لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

سعد حریری: با مواضع حزب‌الله که بر امنیت و ثبات کشورهای برادر عرب اثر بگذارد، مخالفم


نخست وزیر لبنان خواهان «بی طرف» نگه داشتن کشورش در رقابت های منطقه ای شده است.
نخست وزیر لبنان خواهان «بی طرف» نگه داشتن کشورش در رقابت های منطقه ای شده است.

سعد حریری، نخست وزیر لبنان، گفت: مواضع حزب‌الله که «بر امنیت و ثبات کشورهای برادر عرب» اثر بگذارد، «غیر قابل قبول است» و او با آن مخالفت خواهد کرد.

دفتر آقای حریری این سخنان نخست وزیر را پس از دیدار او در روز شنبه چهارم آذر، با اعضای شورای عالی اسلامی لبنان، منتشر کرد. این شورا که سنی های لبنان را نمایندگی می کند، حامی سعد حریری است.

نخست وزیر لبنان در این ملاقات خواهان «بی طرف» نگه داشتن کشورش در رقابت های منطقه ای شد و نسبت به خطراتی که می تواند لبنان را به هرج و مرج بکشاند، ابراز نگرانی کرد.

سعد حریری افزود که «در تماس ها و مذاکراتی که برای گرفتن پاسخ به پیشنهادهای ما در جریان است، جدیت داریم و باید به این مذاکرات اعتماد کرد».

بیانیه دفتر رسانه ای آقای حریری، حزب‌الله را گروه مورد حمایت ایران نامید.

حزب‌الله اذعان دارد که با جمهوری اسلامی ایران ارتباط قوی دارد و به گفته حسن نصرالله، دبیر کل آن، «اسلحه و پول حزب‌الله از ایران می آید».

به گزارش خبرگزاری رویترز، حزب‌الله که شبه نظامیانش در سوریه برای حمایت از حکومت بشار اسد می‌جنگند، اتهام امیرنشین های خلیج فارس را در زمینه دخالت در امور بحرین و یمن رد می‌کند.

سخنان سعد حریری در مورد «غیر قابل قبول» بودن مواضع حزب‌الله که «امنیت و ثبات کشورهای برادر عرب را تحت تاثیر قرار دهد»، نخستین اظهار نظر آشکار او در مورد این گروه، پس از بازگشتش به لبنان است.

آقای حریری روز ۱۳ آبان، یک روز پس از سفر به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، با انتقاد شدید از ایران و حزب‌الله، از نخست وزیری استعفا کرد و گفت جانش در خطر بوده است و ممکن بود که ماجرای ترور پدرش تکرار شود.

رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان و پدر سعد حریری، ۱۲ سال پیش در انفجاری در محل عبور کاروان اتوموبیل‌های حامل او‌ و محافظانش در یکی از خیابان‌های بیروت، ‌پایتخت لبنان، کشته شد.

حزب سیاسی «مستقبل» که سعد حریری رهبری آن را بر عهده دارد،‌ حزب‌الله را در ترور رفیق حریری دخیل می دانست اما آقای حریری سال گذشته با ائتلاف با حزب الله، دولت دوم خود را تشکیل داد.

سعد حریری حدود دو هفته بعد از اعلام کناره گیری از نخست وزیری، در عربستان سعودی باقی ماند و پس از ۱۸ روز، سه شنبه شب گذشته به بیروت بازگشت. در مدت اقامت آقای حریری، عربستان سعودی متهم شده بود که او و خانواده اش را به گروگان گرفته است؛‌ اتهامی که ریاض و نیز سعد حریری آن را رد کرده‌اند.

سعد حریری چهارشنبه در سالروز استقلال لبنان و در پی ملاقات با میشل عون، رئیس جمهوری این کشور، استعفایش را به حال تعلیق درآورد و گفت که برای دستیابی به موفقیت در گفت و گوهای داخلی و تامین شرط بی طرف ماندن لبنان در کشمکش های منطقه ای، کناره گیری از نخست وزیری را تعلیق کرده است.

حزب‌الله از بازگشت آقای حریری به لبنان استقبال کرده و موضع گیری میشل عون را که به بازگشت آقای حریری منجر شد، تحسین کرده است.

در این میان، عمار موسوی، مسئول مناسبات خارجی حزب‌الله، روز شنبه گفت این گروه برای «مذاکرات حقیقی» در عرصه داخلی و نیز برای رسیدن به تفاهم با کشورهای خارجی آمادگی دارد.

به گزارش رویترز، مسئول مناسبات خارجی حزب‌الله دوباره عربستان سعودی را متهم کرد که با «ایجاد فشار بر سعد حریری برای کناره گیری از نخست وزیری، قصد داشت لبنان را متشنج کند».

عربستان سعودی چنین اتهام هایی را رد کرده است.

در این میان، ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان، روز شنبه عربستان سعودی را به گفت‌وگو با ایران فرا خواند تا «لبنان نیز تقویت شود» و در کشمکش های منطقه ای بی‌طرف بماند.

آقای جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان، در توییتر خود نوشت: تحقق برنامه‌های نوسازی عربستان سعودی تا زمانی که ریاض در جنگ یمن حضور دارد، و پایان جنگ یمن تا زمانی که عربستان سعودی مسائل خود را با ایران حل نکند، امکان پذیر نیست.

XS
SM
MD
LG