لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

وعده ترامپ به اروپایی‌ها برای «پاسخگویی به رفتار بی‌ثبات‌کننده روسیه»


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ورشو با آندری دودا،‌ همتای لهستانی، خود دیدار کرد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ورشو با آندری دودا،‌ همتای لهستانی، خود دیدار کرد.

در آستانه اجلاس گروه ۲۰، دونالد ترامپ، ‌رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۱۵ تیر،‌ با تاکید بر تعهد واشینگتن «به برقراری صلح و امنیت در اروپای مرکزی» اعلام کرد که «با لهستان در زمینه پاسخ به اعمال و رفتار بی‌ثبات‌کننده روسیه همکاری می‌کنیم».

آقای ترامپ که پس از دیدار با آندری دودا،‌ رئیس جمهوری لهستان، ‌سخن می‌گفت، بر تعهد واشینگتن به پیمان ناتو تاکید کرد و افزود: «اتحاد قوی ما با ناتو و لهستان برای جلوگیری از مناقشات اهمیت بسیاری دارد و این اطمینان را می‌دهد که جنگ بین قدرت های بزرگ هرگز اروپا را نابود نخواهد کرد و جهان به مکانی امن تر و بهتر تبدیل خواهد شد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ آقای دودا نیز گفت که آمریکا در مورد امنیت لهستان جدی است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه برای دیدار با رهبران لهستان و نیز شرکت در اجلاس سران کشورهای شرق و مرکز اروپا وارد ورشو‌ شد.

به گفته کاخ سفید، آقای ترامپ رهبران کشورهای مرکز و شرق اروپا را ترغیب خواهد کرد تا از میزان وابستگی خود به انرژی روسیه بکاهند و از منابع در دسترس گاز طبیعی آمریکا استفاده کنند.

‌به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ ویتولد واژیکوفسکی، وزیر خارجه لهستان، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یک تانکر حامل گاز طبیعی آمریکا وارد آب‌های لهستان شد و افزود که این بستگی به آمریکا دارد تا مقادیر بیشتری گاز طبیعی خود را به لهستان صادر کند یا خیر.

ورشو پیشتر اعلام کرده بود که قصد تمدید قرارداد خرید گاز از روسیه را ندارد. قرارداد لهستان با شرکت روسی گازپروم در سال ۲۰۲۲ میلادی به پایان می‌رسد.

به نوشته رویترز، ورشو در عین حال ‌امیدوار است که سفر دونالد ترامپ به لهستان، راه را برای صادرات بیشتر گاز از آمریکا به این کشور هموار کند.

در این ارتباط، رئیس جمهوری لهستان در گفت‌وگو با رادیو دولتی این کشور ابراز امیدواری کرد که قرارداد درازمدتی بین لهستان با یک شرکت آمریکایی برای واردات گاز طبیعی امضا شود.

در همین حال وزیر دفاع لهستان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این کشور تفاهم‌نامه‌ای را برای خرید سیستم دفاعی پاتریوت با آمریکا امضا کرده است.

آنتونی ماسیرویچ اشاره کرد که این تفاهم‌نامه پس از ورود دونالد ترامپ ‌به ورشو امضا شده است.

وی گفت که سیستم دفاعی پاتریوت که به این کشور تحویل داده خواهد شد،‌ مدرن‌ترین نوع این سیستم به شمار می رود.

لهستان در ماه مارس اعلام کرده بود که انتظار دارد تا پایان سال جاری میلادی، قراردادی ۷.۶ میلیارد دلاری را با آمریکا برای خرید هشت دستگاه سیستم دفاعی پاتریوت امضا کند.

سیستم دفاعی پاتریوت برای ردیابی،‌ هدف‌گیری و نابودی موشک‌ها طراحی و تولید شده است. سرعت این موشک بین ۳ تا ۵ برابر سرعت صوت است.

بر اساس گزارش‌ها، آخرین نوع این سیستم قادر به نابودی موشک‌های پرتاب شده از سوی هواپیماها و کشتی‌ها است.

