لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

ترامپ و پوتین بر سر بحران سوریه به یک توافق دست یافتند


دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست گروه ۲۰ بیش از دو ساعت به طول انجامیده است
دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست گروه ۲۰ بیش از دو ساعت به طول انجامیده است

وزیر خارجه ایالات متحده گفت که دونالد ترامپ در دیدار با ولادیمیر پوتین که بیش از دو ساعت به طول انجامیده است، درباره موضوع دخالت روسیه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا گفت‌وگو کرده و همچنین طرفین بر سر توقف خشونت‌ها در سوریه به یک توافق دست یافته‌اند.

رکس تیلرسون عصر جمعه ۱۶ تیر پس از دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه در حاشیه نشست گروه ۲۰ به خبرنگاران گفت که توافق یادشده بر سر برقراری آتش‌بس در مناطق جنوب غربی سوریه است و این توافق طلیعه‌دار صلح در سوریه خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: «این [توافق] نخستین نشانه‌ای است که ثابت می‌کند ایالات متحده و روسیه می‌توانند با یکدیگر در رابطه با سوریه همکاری کنند.»

به گفته وی، رهبران آمریکا و روسیه گفت‌وگویی طولانی با یکدیگر داشته‌اند که طرفین در کدام مناطق دیگر سوریه می‌توانند همکاری کنند تا از شدت خشونت و تنش کاسته شود.

دونالد ترامپ پیش از این دیدار گفته بود که دنبال راه‌هایی برای همکاری با ولادیمیر پوتین است. واشینگتن و مسکو در رابطه با بحران سوریه اختلافات عمیقی دارند که در حمایت روسیه از بشار اسد و پشتیبانی آمریکا از مخالفان اسد نمود پیدا کرده است.

رئیس جمهور آمریکا روز گذشته ضمن انتقاد از سیاست‌های روسیه در قبال بحران اوکراین اعلام کرده بود که مسکو باید دست از حمایت حکومت‌های ایران و سوریه بردارد.

مجموع این تحولات گویای آن است که جلب همکاری مسکو برای واشینگتن ساده نخواهد بود. اما با این حال طرفین در اولین گام خود توافق آتش‌بس در مناطق جنوب غربی سوریه را از ظهر یکشنبه به وقت دمشق اجرایی می‌کنند.

اما موضوع دیگری که روابط واشینگتن و مسکو را پیچیده‌تر کرده اتهام دخالت روسیه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا است که به یک مناقشه بزرگ در آمریکا تبدیل شده.

نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا تایید کرده‌اند که کرملین با هدف کمک به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری حملات سایبری گسترده‌ای را انجام داده‌، اتهامی که مسکو نمی‌پذیرد.

حال رکس تیلرسون می‌گوید که این ماجرا یکی از موضوعات مورد بحث بین دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین بوده و رئیس جمهور آمریکا چندین بار همتای روسیه خود را هدف پرسش و انتقاد قرار داده، اما پوتین بار دیگر انکار کرده است.

پیش از این اعضای کنگره آمریکا از دونالد ترامپ خواسته بودند که به طور مستقیم پوتین را در این زمینه به چالش بکشد.

تیلرسون نیز تاکید کرده که مسئله دخالت روسیه در انتخابات آمریکا مانعی بر سر روابط آینده واشینگتن و مسکو خواهد بود.

XS
SM
MD
LG