لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۶

ولیعهد عربستان خامنه‌ای را «هیتلر جدید» نامید


محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در اظهاراتی کم‌سابقه، رهبر جمهوری اسلامی را «هیتلر جدیدی» نامید که در منطقه خاورمیانه ظهور کرده‌است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه (سوم آذر) گزارش کرده که وی این اظهارات را روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز مطرح کرده‌است.

ولیعهد عربستان سعودی در این مصاحبه با اشاره به علی خامنه‌ای گفته است: «درسی که از اروپا آموختیم این است که مماشات نتیجه نمی‌دهد. ما نمی‌خواهیم که هیتلر جدید در ایران آنچه را در اروپا رخ داد در خاورمیانه تکرار کند.»

وی که در عین حال مسئولیت وزارت دفاع پادشاهی عربستان را نیز به عهده دارد، گفته که باید با جمهوری اسلامی که تحت رهبری آیت‌الله علی خامنه‌ای رو به گسترش مرزهایش آورده، مقابله کرد.

ولیعهد ۳۲ سالهٔ عربستان، محمد بن سلمان، امروزه عملاً صحنه‌گردان سیاست داخلی و خارجی این کشور به‌شمار می‌آید.

ایران و عربستان به ترتیب دارای اکثریت تشیع و اهل سنت، در اکثر بحران‌های سیاسی و نظامی منطقه، در رویاروی یکدیگر قرار گرفته‌اند.

تنش لفظی و جنگ نیابتی ایران و عربستان بدنبال استعفای اخیر سعد حریری از سمت نخست‌وزیری لبنان وارد مرحله تازه‌ای شده‌است.

آقای حریری که نطق استعفای خود را از ریاض خواند، ایران و حزب‌الله لبنان را به شدت به‌دلیل آنچه دخالت در امور سایر کشورهای عربی نامید، مورد انتقاد قرار داد.

با این حال تهران، شماری از چهره‌های بلندپایه و حتی سیاسی نزدیک به حریری و حزب‌الله لبنان، عربستان را عامل اصلی استعفای نخست‌وزیر لبنان معرفی می‌کنند.

این در حالی است که ریاض این اتهامات را رد می‌کند و سعد حریری که پس از مدتی به لبنان بازگشته، فعلاً استعفای خود را مسکوت گذاشته‌است.

یکی از دیگر مناطق مورد مناقشه میان ایران و عربستان، یمن است که ریاض، تهران را به حمایت از اقلیت شیعه آن متهم می‌کند.

این در حالی است که آقای خامنه‌ای با اشاره به شکست گروه حکومت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه، اعلام کرده که جمهوری اسلامی «در هر جایی که» به گفته او «برای مقابله با کفر و استکبار، نیاز به حضور باشد، کمک خواهد کرد».

فرمانده سپاه پاسداران نیز روز گذشته برای نخستین بار اعلام کرد که ایران در یمن به انجام کمک‌های «مستشاری و معنوی» مشغول است؛ اصطلاحی که برای حضور فعال نیروهای ایرانی یا اعزامی از طرف ایران در سوریه هم به کار می‌رود.

این در حالی است که عربستان سعودی در طول جنگ داخلی دو سال و نیمه یمن، هزاران بار به مناطق تحت تصرف حوثیان حمله هوایی کرده‌است.

بن سلمان در این مورد نیز به نیویورک‌تایمز گفته که نبرد در یمن به نفع ریاض و متحدانش پیش می‌رود و آنها بیش از ۸۵ درصد این سرزمین را در اختیار دارند.

حوثی‌ها به تازگی موشک بالیستیکی به نزدیک ریاض، پایتخت عربستان شلیک کردند که خشم مقام‌های عربستان را برانگیخت.

در مقابل اظهارات بن سلمان که پیشتر تهدید کرده بود جنگ را به داخل مرزهای ایران خواهد کشید، رهبر جمهوری اسلامی نیز بارها مقام‌های عربستان را «فاسد» ، «وقیح» و «بی‌حیا» نامیده‌است.

XS
SM
MD
LG