لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۱

مذاکره درباره مقابله با ایران در اجلاس اتحادیه عرب؛ وزیر خارجه لبنان شرکت نمی‌کند


جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان
جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان

یک منبع وزارت خارجه لبنان روز یکشنبه ۲۸ آبان، اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور در اجلاس اضطراری اتحادیه‌ عرب که به فراخوان عربستان سعودی برای رایزنی درباره «تجاوزهای» ایران برگزار می‌شود، شرکت نمی‌کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از این منبع که هویتش فاش نشده است، نوشت: «در پی این تصمیم، به جای جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان، آنتوان عزام، نماینده دائم این کشور در اتحادیه عرب» در این اجلاس که روز یکشنبه در قاهره برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام ارشد لبنان نوشت که جبران باسیل با عدم شرکت در اجلاس قاهره می‌خواهد از رویارویی احتمالی با نماینده عربستان سعودی و کشورهای متحدش اجتناب کند.

رویترز در گزارش خود اشاره کرد که در اجلاس قاهره درباره مقابله با ایران و گروه حزب‌الله تبادل نظر خواهد شد.

در حالی‌که رقابت‌های منطقه‌ای ریاض و تهران در هفته‌های اخیر رو به افزایش گذاشته، قرار است وزرای خارجه اتحادیه عرب، به درخواست ریاض، روز یکشنبه در قاهره نشستی برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری رسمی مصر (منا)،‌ امارات متحده عربی،‌ بحرین و کویت از درخواست عربستان سعودی برای تبادل نظر درباره ابزارهای مقابله با دخالت ایران در منطقه پشتیبانی کرده بودند.

در این میان،‌ حسام زکی،‌ معاون دبیرکل اتحادیه عرب،‌ در مصاحبه با روزنامه الشرق‌الاوسط با انتقاد از سیاست های ایران گفت که کشورهای عربی خواستار پایان آ»چه او دخالت‌ها و تهدیدهای ایران نامید، خواهند شد.

وی افزود که اجلاس قاهره «پیام قوی» برای ایران خواهد داشت و از تهران خواهد خواست تا از سیاست‌های فعلی‌اش دست بردارد.

روزنامه مصری الاهرام نیز به نقل از یک مقام دیپلماتیک عرب خبر داد که اجلاس قاهره احتمالا موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع خواهد داد.

برپایه یادداشتی که هفته گذشته به دست خبرگزاری فرانسه رسید، فراخوان عربستان سعودی برای برگزاری اجلاس اتحادیه عربی ناشی از حمله موشکی‌ است که روز ۱۳ آبان‌ از یمن به سوی ریاض شلیک شد. این حمله موشکی از سوی پدافند هوایی عربستان در نزدیکی ریاض ردیابی و دفع شد.

پس از آن،‌ عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفت که حمله موشکی اخیر به فرودگاه بین‌المللی ریاض را «به منزله اعلان جنگ از سوی ایران می‌دانیم و در فرصتی مناسب پاسخی درخور به آن خواهیم داد».

در واکنش به این تهدید، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با رد اتهام‌های اخیر علیه تهران در بیانیه ائتلاف ومنطقه‌ای به رهبری عربستان ‌سعودی، این اتهامات را «ناروا، غیرمسئولانه، مخرب و تحریک‌آمیز» خواند.

اما محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که مقام وزارت دفاع را نیز دارد با پافشاری بر موضع کشورش، ایران را به «تهاجم نظامی مستقیم» به واسطه شورشی‌های حوثی یمن متهم کرد.

تهران هرگز حمایت لفظی خود از شورشیان یمن، به‌طور مشخص، گروه موسوم به «انصارالله» که دربرگیرنده حوثی‌هاست را پنهان نکرده، اما گزارش‌های مربوط به ارسال تسلیحات برای آنها را رد می‌کند.

مناسبات ریاض و تهران در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله به اماکن آن کشور در ایران قطع شد.

دو کشور یکدیگر را به دخالت در امور یمن،‌عراق و سوریه متهم کرده‌اند؛‌ اتهامی که از سوی هر یک از آنان رد شده است.

XS
SM
MD
LG