لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

تبادل آتش دوباره میان اسرائیل و باریکه غزه


تانک ارتش اسرائیل در مرز باریکه غزه
تانک ارتش اسرائیل در مرز باریکه غزه

ارتش اسرائیل می‌گوید پس از حملات موشکی گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی، به مراکز متعلق به حماس در باریکه غزه حمله هوایی کرده‌است. تازه‌ترین حملات ساعاتی پس از خاکسپاری یک زن امدادگر فلسطینی که در خشونت‌های مرز اسرائیل و غزه کشته شده بود، رخ داده‌است.

ارتش اسرائیل می‌گوید چهار موشک از غزه به‌سوی اسرائیل پرتاب شده‌است که سه موشک منهدم شده و چهارمی به خاک اسرائیل نرسیده‌است. حملات موشکی باعث شد تا در روستاها و شهرهای نزدیکی مرز غزه آژیرها به‌صدا درآیند و شهروندان روانه پناهگاه‌ها شوند.

رویترز می‌گوید هیچ‌یک از گروه‌های شبه‌نظامی در باریکه غزه مسئولیت حملات به اسرائیل را برعهده نگرفته‌است.

ارتش اسرائیل در بخش دیگری از بیانیه ۱۲ خرداد ماه خود گفته است پس از حملات موشکی به «۱۰ هسته ترور واقع در سه تاسیسات نظامی متعلق به گروه تروریستی حماس در باریکه غزه حمله کرده‌است».

هیچ گزارشی از تلفات نظامی و یا غیرنظامی منتشر نشده‌است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید تنش‌های تازه ساعاتی پس از مراسم خاکسپاری یک امدادگر فلسطینی صورت گرفته است که در جریان خشونت‌های مرز اسرائیل و باریکه غزه کشته شده بود.

این زن امدادگر که رزان نجار نام دارد، ۲۱ سال داشت و داوطلبانه با «وزارت بهداشت» غزه همکاری می‌کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها خانم نجار در خان‌یونس هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده‌است.

هفته گذشته ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان در باریکه غزه دست به حملاتی به‌یکدیگر زدند که شدیدترین درگیری طی چهار سال گذشته توصیف می‌شود. گروه‌های مسلح در غزه ده‌ها موشک و خمپاره به‌سوی اسرائیل پرتاب کردند و ارتش اسرائیل نیز به ده‌ها پایگاه و تاسیسات نظامی در این منطقه فلسطینی‌نشین حمله کرد.

در حملات خمپاره‌ای به خاک اسرائیل دست‌کم سه سرباز ارتش اسرائیل زخمی شدند، اما گزارشی از تلفات احتمالی فلسطینیان منتشر نشده است. صبح چهارشنبه گزارش‌هایی در مورد آتش‌بس و بازگشت آرامش نسبی منتشر شد.

سه روز پس از آن ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی کویت برای «محافظت بین‌المللی» از شهروندان فلسطینی را وتو کرد و پیش‌نویس پیشنهادی خود آمریکا در همین زمینه نیز تنها یک رای مثبت کسب کرد که رای خود آن کشور بود.

پیش‌نویس کویت «خشونت اسرائیل» علیه فلسطینی‌ها را محکوم می‌کرد. از سوی دیگر نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، گفته بود، این متن کاملا یک‌جانبه است و به نقش گروه حماس که کنترل غزه را در دست دارد، اشاره‌ای نمی‌کند. خانم هیلی گروه حماس را مسئول اصلی وضعیت فعلی معرفی کرده‌است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG