لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

بیانیه کاخ سفید در حمایت از عربستان و دیگر متحدان در خلیج فارس


کاخ سفید
کاخ سفید

کاخ سفید روز چهارشنبه ۱۷ آبان با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از عربستان سعودی در برابر آنچه آمریکا «ستیزه‌جویی» ایران می‌خواند، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاخ سفید در این بیانیه همصدا با عربستان، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده است که به شورشیان حوثی در یمن «سلاح‌های پیشرفته» می‌دهد که موشک بالیستیکی که هفته گذشته از یمن به سوی پایتخت عربستان شلیک شد «نیز ازجمله آنهاست.»

ایران دست داشتن در پرتاب این موشک را تکذیب کرده و آن را «اقدامی مستقل» از سوی حوثی‌ها توصیف کرده است.

ایالات متحده در بیانیه تازه خود ضمن محکوم کردن فعالیت‌های حکومت ایران، افزوده است که «در برابر ستیزه‌جویی ایران و نقض فاحش قانون بین‌الملل از سوی ایران» از عربستان و دیگر کشورهای هم‌پیمان آمریکا در خلیج فارس حمایت می‌کند.

عربستان سعودی روز شنبه موفق به دفع حمله یک موشک بالیستیک شد که حوثی‌ها به سوی فرودگاه بین‌المللی ریاض پرتاب کرده بودند. مقام‌های ارشد عربستان، ایران را به دست داشتن در این حمله موشکی متهم می‌کنند، امری که ایران آن را تکذیب کرده است.

بیانیه کاخ سفید با اشاره به این حمله تلویحاً ایران را متهم به مداخله تسلیحاتی در یمن کرده و نوشته است که چنین سامانه‌های موشکی پیش از آغاز جنگ داخلی یمن در آن کشور موجود نبوده است.

کاخ سفید در بیانیه خود همچنین جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده است که «با دامن زدن به جنگ در یمن قصد برآورده کردن جاه‌طلبی‌های خود در منطقه» را دارد.

این بیانیه یک روز پس از آن صادر می‌شود که ولیعهد عربستان گفت که پرتاب موشک توسط حوثی‌ها به سمت ریاض یک «تهاجم نظامی مستقیم» توسط ایران است.

عربستان در واکنش به این حمله تمامی مرزهای یمن را بسته و از ورود کمک‌های انسان‌دوستانه نیز به آن کشور جلوگیری کرده است؛ امری که هشدار سازمان ملل متحد و اشاره آن سازمان به تأثیر منفی این اقدام بر بحران انسانی یمن را در پی داشته است.

پس از آن‌که شیعه‌های حوثی مورد حمایت ایران با شورش علیه دولت مرکزی، باعث خروج عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، از این کشور شدند، ائتلافی به رهبری عربستان از دو سال پیش با بمباران شدید مواضع حوثی‌ها سعی در بازگرداندن دولت یمن بر سر قدرت دارد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه خواستار «اقدام بین‌المللی» برای پاسخگو کردن تهران به سیاست‌هایش در یمن شد.

روز دوشنبه، نیز وزارت دفاع آمریکا از عربستان سعودی برای آن‌چه «فاش ساختن» نقش ایران در انتقال سامانه‌های موشکی برای شبه‌نظامیان حوثی در یمن توصیف می‌کند، تمجید کرده بود.

XS
SM
MD
LG