لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

واکنش‌ها به اعتراضات مرگبار فلسطینی‌ها در مرز غزه و اسرائیل ادامه دارد


شمار کشته‌شدگان اعتراضات و تظاهرات فلسطینی‌ها در روز دوشنبه، به ۶۰ نفر رسیده‌است. مقام‌های فلسطینی می‌گویند اکثریت چشم‌گیر قربانیان، غیرنظامیانی هستند که مسلح نبودند. وزارت خارجه آمریکا حماس را مشوق خشونت‌ها معرفی کرده‌است.

در جریان تظاهرات اعتراضی روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در مناطق مرزی باریکه غزه دستکم ۶۰ فلسطینی با شلیک گلوله ارتش اسرائیل کشته و ۲۷۰۰ نفر زخمی شده‌اند. ارتش اسرائیل می‌گوید هشت کامیون کمک‌های پزشکی و کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه فرستاده است.

تازه‌ترین دور از تظاهرات و خشونت‌ها، همزمان با گشایش سفارت آمریکا در اورشلیم/بیت‌المقدس رخ داده‌است.

ارتش اسرائیل می‌گوید تظاهرکنندگان فلسطینی از بمب‌های آتش‌زا و مواد منفجره در مقابله با نیروهای امنیتی استفاده کرده‌اند و به سوی سربازانی که در آن سوی حفاظ مرزی بودند، آتش گشودند. نخست وزیر اسرائیل از عملکرد ارتش حمایت کرده و گفته است نیروهای امنیتی از مرزهای آن کشور دفاع کرده‌اند.

اما خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های فلسطینی می‌گوید اکثریت چشم‌گیر قربانیان را غیرنظامیانی تشکیل می‌دهند که سلاحی حمل نمی‌کردند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند اسرائیل تحت فشارهای بین‌المللی قرار گرفته و درخواست‌ها برای انجام تحقیقات مستقل در مورد وقایع روز دوشنبه و تظاهرات هفته‌های اخیر افزایش پیدا کرده‌است. آلمان و بلژیک از جمله کشورهایی هستند که روز گذشته خواستار انجام تحقیقات مستقل شدند.

روز سه‌شنبه در جریان نشست اضطراری اعضای شورای امنیت، ریاض منصور، نماینده فلسطینی‌ها در سازمان ملل، اسرائیل را به «جنایت جنگی» متهم کرد و خواستار محکومیت این کشور شد. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، از حق اسرائیل در دفاع از مرزهایش حمایت و سازمان ملل را متهم کرد که تنها اسرائیل را مسئول رویدادها می‌داند و نقش ایران و حماس را نادیده می‌گیرد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده‌است که ارتش اسرائیل با انتقاد کشورهای مختلف در رابطه با استفاده از سلاح‌های جنگی که جان ده‌ها فلسطینی را گرفته، روبه‌رو شده‌است.

اسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه می‌گویند افزایش قربانیان در روزهای اخیر، به افزایش اعتراضات بین‌المللی دامن زده‌است. روز دوشنبه مرگبارترین روز از زمان نبردهای سال ۲۰۱۴ میان اسرائیل و گروه‌های شبه‌نظامی در غزه، بود.

ارتش اسرائیل می‌گوید گروه حماس عامل خشونت‌ها است، چراکه به‌سوی نیروهای نظامی آن کشور آتش گشوده و بمب پرتاب کرده‌است. به گفته ارتش اسرائیل در مناطق باز مرز باریکه غزه و اسرائیل که سربازها به‌راحتی در معرض خطر قرار دارند، گزینه‌ها برای مقابله با وقایع، محدود است.

وزارت خارجه آمریکا نیز می‌گوید گروه حماس به بهانه گشایش سفارت آمریکا در اورشلیم، به خشونت‌ها دامن زده‌است.

هدر نائرت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، با ابراز تاسف به‌خاطر کشته‌شدن غیرنظامیان تاکید کرده اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند. خانم نائرت می‌گوید واشینگتن تظاهرات هفته‌های گذشته را زیر نظر داشته‌است. او افزوده است «اگر حماس می‌خواهد از آن موضوع (گشایش سفارت آمریکا در اورشلیم) به‌عنوان بهانه‌ای برای برانگیختن مردم و تشویق خشونت‌ها استفاده کند، این گزینه انتخابی آن‌هاست؛ گزینه‌ای عاری از حس مسئولیت».

ترکیه، از متحدان ایالات متحده در منطقه، از کشورهای مسلمان خواسته‌است در مناسبات خود با اسرائیل «تجدید نظر کنند».

خبرگزاری دولتی مصر نیز گزارش داده‌است که وزیران خارجه اتحادیه عرب قرار است روز ۲۷ اردیبهشت برای بررسی رخدادها گرد هم آیند. به گفته خبرگزاری دولتی مصر این نشست به درخواست عربستان سعودی برپا می‌شود.

با استفاده از رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG