لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

عادل الجبیر: ایران از تروریسم و فرقه گرایی برای مداخله در امور کشورهای دیگر استفاده می کند


عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان
عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان روز چهارشنبه چهارم بهمن در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، ایران را متهم کرد که از تروریسم و فرقه گرایی برای مداخله در امور دیگر کشورها استفاده می کند.

نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس از روز سه شنبه آغاز شد ولی در نشست امسال هیچ یک از مقام های بلندپایه ایران حضور ندارند. قرار بود محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در این نشست حضور یابد که روز دوشنبه گفته شد، او سفر خود را لغو کرده است.

رویترز می گوید، طی سال های اخیر محمد جواد ظریف در نشست های سالانه داووس حاضر بوده واز موضع جمهوری اسلامی ایران دفاع می کرد، اما اینک در غیاب او، صحنه برای مقام های عربستان، امارات و بحرین مهیا است تا از اقدامات ایران انتقاد کنند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در یکی از نشست های داووس گفته است: در خاورمیانه دو دیدگاه و چشم انداز در حال نبرد هستند. چشم انداز روشنایی ...و در مقابل آن چشم انداز تاریکی را داریم که این چشم انداز فرقه گرایی است، تلاش دارد امپراتوری را احیا کند که هزاران سال پیش نابود شد، از تروریسم و فرقه گرایی برای دخالت در امور دیگر کشور ها استفاده می کند تا خواسته ها انقلابی و امپریالیستی خود را پیش ببرد حتی با هزینه کردن سلامت مردم این کشور.

عادل الجبیر در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در این نشست گفت:بله به این کشور ایران می گویند و دیگری عربستان سعودی است و تاریخ نشان داده است که همیشه روشنایی بر تاریکی پیروز است.

در حالی عربستان ایران را به مداخله در امور داخلی کشورهای عرب متهم می کند که مقام های جمهوری اسلامی این اتهام را رد می کنند.

رویترز می گوید، محمد جواد ظریف سال گذشته در داووس گفته بود که ایران و عربستان می توانند برای پایان دادن به درگیری ها در سوریه و یمن همکاری کنند.

ایران به همراه روسیه در جریان جنگ داخلی سوریه از بشار اسد حمایت می کند. ایران همچنین در جنگ داخلی یمن حامی شبه نظامیان شیعه حوثی است.

از سوی دیگر، عربستان در سوریه از مخالفان حکومت بشار اسد حمایت می کند. ائتلاف به رهبری عربستان نیز در حمایت از دولت یمن علیه شبه نظامیان حوثی دست عملیات نظامی زده است. پیش از این ولیعهد عربستان حمایت موشکی ایران از حوثی ها را به منزله «تهاجم نظامی مستقیم» دانسته بود.

«دخالت ایران» در امور داخلی یمن

در همین حال، سعد حریری، نخست وزیر لبنان نیز از رویکرد ایران در منطقه انتقاد کرده است.

سعد الحریری گفته است: ایران کشوری است که ما می بایست با آن تعامل کنیم. به عنون نخست وزیر، من علاقمندم که بهترین رابطه را با ایران داشته باشم، اما علاقمندم این رابطه دولت با دولت باشد.

نخست وزیر لبنان در این نشست اضافه کرده است: ممکن است ایران یک چالش در منطقه باشد، اما گفت وگو هم بخشی از راه حل این مسایل است.

وی در ادامه تصریح کرده است: ایران نمی تواند در امور داخلی یمن دخالت کند.

سعد حریری حدود در آبان ماه سال جاری در پیامی تصویری که از ریاض، پایتخت عربستان سعودی، پخش شد با انتقاد شدید از ایران و گروه حزب‌الله اعلام کرد که از نخست وزیری لبنان استعفا می‌کند.

سعد حریری ۲۷ آبان‌ماه، پس از اقامتی دو هفته‌ای در عربستان سعودی این کشور را ترک کرد و به لبنان بازگشت. وی بعدا استعفای خود را به تعویق انداخت.

با این حال وی پس از باز بازگشت به لبنان نیز ضمن انتقاد از «مداخله» جمهوری اسلامی در امور دیگر کشورهای منطقه، از حزب‌الله لبنان خواست سیاست بی‌طرفی پیشه کرده و از درگیری‌های منطقه‌ای برکنار بماند.

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حزب‌الله را نیز به تاسی از ایران و حمایت از شیعیان حوثی‌ یمن و ستیزه‌جویان شیعه در بحرین متهم می‌کنند. حزب‌الله این اتهامات را رد می‌کند.

نیروهای حزب الله لبنان هم اکنون در کنار نیروهای دولتی سوریه در حال نبرد با مخالفان بشار اسد هستند.

بااستفاده از شبکه اجتماعی یوتیوپ و گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG