لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

انتقاد روسیه از اظهارات فرمانده آمریکایی؛ «موضع ترامپ را زیر سوال می‌برد»


ژنرال وتل فرمانده «ستاد فرماندهی مرکزی» ارتش آمریکا است
ژنرال وتل فرمانده «ستاد فرماندهی مرکزی» ارتش آمریکا است

وزارت دفاع روسیه در واکنش به سخنان ژنرال وتل که در حال حاضر توصیه‌ای به همکاری با روسیه در سوریه نمی‌کند، گفته‌است این اظهارات «موضع رسمی» ترامپ را «بی‌اعتبار می‌کند».

طی چند روز گذشته مقام‌های وزارت دفاع آمریکا مواضعی گرفته‌اند که نشان می‌دهد آن‌ها هنوز به «همکاری» احتمالی با نیروهای روسیه در سوریه تمایلی ندارند و یا دست‌کم در شرایط فعلی برنامه‌ای برای آن وجود ندارد.

این موضع‌گیری‌ها با واکنش مسکو روبه‌رو شده‌است.

ژنرال جوزل وتل، فرمانده نیروهای آمریکایی در غرب آسیا و شمال آفریقا، در واپسین روز تیر ماه به شبکه خبری ای‌بی‌سی و روزنامه وال‌استریت‌جورنال گفته بود او به همکاری میان کشورش و روسیه در جریان بازگشت پناهجویان سوری به زادگاهشان، «توصیه نمی‌کند».

ژنرال وتل گفته بود چنین همکاری احتمالی «در شرایط فعلی یک گام خیلی بلند است» و او ترجیح می‌دهد اول شاهد «اعتمادسازی» از سوی روسیه باشد.

فرمانده آمریکایی در عین حال تاکید کرده همکاری بین ارتش‌های دو کشور برای بازگرداندن شـش میلیون پناهجوی سوری به کشورشان، تحت قوانین فعلی ایالات متحده، ممکن نیست.

در پی الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین به خاک روسیه، در سال ۲۰۱۴ کنگره آمریکا قانونی وضع کرد که همکاری بین پنتاگون و نیروهای مسلح روسیه را ممنوع می‌کند. در حال حاضر ارتش‌های دو کشور تماس‌های منظمی دارند که هدف از آن‌ها جلوگیری از رویاوریی در خاک و آسمان سوریه است.

دو روز پس از گفته‌های ژنرال وتل، وزیر دفاع آمریکا نیز تائید کرد که در حال حاضر همکاری بین دو طرف وجود ندارد. جیمز متیس، دوم مرداد در کنفرانسی خبری در کالیفرنیا، گفت «تا زمانی‌که [مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا] و رئیس‌جمهوری مشخص نکنند از چه نقطه‌ای قرار است در کنار متحدان خود، در آینده، با روسیه کار کنیم، ما دست به هیچ اقدام دیگری نخواهیم زد».

اواخر تیر ماه ترامپ و پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه در فنلاند دیدار و در مورد مسائلی، از جمله بحران سوریه، گفت‌وگو کرده بودند.

سخنان مقام‌های آمریکایی اکنون با واکنش تند مسکو روبه‌رو شده‌است. وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه گفت «تنها بخت» آمریکا برای حضور در سوریه، همکاری با مسکو و دمشق در جریان کمک به بازگشت پناهجویان و آوارگان سوری‌ست.

خبرگزاری دولتی اسپوتنیک به نقل از ژنرال ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، می‌گوید اظهارات ژنرال وتل، «نه تنها موضع رسمی فرماندهی کل نیروهای مسلح آمریکا (رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ) را بی‌اعتبار می‌کند، بلکه با در نظر گرفتن قوانین آمریکا و قوانین بین‌المللی، تاکیدی بر غیرقانونی بودن حضور نظامی نیروهای آمریکایی در سوریه است».

ایالات متحده و ائتلافی که رهبری می‌کند تاکید کرده با هدف مقابله با گروه داعش، و شاخه القاعده‌ است که وارد کارزار سوریه شده‌است. این ائتلاف، در همین راستا، از بخشی از شبه‌نظامیان سوریه نیز حمایت می‌کند؛ یک گروه عمده مورد حمایت آمریکا، پیشتر و در جریان مقابله با عملیات نظامی ترکیه، از حمایت دمشق برخوردار شده بود.

روسیه و ایران، مهم‌ترین حامیان بشار اسد، می‌گویند به درخواست دولت مرکزی آن کشور و برای «مقابله با تروریسم» وارد کارزار سوریه شده‌اند. آمریکا و گروهی از متحدانش بارها دمشق، تهران و مسکو را متهم به حمله به گروه‌های مختلفی از مخالفان بشار اسد کرده‌اند. دست‌کم ۴۰۰ هزار نفر در جنگ داخلی سوریه کشته‌ شده‌اند. این جنگ پس از آن رخ داد که نیروهای اسد دست به سرکوبی شدید اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز سیاسی، اقتصادی و زیست‌محیطی زدند.

با استفاده از وال‌استریت‌جورنال، خبرگزاری فرانسه، سی‌ان‌ان، اسپوتنیک|ت.ت
XS
SM
MD
LG