لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۳

نتانیاهو: ارتش اسرائیل آماده است و ایران بهایی سنگین خواهد پرداخت


با تشدید تنش میان اسرائیل و ایران، روز جمعه ۳۱ فروردین، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که ارتش کشورش با آمادگی برای «پرداخت هر بهایی» مترصد انجام «مأموریت» است ولی «ایران نیز بهای سنگینی خواهد پرداخت».

از سوی دیگر، حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران ایران، در این روز خطاب به اسرائیل گفت، «هر جنگی اتفاق بیفتد، مطمئناً محو شما را به همراه دارد و تنها راهی که دارید، گریز به دریا است».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو جمعه گفت «ما از ایران تهدیدهایی می‌شنویم؛ جنگاوران ارتش دفاعی و نهادهای امنیتی برای هر تحولی آماده هستند؛ با هر کسی که بخواهد به ما آسیب بزند، مبارزه می‌کنیم؛ از پرداخت هر بهایی که لازم باشد، هراسی نداریم و قیمت لازم را نیز از کسانی که نابودی جان ما را می‌خواهند، می‌گیریم».

نخست وزیر اسرائیل افزود که «ارتش دفاعی اسرائیل آماده مأموریت است و ملت در کنار ارتش ایستاده است».

به نوشته وای.نت، بنیامین نتانیاهو این اظهارات را در نشست ویژه دولت خود، به مناسبت هفتاد ساله شدن استقلال اسرائیل در تالار تاریخی اعلام استقلال در تل‌آویو، اعلام کرده است.

اما ساعتی بعد، حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، در سخنانی در تهران، خطاب به اسرائیلی‌ها گفت، «یک توصیه جدی به شما دارم و می‌گویم ما شما را خوب می‌شناسیم و شما بسیار آسیب‌پذیر هستید؛ شما نه عمق دارید و نه عقبه؛ شما به اندازه یک عملیات بیت‌المقدس ما (در جنگ ایران و عراق) هستید؛ شما در هر نقطه از سرزمین اشغالی، از شمال و غرب، در تقاطع آتش قرار گرفته‌اید، و این، پدیده جدیدی است».

به گزارش تسنیم، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران ایران، حسین سلامی خطاب به اسرائیلی‌ها ادامه داده و گفت «شما راهی برای فرار هم ندارید؛ در دهان اژدها زندگی می‌کنید و بدانید جبهه مقاومت بسیار قدرتمندتر از گذشته است و فکر نکنید جنگ‌های جدید مثل جنگ‌های ۳۳ روزه (عملیات نظامی ارتش اسرائیل و حزب‌الله در تابستان ۲۰۰۶) و ۲۲ روزه (عملیات نظامی ارتش اسرائیل و حماس در پاییز ۲۰۰۸) است... گوش کنید: هر جنگی اتفاق بیفتد، مطمئن باشید محو شما را به همراه خواهد داشت».

جانشین فرمانده سپاه که سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران بود، همچنین خطاب به اسرائیلی‌ها گفت که «کوچک‌ترین هدف، موجودیت شما است؛ شما نمی‌توانید تحمل کنید؛ وقتی شهروندان و نظامیان‌تان فرار کنند، جایی جز افتادن به دریا را نخواهید داشت. به پایگاه‌های هوایی‌تان اعتماد نکنید، آنها در دسترس هستند و زود از کار خواهند افتاد؛ به آمریکا و انگلیس هم دل نبندید، وقتی می‌رسند که شما نیستید... پس محاسبه‌های خطرناک نکنید...».

آن طور که وای.نت خبر داده است، با تشدید کشمکش لفظی اسرائیل و ایران، وضعیت آماده‌باش در شمال اسرائیل ادامه یافته است. این پایگاه خبری اضافه کرده که لحن نخست‌وزیر اسرائیل، بعد از وخیم‌تر شدن تهدیدهای ایران در واکنش به حمله اخیر منتسب به اسرائیل در سوریه، «صریح‌تر شده است».

اما در واکنش به اظهارات حسین سلامی، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، روز جمعه در بازدیدی از مرز غزه و اسرائیل گفت «ما را امتحان نکنید؛ آمادگی ما برای هر سناریویی و مقابله با جنگ در چند جبهه، بی‌سابقه است». آقای لیبرمن دو روز پیش نیز گفته بود «وضعیت شکننده است و وقوع جنگ هر لحظه محتمل است... و دشمنان باید هشدارها را جدی بگیرند».

رئوبن ریولین، رئیس‌جمهور اسرائیل، نیز پنجشنبه در آیین اعطای جایزه به ۱۲۰ سرباز ممتاز ارتش این کشور، با حضور سران و مهمانان خارجی گفت، «این دیگر یک راز نیست که با تلاش‌های مستقیم ایران برای ضربه زدن به اسرائیل روبه‌رو هستیم؛ سربازان ما مسئولیت بزرگی را (در مقابله) بر دوش جوان خود حمل می‌کنند».

نفتالی بنت، رهبر حزب خانه یهود و همپیمان دولت نتانیاهو نیز در آیین یادبود کشته‌های راه استقلال اسرائیل گفت «اسرائیل از ایران قوی‌تر است... و ایران اسرائیل را محک نزند».

حمله بامداد دوشنبه بیستم فروردین به پایگاه تی- ۴ دراستان حمص سوریه، که ابتدا روسیه و سپس سوریه و ایران آن را به اسرائیل نسبت دادند، سه روز پس از آن رخ داد که اسرائیل «فاش کرد» ایران روز ۲۱ بهمن سال گذشته، یک پهپاد جنگی را با «مأموریت انتحاری» از پایگاه تی-۴ به سوی حریم هوایی اسرائیل فرستاده است.

اسرائیل هفدهم فروردین گفت که رخنه پهپاد ایرانی به آسمان اسرائیل، به منزله ورود مستقیم خود ایران به رویارویی نظامی با اسرائیل است در حالی که تا پیش از این، جمهوری اسلامی ایران از طریق بازوان نیابتی خود مانند حزب‌الله و حماس علیه اسرائیل اقدام کرده بود.

اسرائیل همان زمان این پهپاد را سرنگون کرد و در حملات وسیع هوایی بعدی به «اهداف ایرانی و سوری» در چند نقطه سوریه، یک جنگنده اسرائیلی در خاک اسرائیل سقوط کرد.

اما در حمله بیستم فروردین به تی-۴، دستکم هفت نظامی اعزامی از ایران، شامل یک سرهنگ پاسدار از کارشناسان واحد پهپادی ایران کشته شدند.

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران که یک روز بعد از حمله به تی-۴ به سوریه رفته بود، گفت که «این جنایت، قطعاً بی‌پاسخ نمی‌ماند»، و علی شیرازی، جانشین ولی فقیه در شاخه قدس سپاه نیز گفت «با کوچک‌ترین حماقت اسرائیل، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان می‌شود».

پس از آن هم بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت اسرائیل «دیر یا زود پاسخ لازم را خواهد گرفت... و از کرده خود پشیمان خواهد شد».

XS
SM
MD
LG