لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

حمله جنگنده‌های اسرائیلی به مواضع حماس در پی حملات موشکی از غزه


این عکس آرشیوی یک جنگنده اف-۱۵ ارتش اسرائیل را نشان می‌دهد
این عکس آرشیوی یک جنگنده اف-۱۵ ارتش اسرائیل را نشان می‌دهد

ارتش اسرائیل می‌گوید پس از حملات موشکی و خمپاره‌ای از باریکه غزه، در ساعات اولیه بامداد ۳۰ خرداد، به ۲۵ موضع گروه حماس در این منطقه حمله هوایی کرده‌است.

خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنان محلی می‌گوید «دو تن از مقام‌های امنیتی حماس در یکی از این حملات زخم‌های سطحی برداشتند».

رخداد روز چهارشنبه و تبادل آتش میان شبه‌نظامیان حاکم بر غزه و ارتش اسرائیل، یکی از جدی‌ترین وقایع اخیر از این دست به شمار می‌رود. گزارشی از تلفات انسانی در جریان حملات منتشر نشده است.

در بخش‌هایی از اسرائیل، ساعاتی پیش از طلوع خورشید صدای آژیر شنیده شده و نرم‌افزارهای هشداردهنده تلفنی نیز به صدا درآمده‌اند.

به گفته ارتش اسرائیل در مجموع ۳۰ موشک و خمپاره از باریکه غزه پرتاب شده که سامانه پدافندی «گنبد آهنین» آن کشور، هفت موشک را ردگیری و سرنگون کرده‌است.

طی هفته‌های گذشته علاوه بر حملات موشکی و خمپاره‌ای، گروهی از ساکنان غزه اقدام به فرستادن بادبادک‌های آتش‌زا به مناطق، بیشه‌زارها و مزارع اسرائیلی کرده‌اند. این بادبادک‌ها و برخی دیگر مواد انفجاری کوچک‌تر خود به چالشی تازه تبدیل شده‌است.

ارتش اسرائیل از زمان جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ میلادی، به تلاش‌ها و اقدامات خود برای بهبود سامانه‌های دفاعی و فناوری‌های پیشرفته دیگری که می‌توانند تونل‌های حفرشده توسط شبه‌نظامیان را پیدا کنند، افزوده‌است.

علاوه بر حملات موشکی، بادبادک‌های آتش‌زا و حملات متقابل ارتش اسرائیل، رویارویی این ارتش با تجمع‌کنندگان در مرز باریکه غزه، تا کنون به کشته شدن ۱۲۷ تن از فلسطینی‌ها انجامیده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید تاکتیک‌های اسرائیل برای مقابله با تظاهرات هفتگی در روزهای جمعه، توسط فلسطینی‌ها، با انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو شده‌است.

روز گذشته نیز دبیرکل سازمان ملل متحد با هشدار در مورد وقوع جنگ در باریکه غزه، از شمار بالای فلسطینی‌هایی که در اعتراض‌های اخیر به دست نیروهای اسرائیل کشته و زخمی شده‌اند ابراز نگرانی کرد.

آنتونیو گوترش گفته است «من از شمار کشته‌ و زخمی‌های فلسطینی که به دلیل استفاده از گلوله‌های جنگی از سوی ارتش اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند، بهت‌زده شده‌ام.»

اسرائیل می‌گوید آرمان حماس «نابودی اسرائیل» است و با همین هدف نیز به خشونت‌ها علیه اسرائیل دامن می‌زند. مقام‌های اسرائیلی در مورد «رخنه» عوامل حماس از طریق تظاهرات به خاک خود ابراز نگرانی کرده‌اند. نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرده نیروهای امنیتی آن کشور برای حفاظت از خاک و شهروندان خود هر اقدامی لازم باشد، انجام می‌دهند.

باریکه غزه هم از سوی اسرائیل و هم از سوی مصر، تحت محاصره قرار دارد. هر دو کشور می‌گویند این محاصره به «دلایل امنیتی» انجام می‌شود. با این حال نگرانی‌های مختلفی در مورد وضعیت اقتصادی و نیز کیفیت زندگی غیرنظامیان در غزه مطرح شده‌است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG