لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

فعالیت‌های دیپلماتیک روسیه در یمن به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی معلق شد


یکی از نیروهای حوثی در جریان درگیری‌ها با نیروهای وفادار به صالح در برابر محل سکونت علی عبدالله صالح
یکی از نیروهای حوثی در جریان درگیری‌ها با نیروهای وفادار به صالح در برابر محل سکونت علی عبدالله صالح

وزارت خارجه روسیه پس از ابراز نگرانی در مورد وضعیت امنیتی در یمن و هشدار در مورد یک «آشوب سیاسی-نظامی»، دستور به تعلیق فعالیت‌های دیپلماتیک در صنعا داده و کارمندان خود را نیز فراخوانده‌است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، ۲۱ آذر ماه به خبرگزاری فرانسه گفته است «به‌دلیل وضعیت فعلی در صنعا، تصمیم گرفته‌شد که فعلا حضور دیپلماتیک روسیه در یمن به‌حال تعلیق درآید. تمامی کارمندان سفارت روسیه، یمن را ترک کرده‌اند».

بنا به اعلام وزارت خارجه روسیه «سفیر روسیه در صنعا و شماری از دیپلمات‌های فعال در یمن، وظایف خود را در ریاض (پایتخت عربستان سعودی) پی‌گیری خواهند کرد».

البته ولادیمیر ددوشکین، سفیر روسیه در یمن، از سال گذشته به‌این‌سو در پایتخت عربستان به‌سر می‌برد.

مسکو، هفته گذشته در مورد خطرات ناشی از آن‌‌چه فروافتاده یمن به یک «آشوب سیاسی و نظامی» توصیف‌ می‌کند، هشدار داده بود.

پیش از این در تابستان گذشته سفارت روسیه در یمن در بیانیه‌ای در مورد «شدت حملات هوایی ائتلاف عربی به شهرهای یمن که عمدتا به مرگ در میان غیرنظامیان می‌انجامد» ابراز نگرانی کرده بود. در آن زمان وزارت خارجه روسیه گفته بود «مسکو همچنان بر این عقیده‌است که تنها گزینه موجود کاهش هرچه‌زودتر خشونت‌ها است».

تازه‌ترین هشدارهای روسیه در مورد بدتر شدن اوضاع در یمن چندی پس از آن اعلام می‌شود، که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن، متحد سابق شورشیان حوثی، فردی که اندکی پیش از مرگ از همکاری با ائتلاف به رهبری عربستان سخن گفته بود، به‌دست حوثی‌ها کشته شد.

صالح که به حوثی‌ها در جریان شورش‌ آن‌ها و سرنگون‌کردن دولت عبدربه منصور هادی در صنعا، کمک کرده بود، اوایل آذر ماه از اتحاد با حوثی‌ها خارج شد و به همکاری با ائتلاف به‌رهبری ریاض ابراز تمایل کرد.

علی عبدالله صالح، سال‌ها قدرت را در یمن در دست داشت، از شیعیان زیدی یمن بود و در میان شماری از نظامیان و نیروهای امنیتی یمن نفوذ فراوانی داشت. در واپسین روزها پیش از قتل آقای صالح، میان نیروهای وفادار به او و حوثی‌ها، درگیری‌های مرگباری رخ داده بود.

حوثی‌ها و نیروهای وفادار به صالح، عبدربه منصور هادی، که دولت او همچنان نزد سازمان ملل صاحب نمایندگی‌ست را مجبور به ترک کاخ ریاست‌جمهوری و صنعا کردند. او در نهایت مقیم ریاض شد. عربستان سعودی دو سال پیش ائتلافی تشکیل داد و برای مقابله با شورشیان دست به حملات گسترده هوایی، حمایت از نیروهای زمینی و در نهایت محاصره گسترده یمن زد.

حوثی‌ها از حمایت مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برخوردار هستند، و هم ائتلاف عربی و هم متحدان آن مانند ایالات متحده، تهران را به ارسال سلاح و موشک برای شورشیان متهم کرده‌اند؛ اتهامی که تهران رد می‌کند. تنش‌های تازه، از جمله محاصره کامل یمن، پس از پرتاب موشکی از یمن به ریاض شدت گرفته‌است که در این مورد نیز ریاض و واشینگتن انگشت اتهام را به‌سوی تهران گرفته‌اند. ایران این اتهام را نیز رد کرده‌است.

ایالات متحده از سوی دیگر به‌تاکید از عربستان خواسته‌است به محاصره کامل یمن خاتمه داده و اجازه دهد تا کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان برسد. سازمان ملل متحد در تازه‌ترین برآورد خود می‌گوید ۸.۴ میلیون نفر از شهروندان یمنی در آستانه قحطی قرار گرفته‌اند. «برنامه جهانی غذا» نیز در مورد آن‌چه «فاجعه انسانی» توصیف کرده، هشدار داده‌است.

به گفته سازمان ملل متحد از زمان تشدید درگیری‌ها، به‌خاطر حمله ائتلاف به رهبری عربستان به یمن، بیش از ۱۰ هزار نفر کشته، بیش از دو میلیون نفر آواره و یک میلیون نفر با همه‌گیری وبا دست‌به‌گریبان شده‌اند.

XS
SM
MD
LG