لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

روحانی خطاب به عربستان: بزرگتر از شماها نتوانستند علیه ملت ایران کاری کنند


رئیس جمهوری ایران عربستان سعودی را متهم به «تقویت داعش» کرد
رئیس جمهوری ایران عربستان سعودی را متهم به «تقویت داعش» کرد

در ادامه مناقشه سیاسی ایران و عربستان سعودی، رئیس جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۱۷ آبان‌ماه، ضمن به کار بردن لحنی مسالمت‌جویانه در بخش‌هایی از سخنانش و با تاکید بر این که ایران خواستار «صلح و ثبات در منطقه» است، در عین حال خطاب به مقامات عربستان گفت که «بزرگتر از شماها نتوانستند علیه ملت ایران کاری از پیش ببرند».

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن روحانی که در جلسه هیئت دولت سخن می‌گفت عربستان سعودی را متهم به «تقویت داعش» و «دشمنی با مردم منطقه» کرد.

رئیس جمهور ایران خطاب به سران عربستان سعودی گفت: «با مردم سوریه و عراق چرا دشمنی می‌کنید و چرا داعش را تقویت کرده و به جان مردم منطقه انداختید؟ چرا در امور و حکومت لبنان دخالت می‌کنید؟»

حسن روحانی افزود: «ملت یمن در مقابل این حجم از بمباران کشورش چه عکس‌العملی می‌تواند نشان دهد؟ می‌گویند از سلاح خود استفاده نکنند؟ خوب شماها بمباران را متوقف کنید، سپس ببینید آیا ملت یمن به آن پاسخ مثبتی نمی‌دهد؟ شما اجازه ارسال دارو، غذا و کمک‌های سازمان ملل را هم به ملت یمن نمی‌دهید آیا این کار شما درست، معقول و اسلامی است؟»

روز شنبه گذشته یک حمله موشکی به پایتخت عربستان سعودی رخ داد که نیروهای دفاعی این کشور آن را در آسمان فرودگاه ریاض دفع کردند.

پس از آن که مسئولیت این حمله را شورشیان حوثی در یمن پذیرفتند، عربستان اقدام به بستن مرزهای یمن کرد و وزیر خارجه عربستان نیز روز ۱۵ آبان در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌ان تأکید کرد که ایران در این رخداد دست داشته است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفت که حمله موشکی اخیر به فرودگاه بین‌المللی ریاض را «به منزله اعلان جنگ از سوی ایران می‌دانیم و در فرصتی مناسب پاسخی درخور به آن خواهیم داد».

یک روز پس از تکذیبیه ایران، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که مقام وزارت دفاع را نیز دارد با پافشاری بر موضع کشورش، ایران را به «تهاجم نظامی مستقیم» به واسطه شورشی‌های حوثی یمن متهم کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه در سخنان خود در جلسه هیئت دولت به طور مستقیم به حمله موشکی و واکنش‌های سعودی اشاره نکرده، اما به نظر می‌رسد به این گفته‌ها پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای روحانی روز چهارشنبه حکومت سعودی را متهم کرده و گفت که به دلیل «مشکلات داخلی» در کشور خود «قصد دارید دیگران را با مشکل مواجه کنید».

رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه گاهی با زبانی مسالمت‌جویانه حرف زده و بر تاریخ «روابط دوستانه» دو کشور تاکید کرده و گاهی طرف مقابل را به اشتباه استراتژیک متهم کرده است.

او گفت: «اگر فکر کنید ایران دوست شما نیست و آمریکا و رژیم صهیونیستی دوست شما هستند، چنین تفکری خطای راهبردی و محاسباتی است.»

به گفته آقای روحانی، ایران «به جز خیرخواهی نیت دیگری برای ملت‌های منطقه نداشته» و خواست ایران در منطقه همواره «صلح، امنیت، ثبات و توسعه» بوده است.

این در حالی است که عربستان سعودی و همسایگان عربش به‌ویژه در چند سال گذشته بارها جمهوری اسلامی را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده و از بازداشت گروه‌هایی خبر داده‌اند که از تهران اسلحه و مهمات دریافت کرده‌اند.

در پاسخ به این اتهام، رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه بار دیگر توضیحی را تکرار کرده است که مقامات جمهوری اسلامی همواره در گفت‌وگو از حضور در عراق و سوریه بر زبان آورده‌اند.

به گفته او، «اتهام دخالت ایران در منطقه در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به درخواست عراق و سوریه و برای مبارزه با تروریسم، در مسیر کمک به این کشورها قرار گرفته است».

حسن روحانی در عین حال پیام «دوستی و برادری» هم به عربستان سعودی داده است.

او گفت: «ما برای یمن، عراق، سوریه و حتی عربستان هم خواهان توسعه و پیشرفت هستیم و همه بدانند، راهی جز برادری، دوستی و کمک به همدیگر وجود ندارد.»

تهران، عربستان ‌سعودی را به دخالت در امور یمن متهم می‌کند، اما ریاض با رد این اتهام می‌گوید که ائتلاف منطقه‌ای به درخواست دولت قانونی یمن وارد جنگ با گروه حوثی‌های شیعه شده ‌است.

عربستان سعودی در مقابل ‌تهران را به دخالت در امور یمن متهم می‌کند، اتهامی که ایران نیز آن را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG