لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

اسرائیل از شورای امنیت خواست به «فتنه‌انگیزی‌های ایران» پایان دهد


مقام‌های اسرائیل شامگاه شنبه جزئیات بیشتری را در مورد ساقط کردن «پهپاد ایرانی متعرض به آسمان اسرائیل» منتشر کردند. همزمان اسرائیل از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است که به «فتنه‌انگیزی‌های ایران» پایان دهد.

ایران روز شنبه ۲۱ بهمن ضمن ابراز «بی‌خبری» از وجود این پهباد، اسرائیل را به «دروغگویی» در این متهم کرد و سوریه نیز پهپاد ساقط شده را متعلق به ارتش خود نامید.

بعه رغم تکذیب‌های سوریه و ایران، دانی دنون سفیر اسرائیل در سازمان ملل عصر روز شنبه در نامه‌ای به اعضای شورای امنیت، از این نهاد خواست با محکوم کردن «اقدام ایران»، سریعاً به «فتنه‌انگیزی‌های ایران» پایان دهد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، آقای دنون تأکید کرده که درستی هشدارهای اسرائیل در مورد ایران به اثبات رسیده و اسرائیل هیچگونه نقض حریم خود را تحمل نخواهد کرد.

شامگاه شنبه نیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفته است که کشورش از این پس نیز علیه هر تلاش ایران برای حضور نظامی در سوریه که تهدیدی برای اسرائیل باشد، اقدام می‌کند.

همچنین خبرگزاری فرانسه به نقل از نخست‌وزیر اسرائیل نوشت که کشورش اجازه نخواهد داد حضور نظامی ایران در سوریه یا هر جای دیگر تثبیت شود و با آنکه خواهان صلح است اما در برابر هر حمله‌ای از خود دفاع خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو در طول روز شنبه با حضور در وزارت دفاع اسرائیل در تل‌آویو، همراه با آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع، تنش تازه میان کشورشان با سوریه را زیر نظر داشت. رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند که بررسی‌ها در این زمینه روز یکشنبه در کابینه اسرائیل ادامه خواهد یافت.

حملات هوایی گسترده روز شنبه اسرائیل به هدف‌های نظامی «ایرانی» و «سوری» در نقاط مختلف سوریه و ساقط شدن یک جنگنده اسرائیلی، از یکسو تنش میان اسرائیل و سوریه، و از سوی دیگر تنش میان اسرائیل و ایران را تشدید کرده است.

ارتش اسرائیل بامداد شنبه ابتدا از ساقط کردن یک «پهپاد ایرانی» در پی رخنه آن به حریم هوایی‌اش، و سپس از حملات جنگنده‌های اسرائیلی در سوریه خبر داد. اما ساقط شدن یکی از جنگنده‌ها در حملات اولیه، به حملات گسترده بعدی منجر شد.

اسرائیل اعلام کرده که در موج دوم حملات، ۱۲ «هدف ایرانی» و سه هدف سوری را بمباران کرده است؛ به گزارش خبرگزاری‌ها، اسرائیل از جمله به پایگاه‌هایی در ادلب در جنوب سوریه، در استان حمص و منطقه پالمیرا (تدمر) حمله کرده است؛ پیشتر نیز از حمله اسرائیل به منطقه الکسوه در حومه دمشق خبر داده شد.

سخنگوی ارتش اسرائیل با گفتن اینکه «ایران و سوریه» با آتش بازی می‌کنند، افزوده است که کشورش خواهان وخیم‌تر شدن بیشتر اوضاع نیست و حملات اسرائیلی، واکنشی به تعرض «پهپاد ایرانی» بوده است.

ارتش سوریه در ساعات بامدادی شنبه ابتدا ساقط کردن جنگنده اسرائیلی با آتش پدافند هوایی سوریه، و سپس حملات بعدی اسرائیل را تأیید کرد. اما هنوز به عواقب و تلفات احتمالی ناشی از دو موج حملات اسرائیلی در این روز اشاره نکرده است.

