لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

نتانیاهو در مراسم «آمیا» ایران را «متجاوزی سیستماتیک» نامید


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

نخست وزیر اسرائیل که به آمریکای جنوبی سفر کرده، با حضور در آیین یادبود کشته‌های دو انفجار دهه نود علیه سفارت اسرائیل و کانون یهودیان آرژانتین، ایران را طراح هر دو حمله و «متجاوزی سیستماتیک» نامید.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو دوشنبه بیستم شهریور در نخستین روز سفر به آرژانتین در ساختمان بازسازی شده کانون همیاری یهودیان این کشور و نیز محل پیشین سفارت منفجر شده اسرائیل در بوئنوس آیرس حضور یافت و گفت «ایران فتیله این جنایات را روشن کرد».

در انفجار سال ۱۹۹۲ در سفارت اسرائیل ۲۹ تن و از جمله شماری از کارمندان دیپلماتیک این کشور کشته و ۲۲۰ نفر زخمی شدند.

دو سال بعد، در انفجار کانون یهودیان آرژانتین موسوم به «آمیا» هشتاد و پنج تن کشته و بیش از سیصد نفر زخمی شدند.

آرژانتین در تحقیقات طولانی در مورد آن انفجار اعلام کرد که طرح بمب‌گذاری در ایران کشیده شد و اجرای آن ضمن همکاری نهادهای جمهوری اسلامی ایران، به حزب‌الله لبنان واگذار شد.

اینترپل، پلیس بین‌المللی، سال‌ها بعد، افزون بر عماد مغنیه مسئول وقت ارشد ستاد عملیاتی حزب‌الله، برای شمار دیگری از مقامات جمهوری اسلامی به اتهام دخالت در آن بمب‌گذاری حکم جلب صادر کرد.

روز دوشنبه همچنین بر اساس بیانیه سفارت اسرائیل در آرژانتین، نتانیاهو گفت «ایران آن حمله‌های وحشتناک را برنامه‌ریزی کرد و هنوز اصلی‌ترین حامی ترور در جهان است و همه کشورها موظف هستند با ترور ایران مبارزه کنند».

نتانیاهو افزود، ایران حزب‌الله را به عنوان بازوان «اختاپوس تروریستی» در دهه نود راهی آمریکای لاتین و همه جهان کرد و هنوز نیز به «آمریکای لاتین سلاح می‌فرستد».

ایران همه اتهامات در مورد دخالت در هر دو حمله را رد کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتانیاهو در حالی که از سوی نیروهای امنیتی زیادی محافظت می‌شد، دوشنبه با فعالان جامعه یهودیان آرژانتین نیز دیدار کرد.

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، شماری از یهودیان آرژانتین از حضور در ملاقات با نتانیاهو خودداری کرده‌اند تا نشان دهند که جامعه یهودیان این کشور نظرات مختلفی در مورد سیاست‌های اسرائیل دارد.

حدود سیصد هزار نفر یهودی اهل آرژانتین بزرگ‌ترین جامعه یهودیان در آمریکای جنوبی محسوب می‌شوند.

تلاش دولت مائوریسیو ماکری برای تجدید تحقیقات در مورد انفجار کانون آمیا و نحوه مرگ مشکوک قاضی آلبرتو نیسمان، بازپرس ارشد پرونده آن انفجار، با استقبال بنیامین نتانیاهو روبرو شده‌است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و آرژانتین، نتانیاهو با خانواده قاضی نیسمان نیز که یهودی هستند، دیدار کرده‌است؛ قاضی نیسمان دو سال پیش در خانه خود کشته شد.

با وجود تغییر سیاست‌های دولت آرژانتین در ارتباط با اسرائیل در پی روی کار آمدن مائوریسیو ماکری، حضور بنیامین نتانیاهو در آرژانتین با انتقادهایی نیز روبه‌رو شده و تظاهراتی علیه او برگزار شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آدولفو پرز اسکیبل برنده جایزه نوبل صلح سال ۱۹۸۰ و فعال حقوق بشر در آرژانتین، نتانیاهو را رهبر کشوری که در مظان اتهام ارتکاب کشتار غیرنظامیان و بمباران مدارس، مساجد و بیمارستان‌های فلسطینی است، توصیف کرد.

آدولفو پرز اسکیبل همچنین گفت اسرائیل حامی حکومت‌های پیشین دیکتاتوری آرژانتین بوده‌است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، اشاره این برنده نوبل صلح به سیاست اسرائیل در خودداری از تحویل تئودورو آنیبال گائوتو یکی از مهره‌های حکومت نظامی سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ آرژانتین بود؛ در آن سال‌ها رژیم راستگرای آرژانتین در مظان ارتکاب «جنایت علیه بشریت» و عامل ناپدید شدن ده‌ها هزار آرژانتینی مخالف حکومت وقت بود.

گائوتو از سال ۲۰۰۳ به اسرائیل رفته و با نام یوسف کارمل در حیفا زندگی می‌کند.

اما دولت نتانیاهو درخواست اینترپل، پلیس بین‌الملل و دولت کریستینا فرناندز کرشنر رئیس جمهوری پیشین آرژانتین در سال ۲۰۱۵ را برای استرداد گائوتو رد کرد.

رسانه‌های اسرائیل و آرژانتین گزارش داده‌اند که از روزها پیش از حضور نتانیاهو در بوئنوس آیرس بنرها و پوسترهایی در خیابان‌های پایتخت آرژانتین در مخالفت با سفر او نصب شده و در برخی از تصاویر، چهره نتانیاهو با آدولف هیتلر شبیه‌سازی شده بود.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده‌است که حامیان فلسطینی‌ها سه‌شنبه بیست و دوم شهریور در دومین روز سفر نتانیاهو همزمان با ملاقات او با مائوریسیو ماکری رئیس جمهوری آرژانتین تظاهرات می‌کنند.

نتانیاهو سه‌شنبه با هوراسیو کارتس رئیس جمهوری پاراگوئه نیز که برای ملاقات با نخست‌وزیر اسرائیل به آرژانتین رفته، ملاقات می‌کند.

آرژانتین که بعد از جنگ جهانی دوم به مخفیگاهی برای زندگی شماری از سران گریخته نازی‌های آلمان مبدل شده بود، در سفر نتانیاهو حدود یکصد و چهل هزار سند و عکس مرتبط با این نازی‌ها را نیز به اسرائیل منتقل می‌کند تا به تحقیقات مربوط به یهودیان در جنگ جهانی دوم کمک کند.

نتانیاهو پس از آرژانتین از کلمبیا و مکزیک دیدار می‌کند و سپس برای دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و سخنرانی سه‌شنبه بیست و هشتم شهریور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک می‌رود.

XS
SM
MD
LG