لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۶

پنس: زمان تغییرات واقعی در برجام فرا رسیده است


معاون رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با رئیس‌جمهوری اسرائیل گفت: واشینگتن در کنار اسرائیل، در برابر تهدیدات تروریستی ایران می‌ایستد
معاون رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با رئیس‌جمهوری اسرائیل گفت: واشینگتن در کنار اسرائیل، در برابر تهدیدات تروریستی ایران می‌ایستد

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، در آخرین روز اقامتش در اسرائیل، گفت که واشینگتن «به هم‌پیمانان خود پیام می‌دهد که زمان تغییرات واقعی در توافق هسته‌ای با ایران فرا رسیده است و اگر در کنار ما نمانند، رئیس جمهور (دونالد) ترامپ اعلام کرده است که فورا از این توافق خارج می‌شویم».

آقای پنس روز سه‌شنبه سوم بهمن، این سخنان را در دیدار با رئووِن ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل، در سومین و آخرین روز از دیدار رسمی خود از اورشلیم (بیت‌المقدس) ابراز داشت. بخشی از آغاز ملاقات او با رئیس جمهوری اسرائیل به طور مستقیم از تلویزیون دولتی این کشور پخش می‌شد.

او تکرار کرد که دونالد ترامپ «برای آخرین بار» معافیت تحریم‌های ایران را تمدید کرد و برای ایجاد تغییرات جدی در توافق هسته‌ای با ایران فرصت داد.

معاون رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه دوم بهمن، نیز در کنست، مجلس اسرائیل، برجام را «فاجعه» نامید و گفت این توافق «تنها زمان دستیابی ایران به بمب اتمی را به تعویق انداخته است».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز ۲۲ دی، چهار ماه به کنگره این کشور و سایر امضا کنندگان توافق هسته‌ای با ایران مهلت داد تا این معاهده را بر اساس چهار شرطی که او تعیین کرد، تغییر دهند.

آقای ترامپ، برجام را که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما حاصل شد، «بدترین توافقی که در عمر خود دیده است» توصیف کرده و معتقد است که دولت پیشین آمریکا در مذاکرات همراه با پنج قدرت دیگر جهانی با ایران در تنظیم این توافق اهمال کرد و منافع آمریکا و هم‌پیمانانش را به خطر انداخت.

با این حال، دولت آقای ترامپ تاکنون سه بار مهلت ۱۲۰ روزه برای تمدید تعلیق تحریم‌های ناشی از این توافق را رعایت کرده است.

آقای ترامپ روز ۲۲ دی، ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه تنظیم یک قطعنامه فراجناحی، چهار مؤلفه را برای امضای مصوبه کنگره در این زمینه اعلام کرد که عبارتند از: «درخواست بازرسی فوری از تمام تأسیسات مورد نظر بازرسان بین‌المللی در ایران؛ اطمینان از نزدیک نشدن ایران به سلاح هسته‌ای؛ دائمی شدن محدودیت‌های ایران در توافق هسته‌ای، و سرانجام اینکه برنامه موشکی بالستیک و سلاح هسته‌ای تهران جدانشدنی هستند».

بر اساس گزارش‌ها، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دوشنبه شب در کنار آقای پنس گفت: «تغییرات ظاهری در برجام کافی نیست و اگر تغییرات واقعی مورد انتظار در این توافق انجام نشود، اسرائیل از خروج آمریکا از برجام و برقراری تحریم‌های فلج کننده علیه ایران حمایت می کند».

عبارت «تحریم‌های فلج کننده» در ارتباط با ایران که آقای نتانیاهو در دوران پیش از برجام آن را به کار می‌برد، برای نخستین بار است که پس از برجام از زبان او تکرار شده است؛ وی پیشتر از جمله خواهان تحریم کامل فروش نفت ایران شده بود.

آقای نتانیاهو در روزهای گذشته در تماس تلفنی با شماری از رهبران اروپایی و نیز در سخنرانی در جمع سفیران اسرائیل در کشورهای جهان در محل وزارت خارجه در اورشلیم (بیت‌المقدس) گفته بود که اروپا باید هشدار آمریکا را برای خروج از برجام «جدی» بگیرد.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، که برای مذاکره با همتایان اروپایی خود به اروپا رفته است، روز دوشنبه پس از دیدار با بوریس جانسوس، وزیر خارجه بریتانیا، در لندن، از تشکیل کارگروهی برای بررسی راهکارهای انجام تغییرات جدی در برجام خبر داد.

