لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

شورای امنیت برای بررسی وقایع مرگبار غزه تشکیل جلسه می‌دهد


ده‌ها فلسطینی در جریان اعتراضات و درگیری‌ها کشته شده‌اند
ده‌ها فلسطینی در جریان اعتراضات و درگیری‌ها کشته شده‌اند

اعضای شورای امنیت سازمان ملل، روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه، برای بررسی رخدادهای مرگبار در جریان تظاهرات فلسطینی‌ها در مرز غزه و اسرائیل، گرد هم می‌آیند. دولت آمریکا می‌گوید، مسئولیت کشته‌شدن فلسطینی‌ها «مستقیما بر عهده حماس» است.

جلسه شورای امنیت سازمان ملل به درخواست کویت برپا می‌شود. شمار کشته‌ شدگان فلسطینی در جریان تظاهرات و درگیری‌ها در مرز باریکه غزه و اسرائیل به‌ ۵۵ نفر رسیده‌است، در حالی‌که دست‌کم ۲۷۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

سفیر فلسطینی‌ها در سازمان ملل خواستار محکومیت تلفات انسانی در جریان وقایع روز دوشنبه شده‌است. از سال ۲۰۱۴ به این‌سو، یعنی نبردها میان اسرائیل و نیروهای مسلح فلسطینی به رهبری حماس در غزه، این بیشترین شمار تلفات انسانی در منطقه است.

از سوی دیگر سفیر اسرائیل نزد سازمان ملل خواستار محکومیت گروه حماس و دیگر شبه‌نظامیان اسلام‌گرا که رهبری تظاهرات را در دست دارند، شده‌است.

نتیجه جلسه شورای امنیت را نمی‌توان پیش‌بینی کرد؛ خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید در مورد قبلی، در پیوند با تظاهرات مرگبار در مرز غزه و اسرائیل، شورای امنیت از طرف‌ها خواست خویشتن‌داری کنند، اما دست به اقدام عملی خاصی نزد.

دور تازه تظاهرات فلسطینی‌ها، که البته چند هفته است ادامه دارد، همزمان با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم برگزار شده‌است. تصمیم ۱۵ آذر ماه دونالد ترامپ برای انتقال سفارت از تل‌آویو به اورشلیم، با ستایش اسرائیل و اعتراض فلسطینی‌ها، متحدان آمریکا و دیگر کشورها روبه‌رو شده‌ بود.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید در پیش‌نویس اولیه قطعنامه ارائه‌شده، درخواست «تحقیقاتی مستقل و شفاف برای معرفی مسئولان» خشونت‌ها و تلفات انسانی مطرح شده بود. اما «دیپلمات‌ها گفته‌اند ایالات متحده با برپایی تحقیقات درخواست‌شده در این پیش‌نویس مخالفت کرده‌است».

کاخ سفید آمریکا می‌گوید مسئولیت کشته‌شدن ده‌ها تن در مرز غزه، همزمان با گشایش سفارت آمریکا در اورشلیم/بیت‌القمدس، «مستقیما بر عهده حماس است».

راج شاه، سخنگوی کاخ سفید، به خبرنگاران گفته است «اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند». راج شاه با اشاره به گشایش سفارت تازه روز دوشنبه را «روزی فوق‌العاده برای ایالات متحده و اسرائیل» توصیف کرده‌است.

پیش از واکنش کاخ سفید نخست‌وزیر اسرائیل نیز گفته‌های مشابهی را مطرح کرده و در توئیتر خود نوشته بود «هر کشوری متعهد است از مرزهای خود دفاع کند». بنیامنین نتانیاهو می‌گوید «سازمان تروریستی حماس، رسما، نیت خود برای نابودی اسرائیل بیان کرده‌است و هزاران نفر را به سوی حصارهای مرزی فرستاده تا کشته شوند، بلکه این گروه به هدف خود برسد». خبرگزاری رویترز می‌گوید گروه حماس تحریک معترضان و تظاهرات‌کنندگان در مرز غزه و اسرائیل را رد کرده‌است.

واکنش‌ها به وقایع روز دوشنبه، در ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان نیز ادامه دارد. ترکیه سفیر خود در واشینگتن را فراخوانده است. اسرائیل می‌گوید کشور آفریقای جنوبی نیز اقدام مشابهی را در مورد سفیر خود در تل‌آویو انجام داده‌است.

از سوی دیگر جمهوری‌خواهان انتقال سفارت به اورشلیم را ستوده‌اند. شماری از آن‌ها نیز به مراسم گشایش سفارت رفته‌اند، اما اسوشیتدپرس می‌گوید هیچ یک از قانونگذاران حزب دمکرات در مراسم گشایش در اورشلیم شرکت نکرده‌اند. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفته‌است اقدامات یک‌ساله دونالد ترامپ برای نزدیکی آمریکا و اسرائیل، بیشتر از اقدامات تمامی روسای جمهوری آمریکا در هفتاد سال گذشته است.

انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم/بیت‌المقدس، با هفتادمین سالگرد تاسیس کشور اسرائیل همزمان است.

با استفاده از گزارش‌های اسوشیتدپرس، رویترز، خبرگزاری فرانسه|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG