لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۰

عربستان خواستار اتخاذ موضع جدی اتحادیه عرب در قبال ایران شد


عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی (چپ) در نشست روز یکشنبه اتحادیه عرب در قاهره
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی (چپ) در نشست روز یکشنبه اتحادیه عرب در قاهره

عربستان سعودی از کشورهای عربی خواست که موضعی «صادقانه و جدی» در برابر ایران اتخاذ کنند و تأکید کرد که نرمش در قبال تهران تنها باعث می‌شود ایران به رفتار تجاوزکارانه و مداخله در امور کشورهای عربی ادامه دهد.

در سخنانی در نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی روز یکشنبه ۲۸ آبان تأکید کرد این اتحادیه لازم است در مورد رفتار «غیرسازشکارانه» در مواجهه با ایران اتخاذ تصمیم کند.

آقای جبیر پرتاب موشک از سوی شورشیان حوثی مورد حمایت ایران به سوی پایتخت کشور را به عنوان نمونه‌ای مورد تأکید قرار داد که نشان می‌دهد ایران تا کجا «سیاست تجاوزکارانه‌اش» را در منطقه پیگیری می‌کند.

وزیر خارجه عربستان سعودی افزود که «نرمش در برابر ایران هیچ پایتخت عربی را از چنین موشک‌های بالیستیکی در امان نخواهد گذاشت».

آقای جبیر افزود که «امروز ما موظفیم که موضعی جدی و صادقانه در مواجهه با این سیاست‌ها خصمانه اتخاذ کنیم تا بتوانیم از امنیت خود محافظت کنیم».

حوثی‌های یمن دو سالی است با بیرون راندن دولت قانونی این کشور از صنعا، کنترل بخش‌های وسیعی از یمن را در اختیار گرفته‌اند، با اذعان به پرتاب موشک به سوی ریاض تهدید کرده‌اند که برخی دیگر از بنادر و فرودگاه‌های کشورهای عربی هم در تیررس موشک‌های آنهاست.

اما در حالی که مقام‌های ایران سعی کردند تهران را از اتهام تجهیز موشکی شورشیان یمن مبرا نشان دهند، روزنامه کیهان که مدیرعامل آن توسط رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود، پس از حمله موشکی به ریاض، دبی در امارات متحده عربی را «هدف بعدی» حوثی‌ها توصیف کرده بود.

گزارش کیهان در این زمینه در ایران واکنش‌هایی را به دنبال داشت و با تصمیم شورای عالی امنیت ملی ایران، این روزنامه برای دو روز از انتشار منع شد.

«شلیک ۸۰ موشک به عربستان سعودی»

وزیر خارجه عربستان سعودی در سخنانش گفت که کشورش از سال ۲۰۱۵، یعنی زمانی که عربستان سعودی ائتلافی نظامی را برای دفاع از دولت قانونی یمن شکل داد، تا کنون هدف ۸۰ موشک شلیک شده توسط شورشیان حوثی قرار گرفته است.

او گفت که عربستان سعودی در قبال رفتار تجاوزکارانه آسوده خاطر نیست.

آن طور که آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های عرب حاضر در نشست قاهره گزارش کرده است، عربستان سعودی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به وزیران خارجه اتحادیه عرب ارائه کرده است که خواستار ابراز همدلی کشورهای عربی با پادشاهی سعودی و تأکید بر حمایت عربی از اقداماتی است که ممکن است این کشور برای حفظ امنیت خود در قبال سیاست‌های تهران اتخاذ کند.

این پیش‌نویس همچنین حاوی هشداری به ایران در مورد رفتارهایش در منطقه است و از کشورهای عربی می‌خواهد که برای برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای رایزنی در مورد آنچه «تهدیدات» ایران توصیف شده، درخواست دهند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که این پیش‌نویس در تطابق با موضع شدیدی است که عربستان از زمان حمله موشکی حوثی‌ها به ریاض در قبال تهران در پیش گرفته و همچنین انفجار در یک خط لوله نفت بحرین در روزهای گذشته را به عنوان نمونه‌ای از تهدید ایران علیه امنیت منطقه توصیف کرده است.

ایران که هیچگاه حمایت خود از شورشیان حوثی یمن را پنهان نکرده، این حمایت را معنوی توصیف می‌کند و تا کنون گزارش‌های مربوط به تجهیز تسلیحاتی و موشکی این گروه را رد کرده است.

در مورد حمله به انفجار خط لوله نفتی بحرین نیز در حالی که این کشور «تروریست‌های مرتبط با ایران» را عامل این «اقدام خرابکارانه» معرفی کرده است، اما ایران از زبان سخنگوی دستگاه دیپلماسی‌اش این اتهام را «سخیف و بی‌پایه» توصیف کرده و آن را رد کرده است.

دو کشور ایران و عربستان سعودی، منتقد رفتارهای یکدیگر در سوریه و یمن هستند و یکدیگر را به بی‌ثباتی در منطقه متهم می‌کنند. با این تفاوت که در یمن ایران حامی شورشیان مخالف دولت عبد ربه منصور هادی است و عربستان از دولت قانونی یمن پشتیبانی می‌کند، اما در سوریه ایران در کنار دولت بشار اسد ایستاده و عربستان حامی برخی از گروه‌های معارض اسد است.

لحن مقام‌های دو کشور در قبال یکدیگر به ویژه از زمان حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد رفته رفته شدیدتر شده است، گرچه اخیراً وزیران خارجه دو کشور تأکید کرده‌اند که سیاست کشورهاشان «درگیری در منطقه» نیست.

XS
SM
MD
LG