این در شرایطی است که ایران روز سه شنبه بار دیگر تاکید کرد که برجام قابل مذاکره مجدد نیست. به گفته مقامات ایران، «بازبینی در برجام غیر ممکن است و هر گونه اصلاح آن نقض این توافق محسوب می شود».

در این میان، آنچه آمریکا و اسرائیل آن را «تهدیدات منطقه ای ایران» می نامند، بخش مهم دیگری از مذاکرات آقای پنس با رهبران اسرائیل در این نخستین سفر رسمی او به این کشور بود.

معاون رئیس جمهوری آمریکا در دیدارش با رئیس جمهوری اسرائیل گفت که واشینگتن در کنار اسرائیل، در برابر تهدیدات تروریستی از سوی حکومت سردمدار تهدیدهای تروریستی، یعنی ایران، می ایستد.

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی اسرائیل، رئیس جمهوری این کشور از هرتزی لوی، رییس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل، خواست آخرین ارزیابی این سازمان را در مورد وضعیت غزه و سوریه و «تلاش ایران برای تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه» به اطلاع مایک پنس برساند.

معاون رئیس جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه نیز در ضیافت شام در کنار نخست وزیر اسرائیل گفته بود: «اردن و مصر، دو کشوری که با اسرائیل پیمان صلح دارند، درک می کنند که ایران یک تهدید مشترک است».

اشاره آقای پنس به دیدارهایش با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در قاهره و امان بود.

«درهای مذاکره برای صلح خاورمیانه بر روی فلسطینیان باز است»

معاون رئیس جمهوری آمریکا پیش از ترک اسرائیل تکرار کرد که به‌دستور دونالد ترامپ، سفارت آمریکا در اسرائیل تا پیش از پایان سال ۲۰۱۹، سال میلادی آینده، از تل آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس) انتقال خواهد یافت.

مایک پنس در ملاقات با رئیس جمهوری اسرائیل افزود: «تصمیم رئیس جمهور ترامپ در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، روشن‌ترین نشان تعهد آمریکا به اسرائیل است».

در همین حال، به گفته آقای پنس، تصمیم آمریکا در مورد اورشلیم (بیت‌المقدس)، «فرصت به حرکت درآوردن جدی مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی برای رسیدن به صلح پایدار است».

وی به رئیس جمهوری اسرائیل گفت: «به رهبران مصر و اردن نیز گفتیم که درهای مذاکره برای صلح به روی فلسطینیان باز است...کاخ سفید جدول زمانی برای صلح تعیین کرده است که (اجرای آن) به این بستگی دارد که فلسطینیان چه زمان به مذاکرات بازگردند».

رئوون ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل، نیز به مایک پنس گفت: «متاسفانه دیگر میان ما و فلسطینیان اعتماد وجود ندارد ولی ما و فلسطینیان چاره‌ای نداریم جز آنکه به تلاش برای اعتماد سازی ادامه دهیم و در کنار یکدیگر زندگی کنیم».

فلسطینیان که آمریکا از ادامه تلاش برای دستیابی به صلح میان آنها و اسرائیل سخن می‌گوید، تصمیم دونالد ترامپ در مورد به رسمیت شناختن اورشلیم (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل را «سیلی قرن» نامیده و گفته اند که دیگر واشینگتن را به عنوان میانجی روند صلح قبول ندارند.

محمود عباس روز دوشنبه در دیدار با فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواهان آن شد که این اتحادیه «فورا» قدس شرقی (بخش شرقی اورشلیم) را به عنوان «پایتخت فلسطین» به رسمیت بشناسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم موگرینی با وجود حمایت از آرمان فلسطینیان در استقلال کشوری با پایتختی شرق اورشلیم، عملا درخواست آقای عباس را نادیده گرفت و دو مقام ارشد اتحادیه اروپا نیز به این خبرگزاری گفتند اتحادیه به این خواسته پاسخ مثبت نخواهد داد. اروپا می گوید این شناسایی باید بخشی از توافق نهایی صلح باشد.

XS
SM
MD
LG