لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۲

تاکید معاون ترامپ بر مقابله با حزب‌الله لبنان و اقدامات ایران‎‎


مایک پنس
مایک پنس

معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مراسم یادبود بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت، گفت «تعهد» دولت آن کشور تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ برای متوقف کردن حزب‌الله لبنان «افزایش» یافته و اقدامات ایران دیگر «تحمل نخواهد شد».

مایک پنس، اول آبان، در مراسمی در ۳۴مین سالگرد انفجارها در مقر تفنگداران دریایی آمریکا، در مراسی در یکی از پایگاه‌های این نیرو در واشینگتن سخنرانی کرده‌است.

وب‌سایت سفارت مجازی ایالات متحده در ایران از قول آقای پنس نقل کرده‌است که بمب‌گذاری در بیروت که جان ۲۴۱ آمریکایی را گرفت، آن کشور را وارد «جنگ بین‌المللی علیه تروریسم کرد» که «هنوز هم ادامه دارد».

بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی آمریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:30 0:00

معاون دونالد ترامپ گفته است این حمله «توسط تروریست‌های حزب‌الله [لبنان] برنامه‌ریزی و اجرا شده بود». او افزوده‌است که دولت آمریکا تحت ریاست‌جمهوری ترامپ «تعهدات برای فلج کردن شبکه تروریستی حزب‌الله و آوردن رهبران آن به پیشگاه عدالت» را «افزایش» داده‌است.

پنس در بخش دیگری از سخنرانی خود نیز با انتقاد از جمهوری اسلامی، گفته است ایران «هنوز هم مرتکبین حمله را ستایش کرده و آنها را شهید می‌‌نامد» و به «ارسال پول و سلاح» برای گروه‌هایی که از آن‌ها حمایت می‌کند ادامه می‌دهد.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به راهبرد واشینگتن در قبال ایران، که اخیرا آقای ترامپ از آن سخن گفته‌، اشاره کرد و اظهار داشت: اجازه نمی‌دهیم ایران کشورهای دیگر را با بی‌ثباتی روبه‌رو کند. آقای پنس می‌گوید رئیس‌جمهوری ایالات متحده در برابر این اقدامات بی‌کار نخواهد نشست و اجازه نخواهد داد تا حکومت آن کشور دست به حملات مشابه آن‌چه سال ۱۹۸۳ در بیروت رخ داد، بزند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی ۲۱ مهر ماه خود، در چارچوب راهبردی جدید در قبال ایران، به وزارت خزانه‌داری دولت خود اجازه داد سپاه پاسداران ایران را به فهرست تحریم‌هایش اضافه کند. او در عین حال با وجود مخالفت هم‌پیمانان اروپای خود، از پذیرش پایبندی ایران به توافق هسته‌ای خودداری کرد و سرنوشت این توافق که در زمان دولت پیشین آمریکا تهیه شده بود را به دست کنگره سپرد.

ایالات متحده، از سال ۱۹۹۵ به این‌سو گروه حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی می‌داند. دولت ترامپ برای مقابله با آنچه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» تهران در منطقه خاورمیانه و جهان توصیف می‌کند، اقداماتی را در پیش گرفته‌است. راهبرد جدید ترامپ، سفر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به منطقه یا گفت‌وگوهای واشینگتن با مقام‌های دیگر کشورها در راستای این اقدامات برآورد می‌شود.

ایران، که مهم‌ترین حامی حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود، در مواردی به تکذیب برخی اتهام‌های آمریکا و یا اسرائیل در مورد ارسال موشک یا سلاح -برای نمونه با استفاده از هواپیماهای مسافربری- برای حزب‌الله، یا ارسال جنگ‌افزار برای دیگر گروه‌ها مانند حوثی‌های یمن، پرداخته‌است. تهران هرگز ارتباط با جریان حملات بیروت را نپذیرفته‌ و هرگونه دخالت در این موضوع را رد می‌کند.

از سوی دیگر اما رهبر حزب‌الله لبنان، خود در یک سخنرانی گفته است گروه او نیازهای مالی خود را نه از بانک‌های لبنانی که مستقیماً از ایران دریافت می‌کند: «ما در خصوص بودجه حزب الله شفاف هستیم، درآمد‌هایش، هزینه‌هایش، هرآنچه که خورده و نوشیده می‌شود، موشک‌ها و راکت‌هایش همه از ایران دریافت می‌شود».

حزب‌الله لبنان یکی از مهم‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی دخیل در جنگ داخلی سوریه، در حمایت از بشار اسد نیز به شمار می‌رود. جنگ داخلی سوریه در هفتمین سال خود قرار دارد و شماری بین دست‌کم ۳۷۰ هزار تا نیم میلیون قربانی برجای گذاشته‌است. آمریکا از شماری از شورشیان مخالف اسد در نبردهای علیه «حکومت اسلامی» حمایت می‌کند. علاوه بر ایران و روسیه، شماری از متحدان ایالات متحده در منطقه نیز در درگیری‌ها و نبردها دخالت کرده‌اند.

در حمله اکتبر سال ۱۹۸۳ در بیروت، ۲۴۱ تن از اعضای نیروی دریایی آمریکایی، ۵۸ نفر از نیرو‌های حافظ صلح فرانسوی و ۶ غیرنظامی کشته شدند. دیوان عالی آمریکا سال گذشته حکم داد دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران به خانواده‌های قربانیان آمریکایی حملات بیروت و دیگر «حملات مرتبط با ایران»، پرداخت شود. وزارت خارجه ایران از سوی دیگر گفته است این اقدامات «بر خلاف اصول مسلم حقوق بین‌الملل بوده و هیچ اعتبار حقوقی ندارد».

چند روز پیش از سخنرانی اخیر مایک پنس، مقام‌های ارشد مجلس نمایندگان آمریکا گفتند طرح تحریم‌های تازه‌ای در رابطه با برنامه موشکی ایران و گروه حزب‌الله لبنان را به رای می‌گذارند.

XS
SM
MD
LG