران بر سر برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

بهرام قاسمی گفته بود: «بارها به مقامات فرانسوی گفته‌ایم که برجام قابل مذاکره نیست و اجازه داده نخواهد شد که موضوعات دیگر به آن اضافه شود.»

وی اضافه کرده بود، فرانسه نسبت به «موضع قاطع» جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه «امور دفاعی ایران قابل مذاکره نیست، کاملاً آگاه است.»

با این حال سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه باردیگر تاکید که می بایست توافق هسته ای را در این مساله وارد نکرد. وی اضافه کرده است، فرانسه در خصوص مساله برنامه موشکی ایران را دیگر دولت های اروپایی و همچنین فدریکا موگرینی مذاکره است.

در همین حال، منابع دیپلماتیک به رویترز گفته اند،ژان – ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه که قرار بود تا پایان ماه جاری میلادی به تهران سفر کند، به دلیل برنامه فشرده کاری، سفر خود را به تعویق انداخته است.

قرار بود وزیر خارجه فرانسه به تهران سفر کند و مقدمات سفر امانوئل مکرون به ایران را فراهم کند.

XS
SM
MD
LG