لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۶

«توصیه» و تهدید فرمانده کل سپاه خطاب به مقامات سعودی


محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، ضمن تهدید حکومت عربستان سعودی خطاب به آنان گفت: «توصیه می‌کنیم عربستانی‌ها دست از همکاری با استکبار بردارند و با ملت‌های منطقه همراه شوند که در غیر این صورت ترکش‌های جبهه مقاومت آنها را می‌گیرد.»

مسئولان ایرانی از ایالات متحده و هم‌پیمانان آن کشور با عنوان «استکبار» یاد می‌کنند و به جمهوری اسلامی ایران و چند کشور هم‌پیمان آن «جبهه مقاومت» اطلاق می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدعلی جعفری روز پنج‌شنبه (دوم آذر) در یک نشست خبری گفت که «امروز در یمن حاکمیت به دست انصارالله است و کمک‌های ایران در حد مستشاری و معنوی است که یمن بیشتر به آنها نیاز دارد.»

آقای جعفری اضافه کرد که جمهوری اسلامی از ارائه این «کمک‌ها» به یمن، «دریغ» نمی‌کند و «این راه ادامه دارد.»

در حالی که پس از سوریه و عراق، نبرد نیابتی تهران و ریاض در یمن در حال انجام است، فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد که جمهوری اسلامی در یمن نیز همچون سوریه، به «درخواست مردم و جبهه مقاومت» به شیعیان این کشور کمک می‌کند.

فرمانده کل سپاه پاسداران، عربستان سعودی را به داشتن «همکاری اطلاعاتی و امنیتی» با اسرائیل متهم کرده و افزود با توجه به اینکه «عربستان هم این را انکار نمی‌کند، طبیعی است که عربستان در جبهه مقابل انقلاب قرار دارد.»

جعفری، سران عربستان سعودی را «دست‌نشاندگان استکبار جهانی» معرفی کرده و گفت که «موضع جمهوری اسلامی این است که با دست‌نشاندگان استکبار جهانی کاری نداریم و با خود شیطان بزرگ کار داریم.» «شیطان بزرگ» اصطلاح مسئولان جمهوری اسلامی برای اشاره به ایالات متحده آمریکا است.

این یکی از صریح‌ترین هشدارها نسبت به مقام‌های سعودی از سوی یک فرمانده بلندپایه نظامی در ایران است.

روابط ایران و عربستان که پس از کشته شدن صدها تن از زوار ایرانی در منا و حمله نیروهای حزب‌الله در ایران به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد، به صورت علنی رو به خصومت گذاشته، در هفته‌های اخیر و بدنبال استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان که ایران می‌گوید تحت فشار ریاض انجام شده، رو به وخامت بیشتر گذاشته‌است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز پنج‌شنبه هفته جاری در اظهاراتی کم‌سابقه، رهبر جمهوری اسلامی را «هیتلر جدیدی» نامید که در منطقه خاورمیانه ظهور کرده‌است.

وی در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز گفت که باید با جمهوری اسلامی که تحت رهبری آیت‌الله علی خامنه‌ای رو به گسترش مرزهایش آورده، مقابله کرد.

پیشتر نیز ولیعهد عربستان تهدید کرده بود «جنگی که ایران در منطقه راه انداخته را به داخل مرزهای ان کشور می‌کشانیم.»

صدیقی: یمن به زودی پیروز می‌شود

امام جمعه موقت تهران، سران عربستان سعودی را «جنایتکار» ، «عیاش زمان» و «مزدور» نامید و وعده داد که شیعیان یمن به زودی «پیروز» خواهند شد.

به گزارش روز جمعه (سوم آذر) خبرگزاری ایسنا، کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت که برخلاف یمن که «هیچ ندارد به جز ایمان و روحیه بسیجی» ، حکومت سعودی «همه چیز دارد.»

وی در درگیری میان اتحاد عربی به رهبری عربستان و حوثی‌های یمنی، «پیروزی» را از آن یمن دانسته و اضافه کرده که «یمن بسیج خدا و لشکر مخلص حق است و ان‌شاءالله به همین زودی پیروز خواهد شد.»

صدیقی در ادامه مدعی شد که «پرچم هدایت جهانی» به دست «ولی فقیه قرار دارد» و به مقام‌های عربستان هشدار داد که نمی‌توانند حرکت انقلاب اسلامی ایران را «نابود» کنند.

روز پنج‌شنبه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز اعلام کرد که «جمهوری اسلامی ایران در هر جایی که برای مقابله با کفر و استکبار، نیاز به حضور باشد، کمک خواهد کرد» و در بیان این موضوع «ملاحظه هیچ‌کس» را نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG