لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۹

پیام پنس به مردم ایران؛ «روزی که از حکومت کنونی رها شوید، دوست شما خواهیم بود»


پس از حضور جورج بوش در پارلمان اسرائیل در سال ۲۰۰۸، مایک پنس نخستین مقام ارشد آمریکایی است که در کنست سخنرانی می‌کند.
پس از حضور جورج بوش در پارلمان اسرائیل در سال ۲۰۰۸، مایک پنس نخستین مقام ارشد آمریکایی است که در کنست سخنرانی می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا، دوشنبه دوم بهمن در نشست ویژه مجلس اسرائیل گفت از این تریبون یک پیام برای مردم ایران دارد؛ روزی که شما از حکومت کنونی حاکم بر کشورتان رهایی یابید، ما دوستان شما خواهیم بود؛ آن روز خواهد رسید.

مایک پنس، در این سخنرانی جمهوری اسلامی ایران «رژیم ظالم» و «سرکوبگر» ملت ایران و «بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تروریسم»؛ «تروری که به اسرائیل نزدیک شده»، توصیف کرد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا برجام، توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را یک فاجعه نامید و گفت این توافق تنها زمان دستیابی ایران به بمب هسته‌ای را به تعویق انداخت و آمریکا دیگر آن را تأیید نخواهد کرد.

آقای پنس گفت که «به اسرائیل، به همه خاورمیانه و جهان قول می‌دهم، آمریکا هرگز نخواهد گذاشت که ایران به بمب اتمی برسد».

آقای پنس که سخنرانی‌اش مستقیم از رسانه‌های عمده اسرائیل پخش می‌شد، با تأکید بر اینکه اسرائیل «همپیمان» آمریکاست، رسماً خبر داد که سفارت آمریکا در اسرائیل پیش از پایان سال میلادی آینده، ۲۰۱۹، به اورشلیم منتقل می‌شود.

سخنان آقای پنس با یک نیایش به زبان عبری، همراه با شادباش او در آستانه هفتادمین سال استقلال اسرائیل، و توصیف‌هایش از اورشلیم به عنوان حقیقت حضور چند هزار ساله یهودیان در این شهر باستانی، با تشویق‌های پی در پی رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، نمایندگان مجلس و سایر مقام‌های بلندپایه اسرائیل روبه‌رو می‌شد.

سفر آقای پنس به اسرائیل که از یکشنبه اول بهمن آغاز شده و سخنرانی ویژه او در کنست برای تأکید بر حمایت از تصمیم پانزدهم آذر دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل انجام شده است.

مایک پنس در سخنرانی‌اش در مجلس اسرائیل گفت تصمیم آقای ترامپ در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل «در راستای صلح» بوده است؛ او بر ادامه تلاش آمریکا برای رسیدن اسرائیل و فلسطینیان به صلح تأکید کرد و محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی را به بازگشت به میز مذاکرات با اسرائیل فرا خواند.

آقای پنس همزمان از اورشلیم دو بار به عنوان شهری که «حرم شریف» مسلمانان نیز در آن قرار دارد، یاد کرد. «حرم شریف» در بخش باستانی اورشلیم در جوار «دیوار ندبه» یهودیان، شامل مسجدالاقصی، قبه الصخره و دو مسجد دیگر تاریخی مسلمانان است. کلیسای قبر عیسی مسیح نیز در نزدیکی این اماکن است که از جمله مکلن‌های مقدس مسیحیان به شمار می‌آید.

اما سخنرانی آقای پنس در مجلس اسرائیل، تنها لحظاتی پس از آغاز آن، با اقدام نمایندگان عرب مجلس در نشان دادن عکسی با نقش مسجدالاقصی همراه با نوشته عربی و انگلیسی در این مورد که «قدس شرقی، پایتخت فلسطین» است، با جنجال روبه‌رو شد؛ محافظان امنیتی مجلس بلافاصله این نمایندگان را از جلسه بیرون راندند؛ در این لحظات حضار اسرائیلی ایستاده و برای آرام کردن فضای نشست کف می‌زدند.

آقای پنس البته بدون توجه به این رویداد به سخنان خود ادامه داد.

نمایندگان «فهرست مشترک عربی» از پیش گفته بودند، حضور در سخنرانی آقای پنس را در اعتراض به تصمیم آمریکا در ارتباط با اورشلیم، تحریم می‌کنند؛ رفتاری که نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه نیز آن را «شرم‌آور» خوانده بود.