سوریه همچنین گفت که «پهپاد شناسایی» متعلق به ارتش این کشور و در حال گردآوری اطلاعات از گروه‌های تروریستی بود.

در این میان به گزارش خبرگزاری فارس، حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران ایران در مورد آنچه که اسرائیل «پهپاد ایرانی» ساقط شده نامید، گفت که «ما هیچ خبری از جانب اسرائیل را تأیید نمی‌کنیم، چون اسرائیلی‌ها دروغگو هستند». او در عین حال افزود که «اگر سوری‌ها این موضوع را تأیید کنند، ما نیز تأیید خواهیم کرد».

اما اندکی بعد، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گزارش انتشار یافته از سوی اسرائیل را «مضحک» خواند و با تأکید بر این که «حضور ایران در سوریه، مستشاری و به درخواست دولت مشروع و قانونی آن کشور است»، گفت «رژیم صهیونیستی (اسرائیل) نمی‌تواند با فرافکنی و دروغ‌پردازی‌های همیشگی که همزاد این رژیم نامشروع است، بر تجاوزات و جنایات خود علیه ملت‌های مسلمان منطقه سرپوش بگذارد».

همچنین به گزارش وای.نت، سرگرد تومر بار رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش اسرائیل بعدازظهر شنبه گفت که کشورش قطعات «پهپاد ایرانی» ساقط شده را که تنها یک و نیم دقیقه در آسمان اسرائیل پرواز کرده بود، در اختیار دارد، و آن را بررسی می‌کند. او افزود، پهپاد به احتمال زیاد «کپی» پهپاد آمریکایی از مدل آرکیو ۱۷۰ بوده است.

ایران هفت سال پیش در سال ۲۰۱۱، یک پهپاد آمریکایی از مدل آرکیو ۱۷۰ را در پروازش بر فراز افغانستان، در ایران به زمین نشاند و آن را یک موفقیت بزرگ دانست. در آن زمان باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا از ایران خواسته بود که این پهپاد را مسترد کند اما خواسته او عملاً از سوی ایران رد شد.

رئیس ستاد نیروی هوایی اسرائیل همچنین با اشاره به ساقط شدن جنگنده کشورش با آتش پدافند هوایی سوریه گفت که این نخستین بار در ۳۶ سال گذشته است که چنین اتفاقی برای یک جنگنده اسرائیل رخ می‌دهد.

سخنگوی ارتش اسرائیل بامداد شنبه تأیید کرده بود که اصابت موشک شلیک شده از پدافند هوایی سوریه، به سقوط جنگنده اسرائیلی در خاک شمال این کشور انجامید. لاشه جنگنده در نزدیکی «هر دوف» در اختیار اسرائیل است.

دو خلبان اسرائیلی با چتر نجات بیرون پریده و به بیمارستان «رمبام» در بندر حیفا انتقال یافتند؛ سخنگوی این بیمارستان به رسانه‌ها گفت یکی از خلبان‌ها از ناحیه شکم مورد عمل جراحی قرار گرفت و شرایط جسمانی‌اش بعد از ساعاتی تثبیت شد و به هوش آمد، و جراحت خلبان دوم نیز سطحی است.

در این میان، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این کشور روز شنبه فعالیت فرودگاه بن گوریون را که فرودگاه اصلی و بین‌المللی این کشور است برای ساعاتی متوقف کرد.

سوریه چندی پیش گفته بود در صورت تکرار حملات اسرائیل علیه سوریه، فرودگاه بن گوریون در تهدید خواهد بود؛ در این زمینه نخست‌وزیر اسرائیل دو هفته پیش گفته بود که از این تهدید آگاه است اما اسرائیل اقدامات لازم را برای مقابله با «تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه» انجام می‌دهد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، و رسانه‌های اسرائیل
XS
SM
MD
LG