لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

نگرانی اسرائیل از احتمال قدرت گرفتن ایران پس از آتش‌بس در مناطقی از سوریه


با آغاز آتش‌بس در جنوب غربی سوریه از ظهر یکشنبه هجدهم تیر، بر اساس توافق آمریکا، روسیه و اردن، اسرائیل نسبت به «قدرت گرفتن ایران» در سوریه ابراز «نگرانی» کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر در این روز در آغاز نشست دولت خود گفت، کشورش از «آتش‌بس حقیقی در سوریه استقبال می‌کند اما نباید به ایران امکان دهد با پر کردن خلائی که ایجاد می‌شود، در سوریه قدرت بگیرد و در نزدیکی مرز اسرائیل حضور داشته باشد».

بنیامین نتانیاهو افزود، اسرائیل «با قاطعیت بر سر خطوط قرمز خود و جلوگیری از تثبیت حضور زمینی حزب‌الله از خاک سوریه و ممانعت از حضور نظامی ایران در سراسر سوریه ایستادگی می‌کند» و «رخدادها در آن سوی مرزها را رصد می‌کند».

نخست‌وزیر اسرائیل تأیید کرد که در روزهای گذشته «مذاکرات عمیقی» در این باره با ولادیمیر پوتین و رکس تیلرسون داشته است.

اشاره آقای نتانیاهو به گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه‌اش با رئیس‌جمهور روسیه و وزیر خارجه آمریکا بود.

او افزود که ولادیمیر پوتین و رکس تیلرسون به او گفته‌اند موضع اسرائیل را «درک» کرده و آن را «لحاظ می‌کنند».

کرملین، کاخ ریاست جمهوری روسیه، تأیید کرده بود که نتانیاهو پنجشنبه پانزدهم تیر با پوتین گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

همچنین به نوشته هاآرتص، نخست‌وزیر اسرائیل در تماس تلفنی به رئیس‌جمهور روسیه گفته است که نظارت روسیه بر مرزهای جنوبی سوریه از سوی اسرائیل قابل قبول نیست.

هاآرتص افزوده بود، نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرده آمریکا بیشترین صلاحیت را برای نظارت بر اوضاع در این بخش از جنوب سوریه دارد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، توافق آتش‌بس در جنوب غربی سوریه میان آمریکا و روسیه و با همکاری اردن، بر اساس دو نکته اصلی تنظیم شده است؛ بقای بشار اسد در قدرت، و دور کردن ایران و همپیمانانش از مرزهای سوریه.

اسوشیتدپرس جمعه شانزدهم تیر به نقل از «منابع نظامی» در خاورمیانه نوشته بود که توافق آتش‌بس در جنوب غرب سوریه شامل کار مشترک با روسیه با هدف ایجاد مناطق امن خواهد بود، و اسرائیل و اردن نیز بخشی از توافق هستند.

ولادیمیر پوتین، که جمعه شانزدهم تیر در حاشیه نشست سران کشورهای گروه ۲۰ در هامبورگ، با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد گفته است که توافق آتش‌بس نتیجه تغییر دیدگاه‌های آمریکاست.

آقای پوتین موضع آمریکا در مورد سوریه را «عملگرایانه‌تر» توصیف کرده است.

آتش‌بس باید قنیطره و ارتفاعات سوری جولان و همچنین استان‌های سویدا و درعا را در بربگیرد.

قنیطره و جولان سوریه، مناطقی هستند که در هفته‌های اخیر شاهد عملیات سنگینی از سوی معارضان مهاجم علیه ارتش بشار اسد بوده‌اند.

در عملیات جنگی هفته‌های اخیر در نزدیکی مرزهای اسرائیل، خمپاره‌ها و نارنجک‌های سرگردانی به اسرائیل اصابت کرد، که دستکم در پنج مورد، حملات زمینی و هوایی اسرائیل علیه مواضع نظامی ارتش سوریه را در پی داشت.

هربرت مک‌مستر مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است آتش‌بسی که از یکشنبه اجرایی می‌شود، اولویت نخست آمریکاست و گامی مهم در برقراری صلح پایدار در سراسر سوریه خواهد بود.

در بیش از شش سال جنگ خونین سوریه، که تا بیش از نیم میلیون کشته، صدها هزار زخمی، میلیون‌ها آواره و سرزمینی ویران بر جای نهاده، هیچیک از تفاهم‌های آتش‌بس پیشین به طور کامل اجرا نشده است.

XS
SM
MD
LG