لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

مک‌مستر: موضوع ایران از محورهای مذاکرات ترامپ در داووس


از راست: ترامپ و مک‌مستر
از راست: ترامپ و مک‌مستر

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، می‌گوید در دیدارهای رئیس‌جمهوری آمریکا در گردهمایی اقتصادی در سوئیس، موضوع «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» ایران، برنامه موشکی و توافق اتمی، مطرح خواهد شد.

اچ. آر. مک‌مستر، سوم بهن ماه، در کنفرانس خبری کاخ سفید گفت رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، بر «تلاش‌های ما برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران که به ایجاد خشونت در سراسر خاورمیانه می‌انجامد، و نیز فعالیت‌های موشکی بالیستیک در ایران و معایب بنیادین موجود در توافق اتمی» متمرکز خواهد شد.

امنیت اقتصادی، خلع سلاح اتمی کره شمالی و مقابله با تروریسم، از دیگر مسائلی‌ست که ترامپ در مود آن‌ها با سران جهان رایزنی خواهد کرد.

مک‌مستر می‌گوید ترامپ در دیدار با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، «در مورد بحران سوریه و نیز عملکرد ایران و مشکلات موجود در توافق اتمی گفت‌وگو خواهد کرد».

در جریان گردهمایی سوئیس، رئیس‌جمهوری ایالات متحده با نخست‌وزیر اسرائیل نیز دیدار خواهد کرد که به گفته مک‌مستر در آن «در مورد تلاش‌ها برای کاهش نفوذ ایران در خاورمیانه» گفت‌وگو خواهد شد.

دولت آمریکا خواستار انجام اصلاحات و تغییراتی در توافق اتمی‌ست. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز ۲۲ دی، چهار ماه به کنگره این کشور و سایر امضا کنندگان توافق هسته‌ای با ایران مهلت داد تا این معاهده را بر اساس شروطی که او تعیین کرد، تغییر دهند.

موضوع آزمایش‌های موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای از سوی ایران، بارها با اعتراض و انتقاد ایالات متحده و نیز متحدان اروپایی آن کشور روبه‌رو شده‌است. از منظر منتقدان، این آزمایش‌ها «ناقض» یا «ناسازگار» با قطعنامه شورای امنیت هستند و به بی‌ثباتی در خاورمیانه دامن می‌زنند.

ایران، مذاکره مجدد در مودر توافق اتمی را رد کرده‌است. جمهوری اسلامی می‌گوید برنامه موشکی‌اش «دفاعی» است و این موشک‌ها قرار نیست کلاهک هسته‌ای حمل کنند، چراکه ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای در دستور کار تهران نیست.

دونالد ترامپ، روز چهارشنبه راهی داووس می‌شود و در این سفر با شماری از سران جهان، و چهره‌های مهم اقتصادی و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد.

او پیش از ترک سوئیس، در روز جمعه، در نشست همگانی گردهمایی داووس سخنرانی خواهد کرد.

ترامپ نخستین رئیس‌جمهوری ایالات متحده طی ۲۰ سال گذشته است که در گردهمایی داووس شرکت می‌کند.

برپایه پخش تلویزیونی کاخ سفید، رویترز و گزارش‌های رادیو فردا/ت.ت/خ.ک
XS
SM
MD
LG