لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۸

نتانیاهو: ضربات سختی به ایران و سوریه وارد کردیم


دولت بنیامین نتانیاهو صبح روز یکشنبه برای بررسی اقدامات بعدی اسرائیل به منظور مقابله با حضور نظامی ایران در سوریه تشکیل جلسه داد
دولت بنیامین نتانیاهو صبح روز یکشنبه برای بررسی اقدامات بعدی اسرائیل به منظور مقابله با حضور نظامی ایران در سوریه تشکیل جلسه داد

بنیامین نتانیاهو در نشست دولت اسرائیل اعلام کرد که در پی عملیات هوایی این کشور در سوریه، «ضربات سختی» به نیروهای ایرانی و سوری وارد شد و افزود: «اسرائیل قاطعانه روشن کرد که قواعد عملیاتش ذره ای تغییر نکرده است».

به گزارش رسانه های اسرائیل، دولت بنیامین نتانیاهو صبح روز یکشنبه ۲۲ بهمن، برای بررسی اقدامات بعدی این کشور به منظور «مقابله با حضور نظامی ایران در سوریه» تشکیل جلسه داده بود.

سخنان آقای نتانیاهو یک روز پس از حملات هوایی اسرائیل به «اهداف ایرانی و سوری» در خاک سوریه، که اسرائیل آن را وسیع‌ترین حملات هوایی، پس از پایان عملیات جنگی با حزب الله لبنان در ۱۲ سال پیش توصیف کرده است،‌ ابراز شد.

در این میان، ژنرال ذخیره یوآو گالانت، وزیر مسکن اسرائیل، روز یکشنبه به رادیوی ارتش این کشور گفت: از این پس، هر چیزی در سوریه که با ایران مرتبط باشد، هدف قرار خواهد گرفت.

او افزود که عملیات اسرائیل در سوریه به منظور مقابله با ایران گسترش می یابد.

وزیر مسکن اسرائیل، که تا سه سال پیش از فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل بود، گفت که کشورش در ماه‌های گذشته «همه هشدارهای لازم را در مورد حضور نظامی ایران در سوریه داد» اما ایران با اعزام پهپاد به حریم هوایی اسرائیل، نشان داد که «نگرانی ها و هشدارهای اسرائیل، واقعی بوده است».

ژنرال گالانت همچنین گفت که مسکو و اورشلیم (بیت‌المقدس) در مورد اقداماتی که اسرائیل در سوریه انجام می‌دهد، «هماهنگی»‌ دارند و روسیه با درک دلایل اسرائیل، مانعی در این امر ایجاد نکرده است.

این سخنان از سوی زاخی هانگبی، وزیر همکاری های منطقه ای اسرائیل، نیز تایید شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:30 0:00
لینک مستقیم

این در شرایطی است که به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در گفت‌وگوی تلفنی روز شنبه ۲۱ بهمن، که از سوی بنیامین نتانیاهو انجام شد، «خواستار خودداری از گام‌هایی شده بود که به بحران تازه در منطقه منجر شود».

وزارت خارجه روسیه نیز روز شنبه از همه طرفین خواست که با حفظ شکیبایی، به حاکمیت سوریه احترام بگذارند. روسیه درهمین حال، نسبت به وضعیت نظامیان مستقر خود در سوریه تلویحا ابراز نگرانی کرد.

نخست وزیر اسرائیل شامگاه شنبه در یک گزارش تلویزیونی اعلام کرد که در تماس های تلفنی جداگانه با رئیس جمهوری روسیه و رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است که اسرائیل برای مقابله با استقرار نظامی ایران در سوریه «به هر اقدام لازم دست خواهد زد».

وزارت خانه های خارجه و دفاع آمریکا شامگاه شنبه در بیانیه هایی، بر حمایت کامل واشینگتن از اسرائیل در برابر «اقدامات شرورانه» ایران تاکید کردند.

اما آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز شنبه سرایت بحران به خارج از سوریه را «وخیم و خطرناک» نامید و همه طرفین را به «پرهیز فوری و غیر مشروط از خشونت» فرا خواند.

اسرائیل روز شنبه پس از آنکه ابتدا از «رخنه یک پهپاد ایرانی» به حریم هوایی خود از سوی سوریه و سرنگون کردن آن خبر داد، حملات هوایی گسترده ای را در چند مرحله، علیه «اهداف ایرانی و سوری» در نقاط مختلف سوریه آغاز کرد. این عملیات برای چند ساعت ادامه داشت.

در جریان موج نخست حملات هوایی بامداد شنبه اسرائیل در سوریه، یکی از جنگنده های اسرائیلی در بازگشت به پایگاهش در اسرائیل، در خاک خود اسرائیل سقوط کرد؛ دو خلبان جنگنده با چتر نجات بیرون پریدند و به بیمارستانی در بندر حیفا منتقل شدند.

یک نظامی ارشد اسرائیل شامگاه شنبه در مصاحبه با رویترز تایید کرد که یک موشک سامانه ضد هوایی سوریه هواپیمای اف ۱۶ آن کشور را سرنگون کرد. آخرین بار، ۳۶ سال پیش یک جنگنده اسرائیلی در عملیات جنگی این کشور علیه سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در لبنان، بر اثر شلیک موشک ضدهوایی از سوی ارتش لبنان سرنگون شده بود.

در این میان، اسرائیل اعلام کرد که حملاتش در سوریه، واکنشی به اقدام «فتنه انگیزانه» ایران در ورود پهپادش به آسمان اسرائیل بود، و آن را «بازی ایران و سوریه با آتش» نامید؛ اما در همین حال افزود که قصد وخیم‌تر کردن اوضاع را ندارد.

این در شرایطی است که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه «ادعای پرواز پهباد ایرانی»‌ را «مضحک» نامیده بود.

در حالی که سوریه حملات گسترده اسرائیل را بدون اشاره به خسارات وارده و یا تلفات و جراحات احتمالی آن تایید کرد، دیده بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که حملات اسرائیل به کشته شدن شش تن، از جمله «چند خارجی» منجر شده است. این سازمان به تابعیت خارجی کشته‌شدگان اشاره نکرده است.

در این میان، سوریه یا ایران، گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه را تایید نکرده‌اند.

در این ارتباط،‌ علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، تنها روز یکشنبه در سخنانی در تهران با اشاره به سرنگونی جنگنده اسرائیلی در سوریه گفت: «سوریه به اسرائیل نشان داد که دوران بزن و در رو تمام شده است».

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، آقای شمخانی گزارش اسرائیل را در هدف قرار دادن پایگاه‌های ایران و سوریه را «ادعای صهیونیست‌ها» و «دروغ» نامید و گفت: «ما در سوریه حضور مستشاری داریم».

مقام های ایرانی در طول سالیان گذشته بارها در پاسخ به انتقادها از حمایت تهران از حکومت بشار اسد گفته اند که مستشار به آن کشور اعزام کرده اند.

رسانه‌های اسرائیل و منابع خبری/ب.ک
XS
SM
MD
LG