لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

علی عبدالله صالح، رییس جمهور سابق یمن کشته شد


علی عبدالله صالح رییس جمهور سابق
علی عبدالله صالح رییس جمهور سابق

علی عبدالله صالح رییس جمهور سابق یمن روز دوشنبه و «پس از تغییر موضع» در جنگ داخلی این کشور به ضرب گلوله کشته شد. هواداران و دشمنانش می گویند او از ائتلاف با شورشیان حوثی خارج شد و به همکاری با ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی تمایل پیدا کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع شورشیان حوثی گفتند، شبه نظامیان آنها خودروی ضد گلوله علی عبدالله صالح را در حومه شهر صنعا با شلیک آر پی جی متوقف کرده و بعد او را به ضرب گلوله کشتند. منابع وابسته به حزب کنگره ملی نیز گفتند، او در جریان حمله به کاروانی از جمله خودروی حامل او کشته شده است. تصاویری از پیکرخون آلود او که در یک پتو پوشیده شده بود منتشر شده است.

پس از حدود سه سال ائتلاف با شیعیان حوثی در جنگ علیه نیروهای وفادار به رییس جمهور سابق یمن و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی علی عبدالله صالح از چند روز پیش تغییر موضع داد.

عبدالمالک الحوثی، رهبر شیعیان حوثی روز دوشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی به مردم یمن به خاطر شکست آنچه که آن را «توطئه خائنانه» توصیف کرد تبریک گفت. او بدون اشاره به مرگ علی عبدالله صالح گفت این توطئه توسط دشمنان عرب ناحیه خلیج فارس طراحی شده بود.

علی عبدالله صالح ۷۵ ساله در سخنرانی روز شنبه خود گفت آماده «فصل جدیدی» از مناسبات با ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی است و حوثی ها را «شبه نظامیان کودتاگر» توصیف کرد. این باعث شد که حوثی ها او را به خیانت متهم کنند.

طی روزهای اخیر شهر صنعا صحنه نبردهای شدیدی بین حوثی ها و نظامیان طرفدار علی عبدالله صالح بود. بالاخره نیروهای حوثی توانستند کنترل کامل شهر را به دست بگیرند و روز دوشنبه خانه علی عبدالله صالح را منفجر کردند. همزمان هواپیماهای ائتلاف نيز مواضع شورشیان حوثی را بمباران می کردند.

به نظر می رسد که تغییر موضع علی عبدالله صالح روی سرنوشت جنگ یمن که طی دو سال گذشته و با وجود حملات سنگین ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی تغییر چندانی نکرده بود تاثیر فراوانی به جای بگذارد و باعث تقویت مواضع ائتلاف عربی شود.

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند که بن بست و سکون در جنگ داخلی یمن باعث به وجود آمدن شرایط فاجعه باری برای مردم این کشور شده است. مردم یمن در آستانه قحطی قرار گرفته و بیماریهای کشنده در این کشور شایع شده اند.

اکنون همه توجه ها به سوی متحدان سیاسی و فرماندهان نظامی علی عبدالله صالح جلب شده که به نظر برخی از کارشناسان در پیشروی شتابان و گسترده شورشیان حوثی و تصرف مناطق گسترده ای از خاک یمن در سال ۲۰۱۴ نقش مهمی ایفا کردند.

علی عبدالله صالح حکومت ۳۳ ساله خود بر یمن را به «رقص روی سر مارها» تشبیه کرده بود. در دوران حکومت او شاهد یکپارچگی بخش شمالی و محافظه کار با بخش مارکسیست یمن، جنگ داخلی، شورش و قیام و کارزار نیروهای تندرو اسلام گرا بود.

اما پس از حوادث بهار عربی او در سال ۲۰۱۲ مجبور شد از قدرت کناره گیری کند که نقطه آغاز یک طرح انتقال قدرت سیاسی به ابتکار عربستان سعودی شد.

او که در ناآرامی ها زخمی شده بود برای مداوا به عربستان سعودی گریخت و حکومت عربستان سعودی چند ماه بعد به او اجازه داد که به یمن بازگردد. پس از آنکه علی عبدالله صالح با طرح انتقال قدرت سیاسی مخالفت کرد و به حوثی ها پیوست عربستان سعودی از تصمیم خود پشیمان شد.

پس از آن آخرین فصل از نقش او در تحولات سیاسی یمن آغاز شد که ائتلاف با شیعیان حوثی و حامی آنها یعنی حکومت ایران بود.

اما حوثی ها و نیروهای علی عبدالله صالح بر سر کنترل مناطق تحت تصرف خود همواره رقابت داشتند. بالاخره این رقابت در روز ۲۹ نوامبر در شهر صنعا به زد و خورد مسلحانه انجامید.

روز دوشنبه با حمله شیعیان حوثی به خودرو ضد گلوله حامل او و کشته شدن علی عبدالله صالح بالاخره پرونده مانورهای سیاسی این رهبر کهنه کار یمنی بسته شد.

علاوه بر مقامات حزب آقای صالح، برادر زاده او یحیی محمد عبدالله که سابقا فرمانده نیروهای امنیتی یمن بود مرگ او را تایید کرده و در صفحه فیسبوک رسمی خود او را به عنوان یک «شهید ستایش کرد.»

XS
SM
MD
LG