لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

بازگشت آرامش به مرز اسرائیل و نوار غزه


به گفته ارتش اسرائیل، در روزهای گذشته حدود یکصد راکت از غزه به سوی خاک اسرائیل شلیک شد
به گفته ارتش اسرائیل، در روزهای گذشته حدود یکصد راکت از غزه به سوی خاک اسرائیل شلیک شد

در حالی که خبرگزاری‌ها از بازگشت آرامش نسبی به مرز اسرائیل و غزه در صبح چهارشنبه نهم خرداد خبر می‌دهند، گزارش‌های متفاوتی درباره توافق و اجرای آتش‌بس بین دو طرف منتشر شده است.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند در واکنش به راکت‌های شلیک‌شده از نوار غزه، شامگاه سه‌شنبه نیز ۲۵ موضع دیگر در این باریکه هدف قرار گرفته است.

به گفته ارتش اسرائیل، در روزهای گذشته حدود یکصد راکت از غزه به سوی خاک اسرائیل شلیک شد و ارتش این کشور در واکنش به آنها در مجموع به ۶۵ «هدف نظامی» حمله کرد.

خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز گزارش داده‌اند که پس از حملات متقابل دو طرف در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه، در ساعت‌های بعدی گزارشی از درگیری منتشر نشده و آرامش نسبی در منطقه حاکم شده است.

به گزارش رویترز، وضعیت شهرهای مرزی اسرائیل که روز سه‌شنبه بارها با شنیده شدن صدای آژیر خطر به حال تعطیل درآمده بودند از صبح چهارشنبه عادی شده و مدارس در این شهرها بازگشایی شد. در نوار غزه هم مغازه‌ها و مدارس به روال عادی بازگشته‌اند.

شعله‌ور شدن درگیری بین دو طرف که از چند روز پیش آغاز شد شدیدترین درگیری در طول چهار سال گذشته بود.

شامگاه سه‌شنبه دو مقام ارشد «حماس» و «جهاد اسلامی» گفته بودند که پس از میانجی‌گری مصر پذیرفته‌اند که آتش‌بس بین دو طرف بار دیگر مطابق توافق ۲۰۱۴ برقرار شود.

خبرگزاری‌ها این موضوع را به نقل از خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی «حماس»، و داود شهاب، سخنگوی سازمان «جهاد اسلامی»، گزارش کرده‌اند اما یک مقام اسرائیلی اجرای آتش‌بس را تکذیب کرد.

ییسرائل کاتص، وزیر اطلاعات اسرائیل، صبح چهارشنبه در گفت‌وگو با رادیوی دولتی این کشور موضوع «دستیابی به توافق» بین دو طرف را رد کرد و گفت: اسرائیل تمایلی به بدتر شدن وضعیت ندارد اما «کسانی که جنگ را شروع کردند باید آن را تمام کنند».

وزیر اطلاعات اسرائیل همچنین گفته است واکنش شدید کشورش به حملات اخیر گروه‌های فلسطینی «این پیام را به آنها داد که اگر حملات را از سر بگیرند با پاسخی شدیدتر روبه‌رو خواهند شد».

اسرائیل و شمار زیادی از کشورهای غربی دو گروه «حماس» و «جهاد اسلامی» را سازمان‌های تروریستی می‌دانند.

در جریان حملات چند روز گذشته ۳ سرباز اسرائیلی مجروح شدند اما از تلفات احتمالی فلسطینیان گزارشی منتشر نشده است.

دو گروه «حماس» و «جهاد اسلامی» که تحت حمایت ایران هستند گفته‌اند حملات اخیر را در واکنش به کشته شدن فلسطینیان در جریان تجمع‌های هفتگی در مرز با اسرائیل انجام داده‌اند. این تجمعات با عنوان «راهپیمایی بازگشت» انجام شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان این تجمعات که در دو ماه اخیر و به مدت شش هفته ادامه یافت دست‌کم ۱۲۱ فلسطینی کشته شدند.

بیشترین تلفات در این تجمع‌ها دوشنبه ۲۴ اردیبهشت، همزمان با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم روی داد که به کشته شدن ۶۲ فلسطینی منجر شد.

آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی بر «حق دفاع اسرائیل از مرزهایش» تأکید کرده‌اند و اسرائیل نیز به نقل از یک مقام فلسطینی گفته است که اکثر کشته‌شدگان عضو گروه «حماس» بودند.

با این حال شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار بررسی احتمال وقوع «جنایت جنگی» از سوی اسرائیل در جریان تیراندازی‌ها به معترضان غزه شد اما اسرائیل این شورا را به «ریاکاری» متهم کرد.

با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه، آلمان و رویترز / ج. / پ.پ
XS
SM
MD
LG