لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

آغاز به کار دادگاه رسیدگی به بمبگذاری در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس


بمبگذاری در مرکز فرهنگی یهودیان ۸۶ کشته و ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت.
بمبگذاری در مرکز فرهنگی یهودیان ۸۶ کشته و ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

دادگاه رسیدگی به بمبگذاری در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس در ۲۳ سال پیش روز سه‌شنبه ۲۵ مهرماه آغاز به کار کرد.

در این پرونده ۱۵ نفر از مقامات پیشین آرژانتین از جمله وزیر خارجه وقت متهم به همکاری با ایران برای مخفی نگاه داشتن نقش جمهوری اسلامی در این بمبگذاری هستند.

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به این بمبگذاری که به پرونده آمیا معروف شده است، با حضور هکتور تیمرمن، وزیر خارجه پیشین آرژانتین، آغاز شد.

آقای تیمرمن ضمن خودداری از پاسخ به پرسش‌های قاضی کلودیو بونادیو، در اظهاراتی کوتاه اتهام همکاری با دیگر متهمان پرونده در مخفی نگاه داشتن نقش ایران در این بمبگذاری را رد کرد.

او اتهامات مطرح شده در این پرونده مبنی بر امضای تفاهم‌نامه‌ای با ایران برای مخفی نگاه داشتن نقش مقامات جمهوری اسلامی در بمبگذاری آمیا در قبال دریافت نفت از ایران را نیز رد کرد.

بازجویان پرونده می‌گویند پیش از امضای تفاهمنامه سال ۲۰۱۳، دولت وقت آرژانتین مذاکرات محرمانه‌ای را با مقامات ایرانی انجام داده بود و در سال ۲۰۱۲ نیز هکتور تیمرمن مخفیانه با علی اکبر صالحی وزیر خارجه وقت ایران در سوریه ملاقات کرده بود.

دو وزیر خارجه همان سال در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با هم دیدار و گفت‌وگو کردند که این نشست علنی منجر به صدور بیانیه‌ای مشترک شد.

در این بیانیه دو طرف توافق کردند تا رسیدن به یک راه حل کامل در این زمینه به گفت‌وگوها ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری تلام آرژانتین، آقای تیمرمن که در جلسه دادگاه حاضر نشد به پرسش‌های قاضی پرونده پاسخ دهد اظهارنامه‌ای ۱۶۰ صفحه‌ای را به دادگاه تحویل داد.

قرار است دادگاه بوئنوس آیرس به پرونده ۱۵ تن از متهمان پرونده آمیا رسیدگی کند.

قاضی دادگاه خانم کریستینا فرناندز دی کرشنر را نیز که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ رییس‌جمهوری آرژانتین بود برای بازجویی احضار کرده است.

پرونده آمیا که ۲۳ سال پیش گشوده شد تاکنون با تغییر دولت‌ها، دادستان‌ها و قضات پرونده و قتل یک دادستان معروف روبرو شده است.

در سال ۲۰۱۵ جسد آلبرتو نیسمن، دادستان پرونده آمیا در آپارتمانش پیدا شد. در آن زمان دادگاه جنایی مرگ وی را قتل عمد ارزیابی کرد.

جسد نیسمن یک روز پیش از حضور او در کنگره آرژانتین برای شهادت علیه رییس‌جمهوری وقت آن کشور و ارائه مدارکی به کنگره پیدا شد.

وی در تحقیقاتش به این نتیجه رسیده بود که کریستینا فرناندز، رییس‌جمهوری وقت آرژانتین قصد داشت نقش احتمالی ایران در حمله به مرکز فرهنگی یهودیان در بوینس آیرس را لاپوشانی کند.

پس از مرگ نیسمن پیگیری این پرونده به دادستان دیگری سپرده شد و گفته می‌شود دادگاه بوینس آیرس تا اواخر ماه جاری میلادی رسیدگی به این پرونده را پایان می‌دهد. هنوز معلوم نیست حکم نهایی متهمان پرونده آمیا چه زمانی صادر خواهد شد.

بمبگذاری در مرکز فرهنگی یهودیان در سال ۱۹۹۴، ۸۶ کشته و ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

در آن زمان گروه حزب‌الله لبنان به انجام این بمبگذاری و ایران به هدایت آن متهم شدند.

دادگاه‌های آرژانتینی از سال ۲۰۰۶ خواستار استرداد هشت ایرانی و از جمله پنج مقام وقت ایران شده‌اند: اکبر هاشمی‌ رفسنجانی رییس‌جمهوری وقت، احمد وحیدی وزیر دفاع پیشین، محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه، علی فلاحیان وزیر اطلاعات وقت و محسن ربانی رایزن فرهنگی وقت ایران در آرژانتین از جمله این افراد هستند.

ایران همواره دست داشتن در انفجار مرکز یهودیان بوئنوس آیرس و گزارش‌های مربوط به زدو بند با دولت وقت آرژانتین برای مخفی نگاه داشتن این موضوع در قبال صادرات نفت به آن کشور را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG