لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

هشدار دبیرکل سازمان ملل نسبت به وقوع جنگ در غزه


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل

دبیرکل سازمان ملل متحد با هشدار نسبت به وقوع جنگ در نوار غزه، از تعداد بالای فلسطینی‌هایی که در اعتراض‌های اخیر به دست نیروهای اسرائیل کشته و زخمی شده‌اند ابراز نگرانی کرد.

در گزارشی که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در اختیار شورای امنیت قرار داده، وی «هر اقدامی را که از سوی همه طرف‌ها منجر به رسیدن ما به این نقطه خطرناک و شکننده شده» محکوم کرده است.

این گزارش که خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و فرانسه آن را روز دوشنبه ۲۸ خرداد منتشر کرده‌اند، هفته گذشته در اختیار اعضای شورای امنیت قرار گرفته است.

در گزارش آنتونیو گوترش آمده است: «این هشداری برای همه است که این موقعیت تا چه اندازه به وقوع جنگ نزدیک شده است.»

نوار غزه که در محاصره اسرائیل قرار دارد تحت کنترل گروه مسلح حماس است. حماس موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و هر از چندگاه با اسرائیل تبادل اتش می‌کند.

اسرائیل می‌گوید که حماس با آرمان «نابودی اسرائیل» خشونت‌ها را علیه اسرائیل ترتیب می‌دهد و مقام‌های اسرائیلی نسبت به «رخنه» عوامل حماس از طریق این تظاهرات‌ها به خاک خود ابراز نگرانی کرده‌اند.

با این حال، دبیرکل سازمان ملل تصریح کرده است: «من از شمار کشته‌ و زخمی‌های فلسطینی که نتیجه استفاده از گلوله‌های جنگی از سوی ارتش اسرائیل است، بهت‌زده شده‌ام.»

بنا بر گزارش صلیب سرخ در اعتراض‌های اخیر دست‌کم ۱۳۲ فلسطینی کشته شده‌ و بیش از ۱۳ هزار نفر هم زخمی شده‌اند. در این میان به ۱۴۰۰ نفر از زخمی‌ها چند گلوله اصابت کرده است.

آنتونیو گوترش می‌نویسد اسرائیل مسئولیت دارد «حداکثر خویشتن‌داری» را اعمال کند و مطابق با قوانین بین‌المللی جان غیرنظامیان را محترم بشمارد.

دبیرکل سازمان ملل می‌افزاید: «به‌ویژه کشتن کودکان و روزنامه‌نگاران و کادر پزشکی که در تظاهرات، مشخصاتی واضح دارند از سوی نیروهای امنیتی غیرقابل قبول است.»

دو روزنامه‌نگار فلسطینی در ماه آوریل و یک پرستار ۲۱ ساله فلسطینی در ماه ژوئن به ضرب گلوله شدند.

دبیرکل سازمان ملل بار دیگر خواستار تحقیقات مستقل درباره کشته‌های غزه شده است. اسرائیل با رد این درخواست، گفته توسل به زور اقدامی موجه برای دفاع از مرزهایش است.

در ماه مه امسال میشل مایان، یک سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، در پاسخ به این پرسش گزارشگر شبکه آرتی‌ای ایرلند که چرا اسرائیل به روی معترضان آتش می‌گشاید، گفته بود: «نمی‌توانیم همه این افراد را به زندان بیاندازیم . موضوع صدها نفر است که به حصارها حمله می‌کنند.»

اظهارات این دیپلمات اسرائیلی با انتقادهای گسترده‌ای همراه بود.

آنتونیو گوترش در عین حال حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی را برای تلاش جهت کار گذاشتن مواد منفجره در نزدیکی حصار مرزی و پرتاب راکت در روزهای ۲۹ و ۳۰ ماه مه هدف انتقاد قرار داد.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به صدور مجوز برای ساخت ۳۵۰۰ خانه در کرانه باختری در ماه مه امسال، نوشته است که شهرک‌های اسرائیلی همچنان در حال گسترش هستند.

سازمان ملل گسترش شهرک‌های اسرائیلی را غیرقانونی می‌داند و آنتونیو گوترش خواستار «توقف کامل و فوری» اتوسعه این شهرک‌ها شده است.

این انتقادها در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بارها سازمان ملل را به جانبداری از فلسطینی‌ها متهم کرده و این نهاد را «خانه دروغ‌ها» و «تئاتر پوچ» لقب داده‌است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و آرتی‌آی / ح.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG