لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۳

تأکید وزرای خارجه ایران و عربستان بر پرهیز از جنگ و درگیری بین دو کشور


محمدجواد ظریف و عادل الجبیر، وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی
محمدجواد ظریف و عادل الجبیر، وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی

در ادامه مجادله جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، وزرای خارجه دو کشور روز جمعه، ۲۶ آبان‌ماه، بار دیگر یکدیگر را به آغاز تنش و درگیری متهم کرده و در عین حال تأکید کردند که سیاست هیچ یک از این دو کشور «درگیری نیست».

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، محمدجواد ظریف، ‌وزیر خارجه ایران، روز جمعه ضمن اشاره به این‌که ایران «سیاست‌هایی عاقلانه» داشته، تاکید کرد که ایران در پی «درگیری در منطقه نیست».

همتای عربستانی آقای ظریف، عادل الجبیر، نیز در مصاحبه‌ای با شبکه جهانی بی‌بی‌سی تاکید کرد که سیاست عربستان سعودی این است که «از جنگ حذر کند و نیازی به جنگ نمی‌بیند».

با این همه آقای جبیر در مصاحبه خود همچنین تاکید کرد که «سیاست ایران در منطقه باید متوقف شود».

تنش‌ها بین ایران و عربستان سعودی به دنبال حمله موشکی اخیر به فرودگاه بین‌المللی ریاض که از یمن انجام گرفت بار دیگر شدت یافته است.

ریاض می‌گوید که تهران از طریق تأمین تسلیحات موشکی برای حوثی‌ها در این حمله دست داشته و این امر به منزله اعلان جنگ به عربستان سعودی است، نکته‌ای که وزیر خارجه سعودی در مصاحبه تازه خود نیز به آن اشاره داشته و تهران را به «اقدام نظامی علیه عربستان» متهم کرده است.

ایران این اتهام را قویا رد کرده است.

خبرگزاری خانه ملت به نقل از آقای ظریف نوشته است که «دولت سعودی و افرادی که در آنجا بدون توجه به واقعیات تاریخی اقدامات خصمانه و جاهلانه‌ای را انجام می‌دهند، تاکنون فقط به منافع دولت سعودی ضرر زده‌اند».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی مقصود خود از «واقعیات تاریخی» را توضیح نداده است.

در مقابل همتای سعودی او نیز در مصاحبه خود به «تاریخ» روابط دو کشور ارجاع داده و جمهوری اسلامی را متهم کرده است که در طول تاریخ خود «با تلاش برای صدور انقلاب» به مناقشه دو کشور دامن زده است.

در نزدیک به ۴۰ سالی که از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران می‌گذرد، روابط ایران و عربستان سعودی همواره با فراز و نشیب فراوان و کمابیش تنش همراه بوده و این تنش تا به امروز نیز ادامه داشته است.

اکنون دو کشور دست‌کم در دو نقطه از جهان یعنی سوریه و یمن، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، درگیر جنگی نیابتی هستند.

تهران در یمن از شورشیان حوثی شیعه حمایت می‌کند که با دولت مرکزی این کشور که تحت حمایت عربستان است می‌جنگند.

آن سوتر ریاض از بخشی از اپوزیسیون سوریه حمایت می‌کند که مخالف در قدرت ماندن بشار اسد هستند، رئیس جمهوری که از حمایت بی چون و چرای تهران و مسکو برخوردار است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز پنج‌شنبه هم در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز گفته بود که اقدامات ریاض در منطقه خاورمیانه واکنشی است به «تجاوزات ‌ایران».

او تأکید کرده بود: «از هر جهت که به موضوع نگاه کنید آن که رفتار تجاوزکارانه دارد ایران است.»

در واکنش به این سخنان،‌ ایران گفته‌های وزیر خارجه عربستان درباره «تجاوزات» جمهوری اسلامی را «لفاظی و تکرار ادعاهای بی‌اساس» خوانده و در مقابل این کشور را به «بی‌ثبات‌سازی» منطقه متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG