لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۴

واکنش به سخنان ولیعهد عربستان درباره خامنه‌ای؛ قاسمی: ناپخته بود


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ولیعهد عربستان‌سعودی را «ماجراجو»‌ نامید.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ولیعهد عربستان‌سعودی را «ماجراجو»‌ نامید.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سخنان اخیر ولیعهد عربستان‌سعودی درباره رهبر جمهوری اسلامی را «اظهارات ناپخته، ناسنجیده و سخیف» نامید که به توصیف او، «باعث شده است کسی در جهان و عرصه بین الملل اعتباری برای اینگونه سخنانش قائل نشود».

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان‌سعودی، در اظهاراتی کم‌سابقه، آیت‌الله علی خامنه‌ای را «هیتلر جدیدی» نامیده که در منطقه خاورمیانه ظهور کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنان ولیعهد عربستان‌سعودی در گفت‌وگویش با روزنامه نیویورک‌تایمز در روز پنجشنبه دوم آذر، مطرح شده ‌است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه سوم آذر، ولیعهد عربستان‌سعودی را «ماجراجو»‌ نامید که با «اشتباهاتش، هم‌پیمانان سنتی آن کشور را نیز به «زحمت و تکاپو» انداخته است.

بهرام قاسمی سپس به محمد بن سلمان توصیه کرد: «اینک که به فکر الگوبرداری از مشی و رفتار دیکتاتور های معروف منطقه افتاده است، اندکی تامل و تفکر نموده و قدری هم به سرنوشت محتوم آنها در سالیان اخیر بیندیشد».

به نوشته رویترز، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان‌سعودی، در مصاحبه با نیویورک تایمز‌ با اشاره به رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: «درسی که از اروپا آموختیم این است که مماشات نتیجه نمی‌دهد. ما نمی‌خواهیم که هیتلر جدید در ایران آنچه را در اروپا رخ داد در خاورمیانه تکرار کند».

وی که در عین حال مسئولیت وزارت دفاع پادشاهی عربستان‌سعودی را نیز بر عهده دارد، افزوده بود که باید با جمهوری اسلامی که تحت رهبری آیت‌الله علی خامنه‌ای رو به گسترش مرزهایش آورده است، مقابله کرد.

محمد بن سلمان، امروزه عملاً صحنه‌گردان سیاست داخلی و خارجی عربستان‌سعودی به‌شمار می‌آید.

ایران و عربستان سعودی، به ترتیب، دارای اکثریت تشیع و اهل سنت، در اکثر بحران‌های سیاسی و نظامی منطقه، در رویاروی یکدیگر قرار گرفته‌اند.

تنش لفظی و جنگ نیابتی ایران و عربستان‌سعودی به‌دنبال استعفای اخیر سعد حریری از سمت نخست‌وزیری لبنان وارد مرحله تازه‌ای شده‌است.

آقای حریری که نطق استعفای خود را از ریاض خواند، ایران و گروه حزب‌الله لبنان را به شدت به‌دلیل آنچه دخالت در امور سایر کشورهای عربی نامید، مورد انتقاد قرار داد.

با این حال تهران، شماری از چهره‌های بلندپایه و حتی سیاسی نزدیک به سعد حریری و حزب‌الله لبنان، ریاض را عامل اصلی استعفای نخست‌وزیر لبنان معرفی کردند.

اما عربستان‌سعودی این اتهامات را رد می‌کند و سعد حریری که پس از مدتی به لبنان بازگشته، فعلاً استعفای خود را مسکوت گذاشته‌است.

تهران و ریاض همچنین بر سر عراق و سوریه اختلاف دارند و یکدیگر را متهم به دخالت در این دو کشور می‌کنند.

یکی از دیگر مناطق مورد مناقشه میان ایران و عربستان‌سعودی، یمن است که ریاض، تهران را به حمایت از اقلیت شیعه آن متهم می‌کند.

این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شکست گروه حکومت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه، اعلام کرده است جمهوری اسلامی «در هر جایی که» به گفته او «برای مقابله با کفر و استکبار، نیاز به حضور باشد، کمک خواهد کرد».

فرمانده سپاه پاسداران نیز روز پنجشنبه برای نخستین بار اعلام کرد که ایران در یمن به انجام کمک‌های «مستشاری و معنوی» مشغول است؛ اصطلاحی که برای حضور فعال نیروهای ایرانی یا اعزامی از طرف ایران در سوریه هم به کار می‌رود.

این در حالی است که عربستان سعودی در طول جنگ داخلی دو سال و نیمه یمن، بارها به مناطق تحت تصرف گروه حوثی حمله هوایی کرده‌است. این گروه کنترل شهر صنعا،‌ پایتخت یمن را در دست دارد.

ولیعهد عربستان‌سعودی در این مورد به نیویورک‌تایمز گفت که نبرد در یمن به نفع ریاض و متحدانش پیش می‌رود و آنها بیش از ۸۵ درصد این سرزمین را در اختیار دارند.

حوثی‌ها به تازگی موشک بالیستیکی به نزدیک ریاض، پایتخت عربستان‌سعودی شلیک کردند که از سوی نیروهای این کشور منهدم شد.

در واکنش، ‌مقام‌های عربستان سعودی،‌ ایران را متهم به دست داشتن در این حمله موشکی کردند اما تهران این اتهام را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG