لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

ارتش اسرائیل از «سرنگونی پهپاد ایرانی» بر فراز بلندی های جولان خبر داد


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

ارتش اسرائیل شنبه ۲۱ بهمن در بیانیه ای اعلام کرده است که نیروی هوایی این کشور یک پهپاد ایرانی را در آسمان بلندی جولان سرنگون کرده است و جنگنده های این کشور در واکنش به این اقدام، مواضع متعلق به نیروهای ایرانی در خاک سوریه را بمباران کرده اند.

در همین حال، یک جنگنده اف ۱۶ اسرائیل نیز توسط موشک های سوری هدف قرار گرفته و در شمال اسرائیل سقوط کرده است.

در بیانیه نیروی دفاعی اسرائیل آمده است، یک هلی کوپتر عملیاتی اسرائیل بامداد روز شنبه توانست با موفقیت یک هواپیما بدون سرنشین ایرانی که از خاک سوریه به پرواز در آمده بود را ساقط کند.

نیروی دفاعی اسرائیل گفته است، از لحظه ای که این پهپاد وارد آسمان اسرائیل شد، توسط جنگنده این کشور رهگیری شده و تا لحظه سرنگونی زیر نظر بود.

این بیانیه همچنین اضافه کرده است: در پاسخ به این اقدام، نیروهای دفاعی اسرائیل اهدافی متعلق به ایران در خاک سوریه را هدف قرار دادند.

در همین حال، جاناتان کونریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: جنگنده های اسرائیلی مرکز کنترل و هدایت پهپاد ایران در سوریه را هدف قرار دادند و به دنبال آتش باری سیستم ضد هوایی سوریه یک جنگنده اف ۱۶ این کشور نیز هدف قرار گرفت و در شمال اسرائیل سقوط کرده است.

این سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است که دو خلبان این هواپیما سالم هستند.

جاناتان کونریکوس تاکید کرده است: ایران مسئول این نقض شدید تمامیت ارضی اسرائیل است.

تا این لحظه مقام های ایران به بیانیه ارتش اسرائیل واکنشی نشان نداده اند.

این نخستین بار نیست که اسرائیل از ساقط کردن یک «پهپاد ایرانی» خبر می دهد. اسرائیل پیشتر در شهریورماه سال جاری نیز اعلام کرد که یک فروند پهپاد را در آسمان سوریه و در نزدیکی حریم هوایی اسرائیل با شلیک موشک پاتریوت منهدم کرده است.

رسانه‌های اسرائیل به نقل از مقامات نظامی این کشور مدعی شده بودند که پهپاد سرنگون شده، در اختیار حزب‌الله لبنان بوده و نیروهای این سازمان آن را از فرودگاه دمشق به پرواز درآورده بودند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل سه شنبه هفته گذشته در اقدامی کم سابقه از بلندی‌های جولان در مرز مشترک اسرائیل و سوریه بازدید کرد .

آقای نتانیاهو در سخنانی در این منطقه مرزی تاکید کرد که اسرائیل خواهان صلح است اما برای هر سناریوی دیگری نیزآماده است و به کسی توصیه نمی کندکه اسرائیل را آزمایش کند.

نخست وزیر اسرائیل از تابستان گذشته با «ابراز نگرانی از خطرات حضور فزاینده نظامی ایران در سوریه»، مدعی شد که ایران برای تثبیت حضور نظامی‌اش در حال ساخت پایگاه در سوریه است.

بنیامین نتانیاهو همچنین در تیرماه سال جاری گفته بود،‌ اسرائیل «با قاطعیت بر سر خطوط قرمز خود و جلوگیری از تثبیت حضور زمینی حزب‌الله از خاک سوریه و ممانعت از حضور نظامی ایران در سراسر سوریه ایستادگی می‌کند» و «رخدادها در آن سوی مرزها را رصد می‌کند».

جنگ در سوریه صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است و تاکنون تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به این جنگ نتیجه ای نداشته است.

روسیه، ایران و حزب الله لبنان متحدان اصلی حکومت بشار اسد در جنگ در سوریه هستند.

XS
SM
MD
LG