لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

ترامپ: روسیه از فعالیت‌های بی‌ثبات‌ کننده در اوکراین و حمایت از سوریه و ایران دست بردارد


رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۵ تیر از روسیه خواست تا از «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در اوکراین و سایر نقاط و همچنین حمایت از رژیم‌های متخاصم از جمله سوریه و ایران دست بردارد».

دونالد ترامپ که در میدان تاریخی «کرانسکی» ورشو سخن می‌گفت، افزود: «روسیه باید به جامعه ملت‌های مسئول در نبرد ما علیه دشمنان مشترک و در دفاع از تمدن خود ملحق شود».

یک سخنگوی کاخ کرملین روز پنج‌شنبه در واکنش به انتقادهای رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که مسکو با سخنان آقای ترامپ در مورد اقدامات بی‌ثبات کننده موافق نیست.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

دونالد ترامپ در بخش دیگری از سخنانش همچنین خواستار آن شد که متحدان اروپایی آمریکا در پیمان ناتو برای دفاع از غرب در قبال «تروریسم رادیکال اسلامی» و «هر شکل از حمایت ایدئولوژیکی از تروریست‌ها» به واشینگتن بپیوندند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه بر تعهد عملی واشینگتن به اصل پنج پیمان ناتو تاکید کرد و در عین حال گفت: اعضای ناتو باید تعهدات مالی خود را در قبال این پیمان انجام دهند.

او در این ارتباط از لهستان به عنوان یکی از معدود اعضای ناتو یاد کرد که تعهدات خود را انجام داده است.

آقای ترامپ که پیش از شرکت در اجلاس سران گروه ۲۰ به ورشو سفر کرده بود،‌ پس از دیدار با آندری دودا،‌ رئیس‌جمهوری لهستان،‌‌ با تاکید بر تعهد واشینگتن «به برقراری صلح و امنیت در اروپای مرکزی» اعلام کرد که «با لهستان در زمینه پاسخ به اعمال و رفتار بی‌ثبات‌کننده روسیه همکاری می‌کنیم».

وی همچنین بر تعهد واشینگتن به پیمان ناتو تاکید کرد و افزود: «اتحاد قوی ما با ناتو و لهستان برای جلوگیری از مناقشات اهمیت بسیاری دارد و این اطمینان را می‌دهد که جنگ بین قدرت‌های بزرگ هرگز اروپا را نابود نخواهد کرد و جهان به مکانی امن‌تر و بهتر تبدیل خواهد شد».

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ آندری دودا نیز گفت که آمریکا در مورد امنیت لهستان جدی است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز پنج‌شنبه برای دیدار با رهبران لهستان و نیز شرکت در اجلاس سران کشورهای شرق و مرکز اروپا وارد ورشو‌ شد.

به گفته کاخ سفید، آقای ترامپ رهبران کشورهای مرکز و شرق اروپا را ترغیب خواهد کرد تا از میزان وابستگی خود به انرژی روسیه بکاهند و از منابع در دسترس گاز طبیعی آمریکا استفاده کنند.

‌به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ ویتولد واژیکوفسکی، وزیر خارجه لهستان، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یک تانکر حامل گاز طبیعی آمریکا وارد آب‌های لهستان شد و افزود که این بستگی به آمریکا دارد تا مقادیر بیشتری از گاز طبیعی خود را به لهستان صادر کند یا خیر.

ورشو پیشتر اعلام کرده بود که قصد تمدید قرارداد خرید گاز از روسیه را ندارد. قرارداد لهستان با شرکت روسی گازپروم در سال ۲۰۲۲ میلادی به پایان می‌رسد.

به نوشته رویترز، ورشو در عین حال ‌امیدوار است که سفر دونالد ترامپ به لهستان، راه را برای صادرات بیشتر گاز از آمریکا به این کشور هموار کند.

در این ارتباط، رئیس‌جمهوری لهستان در گفت‌وگو با رادیو دولتی این کشور ابراز امیدواری کرد که قرارداد طولانی‌مدت بین لهستان با یک شرکت آمریکایی برای واردات گاز طبیعی امضا شود.

در همین حال وزیر دفاع لهستان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این کشور تفاهم‌نامه‌ای را برای خرید سیستم دفاعی پاتریوت با آمریکا امضا کرده است.

وی گفت سیستم دفاعی پاتریوت که به این کشور تحویل داده خواهد شد،‌ مدرن‌ترین نوع این سیستم به شمار می‌رود.

لهستان در ماه مارس اعلام کرده بود که انتظار دارد تا پایان سال جاری میلادی، قراردادی ۷.۶ میلیارد دلاری را با آمریکا برای خرید هشت دستگاه سیستم دفاعی پاتریوت امضا کند.

XS
SM
MD
LG