لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۰

هشدار دو نماینده کنگره آمریکا درباره حضور دائمی ایران در سوریه


پیتر روسکام در حال گفت و گو با خبرنگاران (عکس از آرشیو)
پیتر روسکام در حال گفت و گو با خبرنگاران (عکس از آرشیو)

دو نماینده کنگره آمریکا روز پنجشنبه چهارم خردادماه در نامه‌ای به جیمز متیس و رکس تیلرسون، وزیران دفاع و امور خارجه آمریکا گفته اند، ایران به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی در سوریه است و آمریکا می بایست با اتخاذ تدابیر لازم از چنین اقدامی جلوگیری کند.

پیتر روسکام، عضو جمهوریخواه و تد دیوچ، عضو دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه تاکید کرده اند: جمهوری اسلامی به دنبال مستحکم کردن دسترسی خود به دریای مدیترانه از طریق ایجاد یک پایگاه دریایی و همچنین تاسیس پایگاه‌های نظامی متعدد دیگر در سراسر سوریه است.

به گزارش وب سایت پیتر روسکام،در این نامه تصریح شده است: حضور دائمی ایران در سوریه به منافع آمریکا در منطقه لطمه می زند و احتمال دستیابی به یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ در سوریه را تضعیف می کند.

این دو نماینده کنگره آمریکا خواستار اقدامات لازم برای جلوگیری از انتقال نیرو و تجهیزات از ایران به سوریه از طریق هواپیماهای مسافری و تجاری شده اند.

آنها گفته اند، آمریکامی بایست به دقت صنایع هوانوردی غیرنظامی ایران را زیر نظر بگیرد و آن دسته از خطوط هوایی را که به رژیم بشار اسد یا تروریست‌ها خدمات ارائه می کنند، مورد تعقیب قرار دهد.

پیتر روسکام و تد دیوچ در این نامه نوشته اند: وجود پایگاه نظامی دائمی ایران در سوریه، در مرز با اسرائیل یا اردن، توانایی ایران برای ضربه زدن به این دو متحد نزدیک ما در منطقه را افزایش خواهد داد.

در ادامه این نامه به اقدامات اسرائیل برای جلوگیری از نفوذ حزب الله لبنان به بلندی های جولان اشاره شده است.

این در حالی است که مقام‌های اسرائیلی طی هفته‌های اخیر تاکید کرده اند که جنگ در سوریه خطر تثبیت حضور نظامی ایران در مرز سوریه با اسرائیل را افزایش داده است.

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل در حاشیه کنفرانس امنیتی مسکو، گفته بود «اسرائیل اجازه استقرار نیروهای ایران و حزب‌الله را در بلندی‌های جولان نخواهد داد».

به گفته آقای لیبرمن، ایران سوریه را به «دالانی برای انتقال جنگ‌افزار برای حزب‌الله مبدل کرده است».

ییسرائل کاتز،‌ وزیر اطلاعات اسرائیل، نیز ماه گذشته گفته بود که طرحی پنج ماده‌ای برای «اخراج ایران از سوریه» به مقام‌های آمریکایی ارائه کرده است.

ایران از حامیان اصلی حکومت سوریه در خاورمیانه به شمار می رود و کمک های مالی و نظامی در اختیار بشار اسد می گذارد.

پیشتر یک مقام ارشد اطلاعات اسرائیل گفته بود که فرماندهی دست‌کم ۲۵ هزار نیروی جنگجو در سوریه در دست ایران است.

به گزارش رسانه های ایران در سال ۱۳۹۳ در حمله اسرائیل به یک کاروان نیروهای سپاه و حزب الله لبنان در نزدیک مرز سوریه با اسرائیل، یک فرمانده سپاه پاسداران کشته شد.

XS
SM
MD
LG