لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

بازدید «کم‌سابقه» نخست‌وزیر اسرائیل از نوار مرزی سوریه


بنیامین نتانیاهو می‌گوید که اسرائیل «برای هر احتمالی آماده است».
بنیامین نتانیاهو می‌گوید که اسرائیل «برای هر احتمالی آماده است».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن در بازدید از نزدیکی مرز کشورش با سوریه گفت که اسرائیل «به صلح تمایل دارد» اما کسی در صدد برنیاید که «ما را امتحان کند».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، گادی آیزنکوت فرمانده ارتش اسرائیل در این بازدید، «گزارش امنیتی اوضاع» مربوط به این مرزها را به نخست‌وزیر و وزیران دولت او ارائه کرد.

آقای نتانیاهو در این بازدید همچنین گفت که از آمادگی ارتش اسرائیل در این مرزها تحت تاثیر قرار گرفته است. اما افزود که کشورش «برای هر احتمالی آماده است».

خبرگزاری رویترز این بازدید را کم‌سابقه دانسته است.

نخست‌وزیر اسرائیل دوشنبه گذشته با سفر به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، و سپس در ملاقات با نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه که به اسرائیل رفته بود، گفت کشورش برای مقابله با برنامه‌های ایران در لبنان و سوریه به اقدامات لازم دست می‌زند زیرا «تثبیت حضور نظامی ایران» تحمل نمی‌شود.

روزنامه الشرق‌الاوسط روز شنبه نوشته بود، دبیر شورای امنیت ملی روسیه که تنها سه روز پس از ملاقات نخست‌وزیر اسرائیل با رییس‌جمهوری روسیه در مسکو به اسرائیل رفت، از یک حمله «حتمی» اسرائیل جلوگیری کرد.

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل چهارشنبه هفته گذشته در نشست یک اندیشکده مطالعاتی در شهر هرتسلیا گفت کشورش عوامل مرتبط با برنامه‌های موشکی ایران در لبنان و سوریه را می‌شناسد. اما در مورد این تهدید تلویحی خود توضیح بیشتری نداد.

در حالی که ایران و سوریه می‌گویند حضور نظامی ایران در سوریه «مستشاری» و بنا به دعوت دولت قانونی دمشق است، اسرائیل مواردی از حملات هوایی ماه‌های اخیر در سوریه را تایید کرده است.

سوریه گفته است اگر اسرائیل حمله به هدف‌هایی در سوریه را تکرار کند، فرودگاه بن گوریون اسرائیل در تهدید خواهد بود.

سوریه اما عملا در دهها حمله منتسب به اسرائیل سکوت کرده و تنها در مواردی معدود، پدافند هوایی سوریه علیه موشک‌های شلیک شده به کار افتاده است.

دمشق همچنین در یک مورد ادعا کرد که پدافند هوایی‌اش یک جنگنده اسرائیل را ردگیری کرد اما درستی این ادعا تایید نشد.

XS
SM
MD
LG