پیش از سخنرانی آقای پنس، یولی ادلشتین رئیس کنست، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و همچنین اسحاق هرتسوگ رهبر اپوزیسیون اسرائیل در نشست ویژه پارلمان اسرائیل سخنرانی کردند.

آقای نتانیاهو در حالی که از معاون رئیس‌جمهور آمریکا با عنوان «مایک، دوست عزیزم» یاد کرد، افزود که آمریکا «بزرگترین دوست اسرائیل است و این دوستی در دوره اخیر بیش از هر زمان دیگری ثابت شده است».

نخست‌وزیر اسرائیل یادآور شد که آمریکا «نخستین دولت جهان است که حق تاریخی ملت یهود را در سرزمین باستانی‌اش، اورشلیم، به رسمیت شناخته است... شما به این حق ایمان واقعی دارید... من به نام همه مردم، دولت و اپوزیسیون، به شما می‌گویم که ما هرگز این رفتار بزرگ آمریکا را فراموش نخواهیم کرد».

او همچنین از دونالد ترامپ و نیکی هیلی به خاطر «حمایت قاطع از اسرائیل در سازمان ملل متحد، در برابر دروغ‌ها» قدردانی کرد.

آقای نتانیاهو همچنین یادآوری کرد که در خاک ایالات متحده آمریکا، یازده شهر به نام «جروزالم» (اورشلیم) وجود دارد که نشان دهنده ایمان عمیق مردم آمریکا به تقدس اورشلیم و جایگاه ویژه آن است.

نخست‌وزیر اسرائیل در بخشی از سخنانش در مورد ایران نیز گفت «سیاست ما و آمریکا این است که ایران به بمب اتمی نرسد؛ ما ایران را از رسیدن به هدف‌های مخربش باز خواهیم داشت».

آقای نتانیاهو از یاری آمریکا به اسرائیل در امور امنیتی و عرصه اقتصادی قدردانی کرد و گفت با این کمک ها اسرائیل به یک قدرت مبدل شده است.

یولی ادلشتین رئیس پارلمان اسرائیل نیز در سخنرانی‌اش با تأکید بر تاریخ چند هزار ساله حضور یهودیان در اورشلیم، افزود که «آمریکا بیش از هر کشور دیگر جهان، شریک اسرائیل در بِنای یک اورشلیم مدرن است».

آقای ادلشتین افزود، این گفته که در طول چند دهه در منطقه و جهان تکرار شده و مدعی است که صلح خاورمیانه در گروی نزاع اسرائیل و فلسطینیان است یک «دروغ» است؛ به گفته او، معضل اصلی خاورمیانه «وجود رژیم کنونی ایران است که مردم خود را به ستیز با اسرائیل تشویق می‌کند و می‌خواهد در منطقه تا به یمن نفوذ کند».

آقای ادلشتین به سخنی اشاره کرد که محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطینی هفته گذشته در نشست شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین خطاب به دونالد ترامپ بیان کرد؛ «خانه‌ات خراب شود». اما رئیس پارلمان اسرائیل به معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت ما در کنست به شما می‌گوییم که «خانه‌ات آباد باد».

این نخستین بار از آغاز کار دولت دونالد ترامپ است که معاون او از اسرائیل دیدار رسمی می‌کند؛ او در سال‌های پیش چهار بار دیگر از اسرائیل دیدار کرده بود. دونالد ترامپ بهار سال جاری خود از اسرائیل و نیز از کرانه باختری دیدار کرد اما نطق در کنست در برنامه آقای ترامپ نبود.

آخرین بار در سال ۲۰۰۸ جرج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا در پارلمان اسرائیل سخنرانی کرده بود؛ باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین و جو بایدن معاون او در سفرهای خود به اسرائیل سخنرانی در پارلمان این کشور را در دستور کار قرار نداده بودند.

آقای پنس پیش از سخنرانی در مجلس اسرائیل، با بنیامین نتانیاهو دیدار کاری داشت؛ سفر رسمی او سه شنبه سوم بهمن نیز ادامه خواهد یافت.

محمود عباس که ملاقات با آقای پنس را در اعتراض به تصمیم آمریکا در مورد اورشلیم رد کرده بود، همزمان با حضور معاون رئیس‌جمهور آمریکا در اسرائیل، به بروکسل مقر اتحادیه اروپا رفته بود تا با وزیران خارجه این اتحادیه در مورد راهکارهای فلسطینیان برای استقلال فلسطین گفت‌وگو کند.

با استفاده از پخش مستقیم و گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی؛ ف/.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG