لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

دبیر کل سازمان ملل خواستار کاهش فوری تنش‌ها در سوریه شد


آنتونیو گوترش
آنتونیو گوترش

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، خواستار «کاهش فوری و بدون قید و شرط» تنش‌ها در سوریه شده‌است. بیانیه آقای گوترش پس از آن منتشر شده که اسرائیل از حمله به اهداف «ایرانی و سوری» در سوریه خبر داده‌است.

سخنگوی سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که ۲۱ بهمن ماه منتشر شده می‌گوید آقای گوترش «از نزدیک افزایش خطرناک تنش‌های نظامی در سراسر سوریه و نیز سرایت این تنش‌ها به مرزهای آن کشور را، زیر نظر دارد».

استفان دویاریچ، گفته دبیر کل سازمان ملل تاکید کرده که تمامی طرف‌ها در سوریه و منطقه، در میانه افزایش خشونت‌ها، از جمله حمله اسرائیل به «مواضع مربوط به ایران» و نیز تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه، باید به قوانین بین‌المللی پایبند بمانند.

آقای دویاریچ افزوده است که گوترش «از همه طرف‌ها می‌خواهد فورا و بدون قید و شرط، به کاهش خشونت‌ها اقدام کرده و شکیبایی در پیش گیرند».

طی روزهای گذشته اسرائیل دست به انجام حملات تازه‌ای در خاک سوریه زده‌است که به‌نظر می‌رسد گستره و شدت بیشتری در مقایسه با برخی دیگر از اقدامات نظامی آن در سوریه دارد.

حملات تازه، بنا بر گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی، در بامداد شنبه ۲۱ بهمن ادامه یافته‌است. ساعاتی پیش از آن اسرائیل از ساقط کردن یک «پهپاد ایرانی» در حریم هوایی خود و نیز از سقوط یک جنگنده‌اش بر اثر آتش پدافند سوریه خبر داده بود.

گزارش شده‌است که جنگنده اف-۱۶ ارتش اسرائیل در حال بازگشت از بمباران «مواضع ایران» در خاک سوریه بود که هدف آتش پدافند هوایی قرار گرفت و در خاک اسرائیل سقوط کرد. در پی سرنگونی این جنگنده، اسرائیل دست به حملات هوایی دیگری زد.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفته «پهپاد ایرانی وارد» حریم هوایی کشورش شده بود که «شدیدترین و فاحش‌ترین نقض تمامیت ارضی اسرائیل» محسوب می‌شود. جاناتان کانریکس گفته بود اسرائیل در پی وخیم کردن اوضاع نیست و از تشدید تنش پرهیز دارد اما هشدار داد که جمهوری اسلامی و سوریه «با آتش بازی می‌کنند». سفیر اسرائیل در سازمان ملل از شورای امنیت خواسته «فعالیت‌های خطرناک ایران را محکوم کرده و به این اقدامات تحریک‌آمیز خاتمه دهند».

اما سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی «دخالت ایران در سرنگونی جنگنده» اسرائیلی را تکذیب کرده و منکر حضور نظامی در خاک سوریه شده‌است.

بهرام قاسمی در توئیتی گفته است: «ادعای پرواز پهپاد ایرانی و نیز دخالت ایران در سرنگونی جنگنده متجاوز صهیونیستی مضحک‌تر از آن است که بدان پرداخته شود؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران اساسا حضوری مستشاری در سوریه آن‌هم به درخواست دولت مشروع و قانونی آن کشور دارد».

ایران و روسیه از مدافعان اصلی حکومت بشار اسد در سوریه به شمار می‌روند و هر دو کشور نیز می‌گویند به درخواست دولت دمشق وارد کارزار سوریه شده‌اند. روسیه حملات هوایی گسترده‌ای انجام می‌دهد و جمهوری اسلامی نیز اقدام به اعزام نیروهای موسوم به «مدافعان حرم» و تدارک نظامی و مالی گروه حزب‌الله لبنان، کرده‌است.

پنتاگون روز شنبه اعلام کرد که گرچه وزارت دفاع آمریکا در عملیات اخیر اسرائیل مشارکت نداشته، اما «اسرائیل نزدیک‌ترین شریک نظامی ما در منطقه است و ما از حق مسلم این کشور در دفاع از خود در برابر تهدید‌ها علیه خاک و مردم آن کاملا حمایت می‌کنیم».

وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است: «ایالات متحده عمیقاً نگران بالا گرفتن خشونت در روز جاری پیرامون مرز اسرائیل است و قویاً حمایت خود را از حق حاکمیت اسرائیل برای دفاع از خود اعلام می‌کنیم».

روسیه از سوی دیگر گفته «هرگونه تهدید علیه امنیت نظامیان روسیه در منطقه غیرقابل قبول است».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در روزهای اخیر در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و دیگر مقام‌های مسکو گفته بود «حضور نظامی ایران در سوریه تحمل نمی‌شود» و کشورش «اقدامات لازم را انجام می‌دهد».

ارتش اسرائیل در عین حال در آغاز بهمن ماه به لبنان هشدار داده بود که تقویت حضور ایران در آن کشور منجر به جنگ خواهد شد. وزارت خارجه لبنان از سوی دیگر با انتشار بیانیه‌ای، از اسرائیل انتقاد کرده و گفته از هیئت نمایندگی این کشور در سازمان ملل خواسته شده تا از «تجاوزات» به حریم هوایی لبنان، به شورای امنیت شکایت کند.

جنگ هفت ساله سوریه دست‌کم ۳۷۰ هزار قربانی برجای گذاشته و بیشتر از نیمی از جمعیت آن کشور را آواره کرده‌است. پیامدهای این جنگ طی سال‌ها، دامن منطقه‌ و دیگر کشورهای جهان را نیز گرفته‌است.

سازمان ملل می‌گوید مردم سوریه در حال حاضر «در یکی از خشونت‌بارترین مقاطع جنگ داخلی» قرار دارند. به گفته این سازمان تنها در هفته اول ماه فوریه، بیش از هزار غیرنظامی جان خود را در حملات هوایی از دست داده‌اند.

برپایه گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG