لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

خبرگزاری فرانسه: سازمان ملل هنوز ارتباط موشک‌ حوثی‌ها با ایران را تأیید نکرده است


موشک قیام ساخت ایران
موشک قیام ساخت ایران

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه، ۲۰ آذرماه، به نقل از یک گزارش «محرمانه سازمان ملل» خبر داد که کارشناسان این سازمان هم‌چنان «در حال بررسی داده‌ها و اطلاعات» هستند و هنوز ارتباط موشک ‌حوثی‌ها با ایران را تأیید نکرده‌اند.

نخستین موشکی که به دست شبه‌نظامیان حوثی یمن، مورد حمایت جمهوری اسلامی، به سوی ریاض، پایتخت عربستان سعودی، شلیک شد به موجی از مناقشه و خصومت میان تهران و ریاض دامن زد که دامنه آن به لبنان هم رسید و هم‌چنان ادامه دارد.

ریاض از همان ابتدا جمهوری اسلامی را در قضیه شلیک موشک مقصر شناخت و تهران را متهم کرد که این موشک را در اختیار شبه‌نظامیان حوثی قرار داده است، اتهامی که تهران رد کرد.

در همین زمینه ۱۰ روز پیش خبرگزاری فرانسه بر اساس یک گزارش «محرمانه» در سازمان ملل خبر داد که موشکی که حوثی‌های شیعه یمن به سوی ریاض شلیک کردند «احتمالاً به گروه صنعتی شهید باقری»، سازنده برخی از موشک‌های ایران، ارتباط داشته است.

حال همین خبرگزاری بر اساس یک گزارش «محرمانه» دیگر که می‌گوید روز دوشنبه به دستش رسیده خبر می‌دهد که هنوز مشخص نیست که موشک مورد نظر به ایران ارتباط داشته یا خیر.

بر اساس این گزارش، دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت این سازمان گزارش داده است که موشک‌هایی که در روزهای ۲۲ ژوئیه و چهارم نوامبر به دست حوثی‌ها شلیک شده هر دو قطری «همچون» موشک اسکاد داشته‌اند.

موشک قیام یک ساخت ایران نیز از گونه‌های موشک اسکاد است.

بر اساس این گزارش که به گفته خبرگزاری فرانسه روز جمعه گذشته به شورای امنیت ارسال شده،‌ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نوشته است: «موشک‌ها از نظر ساختاری و تولیدی ویژگی‌های مشابهی دارند که این بیانگر آن است که منبع هر دو یکی است.»

با این حال آقای گوترش در این گزارش هیچ نتیجه قطعی اعلام نمی‌کند و فقط تأکید می‌کند که کارشناسان سازمان ملل هم‌چنان «در حال بررسی دقیق داده‌ها و اطلاعات» هستند.

دبیرکل سازمان ملل در عین حال «اشاره می‌کند که کارشناسان لوگو [ی گروه صنعتی شهید باقری] را دیده‌اند».

یک گروه از کارشناسان سازمان ملل برای بازرسی و بازبینی قطعات به جا مانده از موشک‌های شلیک‌شده توسط حوثی‌ها در یمن ماه گذشته به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، سفر کردند.

در گزارش این کارشناسان آمده است که یک قطعه از موشکی که روز چهارم نوامبر گذشته، حدود یک ماه پیش، شلیک شده بود «آثار لوگویی را بر خود دارد شبیه به لوگوی گروه صنعتی شهید باقری».

گروه صنعتی شهید باقری که نام آن در فهرست تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه فعالیت‌های موشکی بالیستیک ایران ثبت شده زیرمجموعه صنایع هوافضای ایران است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که کارشناسان سازمان ملل در عربستان همچنین بقایای دو پهپاد را بررسی کرده‌اند که در یمن جمع‌آوری شده بود، با این حال «ادعای ریاض مبنی بر ایرانی بودن یکی از پهپادها را تأیید نکرده‌اند».

ماه گذشته نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز بر اساس اطلاعاتی که از عربستان دریافت کرده بود گفت که یک موشک که در تابستان گذشته شلیک شده بود «از نوع موشک قیام بوده و پیش از جنگ در یمن نشانی از آن نبوده است».

این در حالی است که ایران همواره ارسال سلاح و مهمات برای گروه حوثی‌ها را انکار کرده، اما اخیراً پذیرفت که در یمن حضور مستشاری دارد.

ارسال سلاح برای حوثی‌ها هم مخالف تحریم تسلیحاتی یمن از سوی سازمان ملل است و هم نقض تحریم فروش تسلیحات توسط ایران.

XS
SM
MD
LG