رهبران لهستان پشتیبانی خود را از سیاست‌های دونالد ترامپ اعلام کرده اند. با این همه، ‌آنها مانند سایر اعضای اروپایی پیمان ناتو علاقه‌مندند تا او تعهدات آمریکا به این پیمان، از جمله اصل پنجم درباره دفاع دوجانبه، را مورد تاکید قرار دهد.

در این ارتباط،‌ هربرت ریموند مک مستر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا،‌ هفته گذشته به خبرنگاران گفت که دونالد ترامپ در سخنرانی خود در پایتخت لهستان بر تعهد واشینگتن نسبت به متحدان اروپایی‌اش تاکید خواهد کرد.

شرکت در اجلاس گروه ۲۰ و دیدار با ولادیمیر پوتین

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه پس از دیدار از لهستان راهی هامبورگ در آلمان خواهد شد تا در اجلاس گروه ۲۰، ۲۰ کشور صنعتی جهان، شرکت کند.

انتظار می‌رود که وی با سوالات دشواری از سوی سایر رهبران شرکت کننده در این اجلاس در مورد ناتو و همچنین خروج آمریکا از توافق‌نامه پاریس برای مقابله با گرمایش زمین روبه‌رو شود.

در اجلاس سران گروه ۲۰ رهبران کشورهای صاحب اقتصادهای بزرگ جهان در مورد مبارزه با تروریسم، محیط زیست، تجارت آزاد و سایر مسائل گفت‌وگو خواهند کرد.

پیش از آغاز اجلاس گروه ۲۰، رئیس جمهوری آمریکا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی آلمان، «تهدیدهای ناشی از آزمایش موشکی کره شمالی، گرمایش هوا، سیاست‌های دفاعی و ضد جهانی‌سازی آقای ترامپ» در این دیدار مطرح خواهد شد.

قرار است وی روز جمعه، ۱۶ تیر، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دیدار کند.

این ملاقات اولین دیدار رو در روی دو رهبر از زمان آغاز ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ در ماه ژانویه خواهد بود و با توجه به چند تحقیقی که در آمریکا در زمینه ارتباط احتمالی اطرافیان آقای ترامپ با دولت روسیه در جریان است این دیدار دست‌کم در این کشور بسیار زیر ذره‌بین قرار خواهد گرفت.

انتظار می رود که بحران سوریه مهم ترین موضوع مورد بحث در دیدار رهبران آمریکا و روسیه باشد.

در همین زمینه رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۱۴ تیر گفته بود: واشینگتن آماده است تا با مسکو درباره پایان دادن به درگیری ها در سوریه و همچنین منطقه «پرواز ممنوع» در این کشور گفت وگو کند.

او در بیانیه ای تاکید کرد: آمریکا و روسیه بر سر مسائل مختلف با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما همکاری دو کشور برای ایجاد ثبات در سوریه می تواند زمینه‌ساز پیشرفت در حل و فصل مناقشات بر سر آینده سیاسی سوریه شود.

در حالی آقای تیلرسون از آمادگی آمریکا برای گفت وگو با روسیه بر سر سوریه خبر داده که رسانه‌ها روز دوشنبه گزارش دادند که آقای تیلرسون در دیدار با دبیرکل سازمان ملل گفته است که مسکو می بایست در خصوص آینده بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، تصمیم بگیرد.

دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود بارها ولادیمیر پوتین را ستایش کرد و وعده داد که تلاش خواهد کرد تا مناسبات با روسیه بهبود یابد.

اما طی ماه‌های اخیر امیدهای مسکو به بهبود مناسبات با آمریکا کاهش یافته است.

بر اساس گزارش‌ها،‌ رئیس جمهوری آمریکا همچنین دیدار جداگانه ای با ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، ‌در هامبورگ خواهد داشت.

اجلاس گروه ۲۰ در شرایطی در هامبورگ برگزار می شود که ۲۰ هزار پلیس وظیفه تامین امنیت آن را بر عهده دارند.

به گزارش خبرگزاری ها، نیروهای پلیس چهارشنبه شب با تظاهرکنندگان ضد سرمایه‌داری درگیر شدند و برای مقابله با آنان از ماشین های آب‌پاش استفاده کردند.

XS
SM
MD
LG