لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

مشاور امنیت ملی ترامپ: پیشرفت در توافق مربوط به سوریه مایه دلگرمی است


جنگ داخلی سوریه دست‌کم نیمی از جمعیت آن کشور را آواره کرده‌است
جنگ داخلی سوریه دست‌کم نیمی از جمعیت آن کشور را آواره کرده‌است

اچ. آر. مک‌مستر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، توافق روسیه و ایالات متحده برای برقراری آتش‌بس در مناطق جنوب غربی سوریه را «گامی مهم» در روند مقابله با «داعش» و تلاش‌ها برای ایجاد صلح توصیف کرده‌است. آتش‌بس قرار است از روز یک‌شنبه، ۱۸ تیر، آغاز شود.

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ گفته از ظهر روز یک‌شنبه -به‌وقت دمشق- «منطقه‌ای عاری از خشونت در جنوب‌غربی سوریه ایجاد می‌شود».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

او توافق برای برپایی این منطقه را «اولویتی» برای ایالات متحده نامیده و می‌گوید دولت آمریکا از «دستیابی به این توافق، دلگرم شده‌است».

توافق برای ایجاد مناطق بدون درگیری در جنوب‌غربی سوریه در جریان دیدار روز جمعه میان ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به‌دست آمد. در همان روز، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، اظهار داشت «این [توافق] نخستین نشانه‌ای است که ثابت می‌کند ایالات متحده و روسیه می‌توانند با یکدیگر در رابطه با سوریه همکاری کنند».

آقای مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ، نیز ۱۷ تیر ماه تاکید کرده‌است دولت آن کشور «به نابودی [گروه حکومت اسلامی]، و تلاش برای پایان دادن به نبردها در سوریه، کاهش رنج شهروندان آن کشور و کمک به بازگشت آن‌ها به خانه‌‌های خود، پایبند می‌ماند». او سپس افزوده است «این توافق، گام مهمی در برآورده‌ساختن این هدف‌های مشترک است».

توافق بر سر آتش‌بس در جنوب‌غرب سوریه، در پی نخستین دیدار رو در روی آقایان پوتین و ترامپ به دست آمده و در عین حال نخستین تلاش رسمی دو دولت برای پایان دادن به جنگ شـش ساله سوریه توصیف می‌شود.

«مناطق بدون خشونت» قرار است از ظهر روز یک‌شنبه، تحت نظارت روسیه، در همکاری با ایالات متحده شکل بگیرند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده‌است، اردن و اسرائیل نیز بخشی از این توافق هستند. در عین حال یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته‌است انتظار می‌رود روسیه از نفوذ خود بر ایران برای حفظ آتش‌بس استفاده کند.

آتش‌بس، مناطق درعا، سویدا و قنیطره را در اطراف مرز اردن پوشش می‌دهد. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه طی ساعت‌های گذشته گزارش داده است که، به‌جز مواردی از پرتاب موشک ارتش سوریه به دو روستا در درعا، در این مناطق در حال حاضر آرامش نسبی برقرار است.

علاوه بر این توافق، گفت‌وگوهایی نیز میان روسیه و ایران، حامیان بشار اسد، و ترکیه، حامی شماری از مخالفان اسد، برای ایجاد چهار منطقه «کاهش تنش» در سوریه در جریان است؛ مذاکراتی که در آستانه، پایتخت قزاقستان برپا شده‌است. این سه کشور همچنان در حال گفت‌وگو در مورد مناطقی که قرار است تحت پوشش قرار گیرد و نیز نیروهای ناظر بر توافق، هستند.

جنگ داخلی سوریه، در پی سرکوب شدید اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز به حکومت بشار اسد آغاز شد. سرکوبی‌ها به تقابل مسلحانه میان اسد و حامیانش، و مخالفان او انجامید. این کشور طی سال‌های گذشته به پایگاهی برای گروه‌های افراطی مانند حکومت خودخوانده اسلامی یا شاخه القاعده تبدیل شده‌ و کشورهای مختلفی نیز دست به مداخلات نظامی در آن زده‌اند. دست‌کم بین ۳۱۰ هزار تا نیم میلیون نفر در جریان نبردها و خشونت‌ها کشته شده‌اند. نیمی از جمعیت سوریه نیز آواره شده‌است.

XS
SM
MD
LG