لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

درخواست کشورهای سازمان همکاری اسلامی برای حفاظت بین المللی از فلسطینی ها


سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی روز جمعه ۲۸ اردیبهشت در بیانیه ای خواستار حفاظت بین المللی از فلسطینی ها شدند.

به دنبال انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم و کشته شدن دهها تظاهر کننده فلسطینی در درگیری با نیروهای های اسرائیلی در مرز غزه، ترکیه خواستار برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در استانبول شد.

به گزارش رویترز، سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با انتقاد از انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم خواستار اتخاذ تدابیر مناسب «سیاسی و اقتصادی»درباره کشورهایی که سفارت خود را به این شهر منتقل می کنند، شده اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در این نشست اقدامات اسرائیل در قبال فلسطینی ها را با نحوه رفتار نیروهای آلمان نازی با یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

رجب طیب اردوغان همچنین گفته است، تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت خود به اورشلیم، زمینه ساز اقدامات اسرائیل در مرز با غزه شد.

انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، انتقاد کشورهای اسلامی و عرب را درپی داشته است.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا و ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور رئیس‌جمهوری، روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت در مراسم رسمی گشایش سفارت آمریکا در اورشلیم (بیت‌المقدس) حضور داشتند.

گواتمالا دومین کشوری است که سفارت خود را به اورشلیم منتقل کرده است.

به گزارش رویترز، بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی کشته شدن ۶۰ فلسطینی در غزه را «جنایتی وحشیانه» به دست نیروهای اسرائیلی و با حمایت دولت آمریکا توصیف کرده است.

عبدالله دوم پادشاه اردن نیز در این نشست سخنرانی کرد و گفت،آمریکا با به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل فرایند صلح خاورمیانه را تضعیف کرد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران نیز در این نشست خواهان قطع روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل شد.

این در حالی است که دولت اسرائیل در واکنش به انتقاد از رویکرد نیروهای ارتش این کشور در قبال تظاهرکنندگان فلسطینی اعلام کرده است که هر کشوری وظیفه دارد از مرزهای خود دفاع کند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، از حق اسرائیل در دفاع از مرزهایش حمایت و سازمان ملل را متهم کرد که تنها اسرائیل را مسئول رویدادها می‌داند و نقش ایران و حماس را نادیده می‌گیرد.

ارتش اسرائیل می‌گوید، گروه حماس عامل خشونت‌ها است، چراکه به‌سوی نیروهای نظامی آن کشور آتش گشوده و بمب پرتاب کرده‌است. وزارت خارجه آمریکا نیز می‌گوید، گروه حماس به بهانه گشایش سفارت آمریکا در اورشلیم، به خشونت‌ها دامن زده‌است.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG