لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

واکنش‌های بین‌المللی به خشونت‌های نوار غزه در پی انتقال سفارت آمریکا


فرار معترضان فلسطینی در نوار غزه در پی شلیک گاز اشک‌آور از سوی نیروهای اسرائیلی.
فرار معترضان فلسطینی در نوار غزه در پی شلیک گاز اشک‌آور از سوی نیروهای اسرائیلی.

شماری از نهادها و کشورهای جهان درباره ناآرامی‌های غزه در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم، هشدار داده و خواستار برقراری آرامش در مرز این باریکه با اسرائیل شده‌اند.

اتحادیه اروپا از اسرائیل خواسته است که در رویارویی با معترضان، «خویشتنداری به خرج دهد».

انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم نیز واکنش‌های جهانی در پی داشته است. روسیه و فرانسه این اقدام را تایید نکرده و آن را «نقض قوانین بین‌المللی» خوانده‌اند. ترکیه هم این اقدام را محکوم کرده است.

ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه، روز دوشنبه ۱۴ اردیبهشت با اشاره به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس) گفت: «لکه سیاهی دیگر، جرمی دیگر به دیوار شرم اسرائیل اضافه شد».

سخنگوی رجب طیب اردوغان همچنین از «سکوت» جامعه بین‌المللی در برابر «این سبعیت‌ورزی سازماندهی شده» انتقاد کرده است.

وزیر خارجه ترکیه هم در بیانیه‌ای رسمی از این اقدام آمریکا انتقاد کرده و گفته است که ایالات متحده با این کار، «قوانین بین‌المللی را نقض کرده و به روند صلح آسیب رسانده است». مولود چاووش اوغلو، سرکوب معترضان در اسرائیل را «ترور دولتی» خوانده است.

وزارت خارجه مصر هم روز دوشنبه بیانیه‌ای صادر کرده و در آن «حمله به معترضانی که مشغول اعتراض صلح‌آمیز بوده‌اند» را محکوم کرده است.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هم روز دوشنبه از اسرائیل خواست «خویشتنداری به خرج داده» و از «ادامه خشونت خودداری کند».

خانم موگرینی همچنین به حماس پیام داده که مطمئن شود تظاهرکنندگان «تظاهراتی صلح‌آمیز را دنبال می‌کنند و از آن برای اهداف دیگر استفاده نکند».

در لندن،‌سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، خواستار «برقراری آرامش» در جریان اعتراض‌های غزه شد و اعمال خشونت‌ها را محکوم کرد. سخنگوی خانم می با اشاره به بحث انتقال سفارت آمریکا گفته است: «این کار کمکی به مسیر صلح در منطقه نکرده است»‌.

سازمان کنفرانس اسلامی متشکل از ۵۷ کشور مسلمان هم این اقدام آمریکا را محکوم کرده و آن را «عملی غیرقانونی» خوانده است.

در مسکو، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری و پس از دیدار و مذاکره وزارت‌‌های خارجه و دفاع روسیه و مصر گفته است: «ما پیشتر هم نظر منفی خود را بارها اعلام کرده بودیم. باور ما این است که نمی‌شود توافق‌های بین‌المللی را که همه بر سر آن توافق کرده‌اند، یک سویه و یک طرفه تغییر داد».

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، در بیانیه‌ای از اسرائیل خواست خونسردی پیشه کرده و اوضاع را برهم نزند. او همچنین در بیانیه خود انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم را تایید نکرده و گفته که این اقدام «نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است»‌.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت که «آمریکا هنوز حامی و طرفدار رسیدن صلحی پایدار میان اسرائیل و فلسطینی‌ها است». با این حال وی هیچ‌ اشاره‌ای به حوادث روز دوشنبه و کشته‌ شدن فلسطینی‌ها در نوار غزه نکرد.

انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم همزمان با هفتادمین سالگرد تأسیس کشور اسرائیل، تظاهرات گسترده فلسطینی‌ها را در پی آورد و در این روز دستکم ۵۲ تن از فلسطینی‌های ساکن غزه کشته و صدها تن هم زخمی شدند.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس،‌ فرانسه و سایت رادیو فردا/ ک.ت /ک.ر
XS
SM
MD
LG