لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

ترامپ و پوتین برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کردند


دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفته که به دنبال راه‌هایی برای همکاری با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، است
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفته که به دنبال راه‌هایی برای همکاری با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، است

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ایالات متحده و روسیه، برای اولین بار روز جمعه ۱۶ تیر ماه در حاشیه نشست گروه ۲۰ با یکدیگر دیدار کردند.

ترامپ گفته است که به دنبال راه‌هایی برای همکاری با پوتین است، اما اختلافات عمده‌ای که اکنون میان دو کشور بر سر تحولات سوریه و اوکراین دارد، مانع بزرگی برای این امر به شمار می‌آید.

در عین حال انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا و اتهام دخالت مسکو در این انتخابات از طریق حملات سایبری شرایط را برای این همکاری احتمالی حساس‌تر می‌کند.

گزارش خبرگزاری‌ها حکایت از آن دارد که دو رهبر در یک کنفرانس خبری کوتاه حضور یافته‌اند. آقای ترامپ در این کنفرانس گفته که ملاقات با همتای روس خود «مايه افتخار» است و آقای پوتین نیز عنوان کرده از دیدن رییس جمهور آمریکا «بسیار خشنود» است.

دونالد ترامپ همچنین اضافه کرده که او و آقای پوتین در مورد مسائل مختلفی گفت‌وگو کرده‌اند و به نظر وی همه چیز خیلی خوب پیش رفته و قرار است گفت‌وگوهای خود را ادامه دهند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد، کاخ سفید اعلام نکرده که دونالد ترامپ به‌طور مشخص چه خواسته‌ای از پوتین دارد و در ازای این همکاری احتمالی چه چیزی به کرملین پیشنهاد خواهد داد.

تنها رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، گفته است که ترامپ می‌خواهد با پوتین درباره چگونگی همکاری به منظور ایجاد ثبات در کشور جنگ‌زده سوریه صحبت کند.

در این حال اظهارات روز پنج‌شنبه ترامپ در لهستان که روسیه را به تشدید بی‌ثباتی در اوکراین متهم کرده بازتاب مثبتی میان برخی منتقدان خود در کنگره آمریکا داشته است. از جمله لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه که انتقادات شدیدی را علیه سیاست‌های خارجی و امنیتی ترامپ داشته است، گفت که «این شروع فوق‌العاده‌ای برای این هفته مهم در سیاست خارجی آمریکاست».

نشست رهبران ۲۰ کشور صنعتی جهان ساعاتی قبل در هامبورگ آغاز شد که در افتتاحیه آن آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، از رهبران کشورهای عضو این گروه خواست که در رابطه با مسائل مناقشه‌انگیز جهانی مصالحه کنند.

همزمان با سخنرانی مرکل تعدادی از مخالفان این نشست به یک قرارگاه پلیس حمله کردند، خودروهای پلیس را سوزاندند و به ماموران حفاظت یک هتل که محل اقامت ولاديمير پوتين و تعداد دیگری از رهبران خارجی است، حمله کردند.

خانم مرکل روز قبل در آستانه این اجلاس با آقای ترامپ دیدار داشت که کاخ سفید اعلام کرد طرفین درباره مسائلی مانند درگیری‌ها در اوکراین، اختلافات کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با قطر و همچنین بحران کره شمالی مذاکره کردند.

XS
SM
MD
LG